شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۴
کد خبر: 30951

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی جندی‌شاپور اهواز گفت: یك یا دو بار ابتلا به تبخال در طول سال طبیعی است، ولی اگر فردی در طول یك ماه چندین‌بار به تبخال مبتلا شود باید حتما به پزشك مراجعه كرده و بیماری خود را درمان كند.

سلامت نیوز : عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی جندی‌شاپور اهواز گفت: یك یا دو بار ابتلا به تبخال در طول سال طبیعی است، ولی اگر فردی در طول یك ماه چندین‌بار به تبخال مبتلا شود باید حتما به پزشك مراجعه كرده و بیماری خود را درمان كند.

دكتر رضا یعقوبی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار كرد: تبخال یك بیماری ویروسی است كه توسط ویروس "هرپس سمپلكس" به افراد مختلف منتقل می‌شود.

وی افزود: این ویروس ممكن است موجب ایجاد دو نوع تبخال در بدن شود كه یك نوع آن در دهان و بالای كمر و یك نوع آن نیز در اندام تناسلی ایجاد می‌شود.

یعقوبی تصریح كرد: تبخالی كه در ناحیه دهان ایجاد می‌شود می‌تواند از طریق پوست، مخاط دهان و قطرات بزاق دهان از شخصی به شخص دیگر منتقل ‌شود. تب، سردرد، احساس كسالت و بروز ضایعاتی به صورت زخم سطحی دردناك در نوك زبان یا اطراف دهان از مهمترین علایم تبخال است.

این متخصص پوست و مو خاطرنشان كرد: جاری شدن بزاق دهان، بوی بد دهان و تورم غدد لنفاوی گردن از مهمترین عوارض تبخال است. اگرچه معمولا عفونت ناشی از ویروس تبخال پس از یك هفته بهبود می‌یابد، ولی حتی پس از بهبودی، ویروس تبخال به صورت نهفته در بدن باقی می‌ماند و هر زمان كه ایمنی بدن ضعیف شود، زخم تبخال دوباره بروز می‌كند. وارد آمدن ضربه به پوست بدن، قرارگرفتن در معرض تابش آفتاب و استرس و آشفتگی خواب از عواملی است كه می‌تواند موجب بروز تبخال شود.

وی ادامه داد: زخم‌های تبخال معمولا به صورت دانه‌های آب‌دار كوچك ظاهر می‌شوند و سطح پوست را قرمز و ملتهب می‌كنند. زخم تبخال اگر عفونی نشود، خود به خود از بین می‌رود و پس از بهبود، جایی از خود باقی نمی‌گذارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی جندی‌شاپور اظهار كرد: یك یا دو بار ابتلا به تبخال در طول سال طبیعی است و جای نگرانی ندارد، ولی اگر فردی در طول یك ماه به صورت مكرر به تبخال مبتلا شود، باید به پزشك مراجعه كرده و بیماری را درمان كند.

یعقوبی گفت: در برخی مواقع ویروس تبخال از طریق مخاط به درون چشم وارد می‌شود و زخم آن در ناحیه درون چشم بروز می‌كند؛ در چنین شرایطی چشم فرد مبتلا نسبت به نور حساس می‌شود. تبخال چشم اگر درمان نشود ممكن است موجب ایجاد لك قرمز رنگ درون چشم شود و در موارد نادر حتی ممكن است نابینایی را در پی داشته باشد.

این متخصص پوست و مو افزود: در صورتی كه سیستم ایمنی بدن ضعیف باشد، ویروس تبخال ممكن است در دیگر نقاط بدن مانند كبد، شش و مغز هم وارد شود و از طریق گردش خون، به همه نقاط بدن منتقل شود.

وی تصریح كرد: تبخال ناحیه تناسلی نیز نوع دیگری از تبخال است كه مسری است . بروز این نوع تبخال در زنان می‌تواند موجب ایجاد سرطان رحم شود و در زنان بارداری كه در سه ماهه نخست بارداری به سر می‌برند، ممكن است موجب بروز ضایعاتی مانند عقب‌ماندگی ذهنی و غیرطبیعی شدن اعضای بدن در جنین شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha