با گذشت دو هفته از ادعای آلودگی هوای داخل مترو، «شركت كنترل كیفیت هوای تهران» اعلام كرد: آلودگی هوای بیرون مترو 10 تا 20 برابر آلودگی هوای داخل مترو است.

سلامت نیوز : با گذشت دو هفته از ادعای آلودگی هوای داخل مترو، «شركت كنترل كیفیت هوای تهران» اعلام كرد: آلودگی هوای بیرون مترو 10 تا 20 برابر آلودگی هوای داخل مترو است.

به گزارش برنا، پیرو برخی اخبار منتشره در دو هفته اخیر مبنی بر آلودگی هوای داخل مترو، اطلاعات اندازه‌‌گیری شده از سوی شركت كنترل كیفیت هوای تهران خلاف این مطلب را نشان می‌دهد.

اندازه‌گیری آلودگی هوا در داخل 7 ایستگاه مترو

یوسف رشیدی مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوای تهران در این ارتباط اعلام كرد: اندازه‌گیری آلودگی هوا در داخل 7 ایستگاه مترو در شمال، مركز و جنوب شهر و مقایسه آن با آلودگی هوای بیرون مترو نشان دهنده این نكته است كه آلودگی هوای داخل مترو به مراتب از آلودگی هوای بیرون مترو كمتر است.


وی افزود: البته قبل از اندازه‌گیری هم انتظاری جز این ‌نداشتیم، چرا كه حتی كودكان تهرانی هم می‌دانند چون مترو با برق كار می‌كند و فاقد هر گونه منبع تولید آلایندگی است، هیچ‌ گونه آلودگی تولید نمی‌كند.

وی اظهار كرد: غلظت آلاینده منواكسیدكربن در داخل مترو معادل یك بیستم هوای بیرون مترو است و در خصوص سایر آلاینده‌های گازی نیز در هیچ نقطه‌ای از ایستگاه‌های اندازه‌گیری شده، غلظت آلاینده‌ها بیشتر از محیط بیرون نبوده است.

رشیدی اضافه كرد: شركت كنترل كیفیت هوا به منظور اطمینان از كیفیت هوا در ایستگاه‌های مترو اقدام به سنجش آلاینده‌های گازی در 7 ایستگاه شهر ری، شوش، 15 خرداد، دروازه دولت، هفت تیر، شهید بهشتی و میرداماد نموده و نتایج این اندازه‌گیری‌ها نشان دهنده آن است كه تمامی ایستگاه‌ها در وضعیت سالم‌ قرار دارند و از نظر آلاینده‌های گازی هیچ‌‌ گونه مشكلی ندارند.

عده‌ای در داخل ایستگاه‌های مترو دنبال گرد و غبار می‌گردند

از سوی دیگر مشاور زیست‌محیطی معاون شهردار تهران گفت: عده‌ای به جای این كه آلودگی 80 هزار واحد صنعتی كه روزانه انبوهی از آلایندگی را وارد هوای تهران و سایر نقاط كشور می‌كنند را ببینند، كماكان با ذره‌بین به دنبال ذرات آزبست در ایستگاه‌های مترو در اعماق زمین¬های تهران می‌گردند!

وحید نوروزی افزود: در شبانه‌روز 7 تن آزبست ناشی از لنت ترمز خودروها در هوای تهران تولید می‌شود و هزاران كیلو گرم آزبست هم در واحدهای تولیدی مستقیماً وارد محیط زیست می‌شود، آن وقت عده‌ای این حجم انبوه از آلودگی را نمی‌بینند و داخل ایستگاه‌های مترو در جست و جوی گرد و غبار هستند!

وی خاطرنشان كرد: به این عده توصیه می‌كنیم به جای این كه دنبال ذرات آلودگی در ایستگاه‌های مترو بگردند، این موضوع را پیگیری كنند كه چرا با گذشت چهار سال از مصوبه شورای عالی حفاظت محیط زیست در خصوص ممنوعیت استفاده از آزبست در ایران، مصرف این ذرات سرطان‌زا نه تنها در تهران، بلکه در سایر نقاط كشور نیز هم‌چنان ادامه دارد.

ارسال آمار و اطلاعات هوای داخل مترو به شورای شهر

در این رابطه مدیرعامل شركت بهره‌برداری متروی تهران نیز از ارسال آمار و اطلاعات وضعیت هوای داخل تونل‌های مترو به شورای اسلامی شهر تهران خبر داد و گفت: به رغم ادعای برخی مسئولان مبنی بر آلودگی هوای داخل ایستگاه‌های مترو، تحقیقات كارشناسان نشان می‌دهد چنین ادعایی صحت ندارد.

علی محمد‌ قلی‌ها خاطرنشان كرد: اندازه‌گیری‌های لازم از میزان آلایندگی هوای داخل تونل¬های مترو از هفته گذشته آغاز شده و تا هفته آینده كامل می‌شود، ضمن این‌ كه هر كس هر گونه نظری در این زمینه داشته باشد پذیرای آن هستیم، البته اگر آن نظر کارشناسی باشد.

ادعای آلودگی هوا در مترو به قصد ایجاد نگرانی بین شهروندان
 
بر اساس این گزارش اخیراً عده‌ای با طرح موضوع آلودگی هوای داخل ایستگاه‌های مترو با حمایت معدودی از رسانه‌ها با دامن زدن به این ادعای كذب سعی در جریان‌سازی رسانه‌ای و ایجاد نگرانی در بین شهروندان داشته‌اند كه با انجام اندازه گیری¬های دقیق از طریق مرجع تخصصی و اظهار نظر صریح از سوی مسئولان ذیربط، با گذشت دو هفته كذب بودن ادعای ایشان مشخص شد.

گفتنی است بر اساس نظرات متخصصان محیط زیست در تونل‌های مترو كه سیستم رانش قطارها با نیروی الكتریسیته كار می‌‌كند، هیچ‌ گونه منبع آلودگی وجود ندارد و به نظر می‌رسد عده‌ای با طرح این ادعا سعی در تشویق اذهان عمومی داشته اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha