شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۸
سلامت نیوز : میلیون ها کودک در تهران وجود دارند که هر روز شاهد تزریق مواد مخدر و چرت زدن های معتادان کنار خیابانی هستند.

چندی پیش مدیرکل درمان و حمایت های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری از حضور 8 هزار معتادی خبر داد که در تهران به طور علنی در ملاء عام اقدام به تزریق مواد افیونی می کنند.

موضوعی مهم و هشداردهنده که نمی توان به سادگی از آن گذشت. چرا که در حال حاضرمیلیون ها کودک در تهران وجود دارند که هر روز شاهد تزریق مواد مخدر و چرت زدن های معتادان کنار خیابانی هستند.

معتادانی که بدون هیچ واهمه ای وقتی کودکان سرگرم بازی کردن در پارک هستند؛ پشت درختی بیتوته می کنند و در برابر نگاه کنجکاوانه بچه ها هروئین، حشیش، کراک و شیشه مصرف می کنند. واقعیتی که حتی مشت آهنین پلیس هم نتوانست آن طور که باید و شاید در مرتفع کردن این چالش کارساز باشد.

حال با همه گزارشات نیروی انتظامی در خصوص برخورد قاطع و جمع آوری معتادان خطرناک، چطور شاهد چنین صحنه هایی (آن هم در سطح چند هزار نفری) هستیم خود موضوع مهمی است که در این مقال نمی گنجد.

آنچه دغدغه مورد بحث است؛ تاثیرات ناشی از این مشاهدات در سطح جامعه است. پیامدهایی که بی شک تفکرات ذهن کودک را تغییر داده و برخلاف تلاش والدین تصویر دیگری از زندگی را برای آنها می سازد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا در همین رابطه به سراغ پرفسور حسین باهر جرم شناس و پدر مشاور ایران رفتیم تا با وی در این رابطه به گفت‌وگو بنشینیم. او که معتقد است، مصرف مواد مخدر در ملاء عام یکی از عوامل مخرب رویاهای کودک است در این باره می گوید: «پدیده مواد مخدر در ملاء عام می بایست از ابعاد مختلفی مورد بررسی قرار گیرد. آنجایی که ذهن کنجکاو کودک و نوجوان تنها به صرف تجربه کردن درصدد الگوبرداری و تقلید برمی آید. به خصوص اینکه تکرار همین مشاهدات موجب خواهد شد این چالش اجتماعی به امری عادی مبدل شود!».
این رفتارشناس، دلسوزی قلبی و تخریب رویاهای ذهنی را از دیگر عوامل تاثیرگذار این پدیده می داند و افزاید: «وقتی قشر کم سن و سال جامعه در برابر دیدگان خود مردی خموده و ژولیده را در کنار خیابان در حال چرت زدن می بیند در ابتدا به دلسوزی و همدردی با وی می پرازد و سپس آنها را از آینده نگران می کنند که مبادا والدین و حتی خودش به این بن بست برسند. در واقع بچه ای که شب ها با رویاهای روشن می خوابید حالا از نگرانی و ترس از آینده ای مبهم تا نیمه شب بیدار می ماند. موضوعی هشداردهنده که متولیان انتظامی، دستگاه قضایی و مجموعه های فرهنگی می بایست با حساسیت بیشتری به این مقوله بپردازند. چرا که تاثیر مشاهدات مصرف علنی مواد مخدر نسل آینده را به شدت در معرض خطر می گذارد.»

بی شک این همه تاثیرات پدیده مصرف علنی مواد مخدر نیست. دکتر محمدرضا علی کارشناس امور خانواده نیز در این زمینه حرف هایی برای گفتن داشت، وی معتقد است؛ ضمیر شفاف و روح لطیف کودک و نوجوان و شرایط پرتلاطم سنی با مشاهدات این چنینی پرتنش و مضطرب می شود. در این باره می گوید: «اجازه دهید خودسانسوری نکرده و درک تاثیرات مخرب آن را در یک جمله خلاصه کنم. دیدن این صحنه ها آن هم برای بچه ها یک فاجعه اجتماعی محسوب می شود! واقعیت این است که واژه نزدیک تری را نمی توان توصیف کرد چرا که کودک را دچار استرس، اضطراب، نگرانی، بدبینی و خودکم بینی می کند.»

رضا علی اینطور ادامه می دهد: «توجه داشته باشیم که کم سن و سال های جامعه تنها بینندگان اعمال جامعه نیستند آنها مبلغان و پیام رسانان یک نسل به نسل دیگراند. توجه داشته باشید که اگر امروز به تماشای زشتی ها بنشینند نمی توان توقع داشت که آینده جامعه برپایه اخلاق محوری باشد. چرا که از کوزه همان تراود که در اوست.»

در هر حال آنچه مسلم است طبق آمار مدیرکل درمان و حمایت های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری حدود 7 تا 8 هزار معتاد در تهران وجود دارند که به طور علنی و در ملاء عام اقدام به تزریق مواد مخدر می کنند. زنگ خطری که این مقام مسوول آن را برای دستگاه های مربوطه به صدا درآورد. مجموعه هایی که باید به این امر توجه داشته باشند که این بی پروایی غیراخلاقی در برابر دیدگان کودکانی انجام می شود که قرار است سکان هدایت جامعه را در آینده دردست بگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha