شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۶
سلامت نیوز : دبیر انجمن گفتار درمانی ایران گفت: درمان لكنت یك پروسه طولانی مدت است و در طی دوره درمان همكاری خانواده و میزان انگیزه فرد خیلی موثر است بنابراین مردم فریب تبلیغات درمان‌های سریع را نخورند.

رضا پیرهادی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: لكنت اختلال گفتاری است كه در جریان طبیعی گفتار، وقفه‌ای ناگهانی و غیر طبیعی به دلیل تكرار صداها، هجا و عبارات، كشیده گویی، میان اندازی یا قفل شدن دهانی ایجاد می‌شود و با رفتارهای اضافه‌ای مثل پا زدن به زمین، پایین انداختن سر، حركت دادن دست، سر، صورت و چشم‌ها همراه است.

وی بیان داشت: علت لكنت ناشناخته است، شیوع لكنت یك درصد تخمین زده شده و شیوع آن در مردان نسبت به زنان نیز بیشتر است، تقریباً به ازای هر سه مرد یك زن به این اختلال دچار می‌شود و شیوع آن در كودكی بیشتر است.

پیرهادی افزود: درمان لكنت یك پروسه و روند درمان طولانی مدت است و در طی دوره درمان، همكاری و میزان انگیزه فرد دچار لكنت و خانواده وی در روند درمان خیلی موثر است پس از آن جایی كه لكنت سالیان متمادی همراه فرد بوده مسلماً به سرعت قابل درمان نیست.

دبیر انجمن گفتار درمانی ایران تأكید كرد: در این زمینه تبلیغات دروغین و اغوا كننده‌ای وجود دارد، اما نتیجه این تبلیغات جز سرخوردگی و ناامیدی افراد دچار لكنت و خانواده‌شان تأثیری دیگری نداشته، بسیاری از این افراد روند درمان را مختل می‌كنند و موجب دلسردی برای درمان و بهبودی می‌شود.

وی اظهار داشت: پذیرش لكنت توسط فرد امری مهم و كارساز برای ادامه درمان و بهبودی است اما فقط پذیرش كافی نیست، ناروانی گفتار فقط بخشی از كوه یخ لكنت است و در این راستا برای از بین بردن این كوه یخ نیز باید جدیت به خرج داد و در قدم نخست اجزای كوه یخ لكنت را شناخت و آنها را پذیرفت.

پیرهادی خاطرنشان كرد: مواردی چون ترس، اضطراب، ناامیدی، احساس گناه، پایین بودن عزت نفس و خجالتی بودن اجزا مهم كوه یخ لكنت هستند و در این راستا گفتار درمانی تأثیرگذارترین و بهترین روش‌ برای درمان لكنت و بهبود آن است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha