آرتروز یکی از بیماری‌های مزمن است که باعث تغییر در ساختار مفاصل می‌شود.

دردناکترین علائم ابتلا به آرتروز و راهکار‌های درمانی آن

سلامت نیوز:آرتروز یکی از بیماری‌های مزمن است که باعث تغییر در ساختار مفاصل می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  باشگاه خبرنگاران، آرتروز می‌تواند هر مفصلی در بدن را درگیر کند. این بیماری زمانی بروز می‌کند که غضروف‌های دور استخوان‌ها شروع به تخریب شدن کنند. تخریب و تضعیف شدن غضروف‌ها بدان معناست که دیگر مفاصل نمی‌توانند به راحتی حرکت کنند.


به گزارش   اکسپرس،تغییر در ساختار مفاصل می‌تواند منجر به درد، تورم و سخت حرکت دادن مفاصل شود. تغییر در مفاصل می‌تواند منجر به بوجود آمدن استخوان‌های اضافی در انتهای مفاصل شود که به آن‌ها استئوفیت می‌گویند. این استئوفیت‌ها در مفاصل انگشتان دست به صورت برآمدگی‌های سفت و متورم دیده می‌شود.


اصلی‌ترین علائم آرتروز درد و سفتی مفاصل درگیر شده است. بروز علائم آرتروز در بیماران ارتباط مستقیمی با شرایط آب و هوایی و رژیم غذایی دارد. برای مثال تغییرات آب و هوایی می‌تواند باعث تشدید آرتروز شود. این مسئله زمانی که هوا مرطوب باشد (پیش از بارش باران) شایع است.
همچنین برخی افراد ممکن است به مرور پی ببرند که برخی مواد غذایی علائم آرتروز در آنها را افزایش یا کاهش می‌دهد.


چه کسانی مستعد ابتلا به آرتروز هستند؟
بیماری آرتروز از اوایل ۵۰ سالگی در افراد بروز می‌کند و در زنان بسیار شایع‌تر از مردان است. عواملی مانند چاقی و جراحت مفاصل می‌تواند در بروز این بیماری تاثیر گذار باشد. همچنین تحقیقات نشان داده است عوامل ژنتیکی می‌تواند باعث این بیماری شود.

راهکار‌های متعددی برای درمان آرتروز وجود دارد، ولی این موضوع ارتباط مستقیمی با علائم فرد و میزان تاثیری که بیماری بر زندگی او داشته، دارد. پزشکان عموماً برای درمان فرد اقدام به معاینه او از منظر مسائل ذیل می‌کنند:
۱- حساسیت مفاصل به درد

۲- ترک خوردگی و ساییدگی مفاصل

۳- تورم استخوان۴- مایع اضافی در مفاصل

۵- محدودیت‌های حرکتی فرد

۶- بی ثباتی مفاصل

۷- ضعف یا تحلیل عضلاتی که پوشش دهنده مفاصل هستند
پس از سنجش دقیق شرایط فرد، پزشک ممکن است برای درمان فیزیوتراپی، کار درمانی و یا پدیاتری (درمان امراض پا) تجویز کند. گرچه درمانی برای این بیماری وجود ندارد، اما استفاده از دارو‌های مسکن می‌تواند از درد‌های بیمار بکاهد.


تحقیقات همچنین نشان داده است انجام ورزش‌های هوازی می‌تواند مانع از سفت شدن مفاصل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha