پنجشنبه ۱۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۱
کد خبر: 309621

متخصصان انگلیسی می‌گویند بروز برخی علائم در ناخن‌ها می‌تواند نشان ابتلا به دیابت نوع ۲ باشد.

نخستین علامتی که نشانه ابتلا به دیابت نوع ۲ است

سلامت نیوز:متخصصان انگلیسی می‌گویند بروز برخی علائم در ناخن‌ها می‌تواند نشان ابتلا به دیابت نوع ۲ باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران ، دیابت نوع ۲ یک بیماری مزمن بوده که امروزه به طور گسترده در جهان شایع است. برای درمان این بیماری، شناسایی به موقع آن بسیار ضروری است.


به گزارش اکسپرس،دیابت می‌تواند علائم بسیار متفاوتی داشته باشد که در درون بدن و یا بیرون آن بروز می‌کند. یکی از علائم بیرونی این بیماری تغییر ساختار، رنگ و کلفتی ناخن هاست که پیش از سایر علائم دیابت بروز می‌کند. دیابت نوع ۲ می‌تواند فرد را دچار مشکلات متعددی کند، از این رو توجه به علائم بیماری اهمیتی زیادی دارد.


دکتر الیزابت سلاد، یکی از متخصصان انگلیسی در این باره می‌گوید: من به طور روزانه ناخن افراد مراجعه کننده به مراکز درمانی را بازبینی و بررسی می‌کنم. ابتلا به بسیاری از بیماری‌های رایج را می‌توان تنها با واکاوی ناخن‌ها تشخیص داد.


یک سرخی خاص در بخش پایینی ناخن در برخی موارد جزو علائم ابتلا به دیابت است. افرادی که به دیابت پیشرفته مبتلا هستند مویرگ‌های گشاد شده‌ای دارند که این موضوع می‌تواند تغییراتی در زیر ناخن ایجاد کند. با این حال، ممکن است در اوایل ابتلا به دیابت این تغییرات قابل درک نباشد.


در برخی افراد مبتلا به دیابت رنگ ناخن‌ها به زردی می‌گراید. اغلب این امر به دلیل شکسته شدن قند و تاثیر آن بر کلاژن ناخن است. این نوع زردی در ناخن خطرناک نیست و نیاز به درمان ندارد. با این حال، در برخی موارد این زردی می‌تواند نشانه عفونت ناخن باشد و توجه به آن ضروری است.


به دلیل آسیب‌هایی که به سیستم عصبی انگشتان افراد دیابتی وارد شده است در صورتی که جراحتی به آن‌ها وارد شود به ندرت متوجه درد می‌شوند. باکتری‌های در این زمان از فرصت استفاده کرده و اقدام به رشد و ایجاد عفونت در انگشتان می‌کنند. در صورتی که فرد به وجود زخم پی نبرد و برای درمان آن اقدام نکند، عفونت پیشرفت کرده و در نهایت می‌تواند منجر به قطع پا شود.



متخصصان به افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ توصیه می‌کنند برای سلامت پا و ناخن‌های خود به موارد ذیل توجه ویژه‌ای داشته باشند:


۱- روزانه پا‌های خود را شسته و خشک کنید.

۲- از صابون‌های ملایم و آب گرم برای شستن پا‌های خود بهره ببرید.

۳- از پارچه نرم برای خشک کردن پا‌های خود استفاده کنید نه از پارچه‌های زبر و خشن

۴- هر روز پای خود را از جهت وجود زخم بررسی کنید.

۵- زمانی که پای خود را می‌خارانید به وجود زخم، نیش حشره و یا هر مورد دیگر توجه ویژه‌ای داشته باشید.

۶- به ناخن‌ها توجه داشته باشید و به طور مرتب آن‌ها را کوتاه کنید. اگر ناخن هایتان بیش از اندازه بلند باشد در زمان پوشیدن کفش می‌تواند باعث ایجاد زخم و خونریزی شود.

۷- پس از استحمام و زمانی که ناخن‌ها خشک و سفت شده اند اقدام به گرفتن ناخن‌ها کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha