پنجشنبه ۱۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۶
کد خبر: 309625

در این مقاله با نحوه کارکرد دستگاه اکسیژن ساز آشنا خواهیم شد، لطفا با ما همراه باشید. همانطور که میدانیم یکی از راه‌های ورود اکسیژن اضافی به بدن استفاده از دستگاه اکسیژن ساز یا همان کنسانتره اکسیژن است. کنسانتره‌های اکسیژن دستگاه‌های پزشکی هستند که فقط باید با نسخه پزشک فروخته و استفاده شوند. اگرچه امروزه مراکزی برای راحتی بیماران اجاره دستگاه اکسیژن ساز را مهیا می‌کنند.

مزیت اجاره دستگاه اکسیژن ساز

سلامت نیوز: در این مقاله با نحوه کارکرد دستگاه اکسیژن ساز آشنا خواهیم شد، لطفا با ما همراه باشید. همانطور که میدانیم یکی از راه‌های ورود اکسیژن اضافی به بدن استفاده از دستگاه اکسیژن ساز یا همان کنسانتره اکسیژن است. کنسانتره‌های اکسیژن دستگاه‌های پزشکی هستند که فقط باید با نسخه پزشک فروخته و استفاده شوند. اگرچه امروزه مراکزی برای راحتی بیماران اجاره دستگاه اکسیژن ساز را مهیا می‌کنند.

نباید در خانه از دستگاه اکسیژن ساز استفاده کنید، مگر اینکه توسط ارائه دهنده خدمات بهداشتی تجویز شده باشد. اکسیژن دادن به خود بدون صحبت با پزشک ممکن است بیشتر از فواید آن، ضرر داشته باشد. ممکن است در نهایت اکسیژن زیاد یا کم مصرف کنید. تصمیم گیری برای استفاده از دستگاه اکسیژن ساز بدون نسخه پزشک می‌تواند منجر به مشکلات جدی مانند مسمومیت ناشی از دریافت اکسیژن بیش از حد شود. همچنین می‌تواند منجر به تأخیر در درمان بیماری‌های جدی مانند ویروس کرونا شود.


حتی اگر اکسیژن حدود ۲۱ درصد از هوای اطراف ما را تشکیل می‌دهد، تنفس غلظت بالای اکسیژن ممکن است به ریه‌های شما آسیب برساند. از طرف دیگر، نداشتن اکسیژن کافی به خون، وضعیتی به نام هیپوکسی، می‌تواند به قلب، مغز و سایر اندام‌ها آسیب برساند.
با مراجعه به ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی یا پزشک خود متوجه شوید که آیا واقعاً به اکسیژن درمانی نیاز دارید. اگر این کار را انجام دهید، ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما می‌تواند میزان اکسیژن و مدت زمان مصرف را تعیین کنند.

 

هر آنچه باید در مورد دستگاه اکسیژن ساز بدانیم؟

 

هر آنچه باید در مورد دستگاه اکسیژن ساز بدانیم؟

دستگاه اکسیژن ساز هوا را از اتاق گرفته و نیتروژن را فیلتر می‌کنند. این فرآیند مقادیر بیشتری اکسیژن مورد نیاز برای اکسیژن درمانی را تأمین می‌کند.

دستگاه اکسیژن سازها ممکن است بزرگ و ثابت یا کوچک و قابل حمل باشند. کنسانتره‌ها با مخازن یا سایر ظروف تأمین کننده اکسیژن متفاوت هستند زیرا از پمپ‌های الکتریکی برای متمرکز کردن تأمین مداوم اکسیژن حاصل از هوای اطراف استفاده می‌کنند.

هنگام استفاده از کنسانتره اکسیژن:

  • از کنسانتره یا هر نوع دستگاه اکسیژن سازی، نزدیک شعله یا هنگام سیگار کشیدن استفاده نکنید.
  • کنسانتره را در یک فضای باز قرار دهید تا احتمال خراب شدن بیش از حد دستگاه را کاهش دهد.
  • هیچ منافذی را بر روی کنسانتره مسدود نکنید زیرا ممکن است بر عملکرد دستگاه تأثیر بگذارد.
  • به طور دوره‌ای دستگاه خود را از نظر هشدارها بررسی کنید تا مطمئن شوید اکسیژن کافی دریافت می‌کنید.

اگر برای مشکلات مزمن برای شما یک دستگاه اکسیژن ساز تجویز شده و تغییراتی در میزان تنفس یا اکسیژن یا علائم ویروس کرونا را دارید، با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود تماس بگیرید. به تنهایی در سطح اکسیژن تغییری ایجاد نکنید. گاهی نیاز است علاوه بر اکسیژن ساز به فکر اجازه تجهیزات پزشکی دیگری نیز باشید.

چگونه سطح اکسیژن را در خانه کنترل کنیم؟

 سطح اکسیژن با دستگاه کوچکی به نام پالس اکسی متر یا اوکس پالس کنترل می‌شود. اکسی مترهای پالس معمولاً روی نوک انگشت قرار می‌گیرند. دستگاه‌ها از پرتوهای نوری برای اندازه گیری غیرمستقیم سطح اکسیژن خون بدون نیاز به گرفتن نمونه خون استفاده می‌کنند.

 

در مورد پالس اکسی مترها چه نکاتی را باید بدانیم؟

 

دستگاه اکسیژن ساز

 مانند هر دستگاهی، خطر خواندن نادرست همیشه وجود دارد. FDA در سال ۲۰۲۱ با صدور ابلاغیه ایمنی به بیماران و ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی اعلام کرد که اگرچه پالس اکسی متری برای تخمین سطح اکسیژن خون مفید است اما پالس اکسیمترها محدودیت‌هایی دارند و در برخی شرایط خطرعدم دقت دارند که باید مورد توجه قرار گیرد. عوامل مختلفی می‌توانند بر دقت قرائت نبض اکسی متر مانند گردش خون ضعیف، رنگدانه‌سازی پوست، ضخامت پوست، دمای پوست، استفاده از دخانیات در حال حاضر و استفاده از لاک ناخن تأثیر بگذارند. اکسی مترهای بدون نسخه که می‌توانید از فروشگاه یا آنلاین خریداری کنید تحت بررسی FDA قرار نمی‌گیرند و برای اهداف پزشکی در نظر گرفته نشده اند.

اگر از یک اکسی متر پالس برای کنترل سطح اکسیژن خود در خانه استفاده می‌کنید و نگران خواندن آن هستید، با یک ارائه دهنده خدمات بهداشتی تماس بگیرید. فقط به یک اکسی متر صرفا اعتماد نکنید. همچنین پیگیری علائم یا حالات خود بسیار مهم است. در صورت جدی یا بدتر شدن علائم با ارائه دهنده خدمات بهداشتی تماس بگیرید.

 

برای داشتن بهترین خواندن هنگام استفاده از اکسی متر پالس در خانه:

  • به توصیه‌های ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود در مورد زمان و میزان بررسی سطح اکسیژن خود توجه کنید.
  • دستورالعمل‌های سازنده را برای استفاده توجه کنید.
  • هنگام قرار دادن اکسی متر روی انگشت خود، اطمینان حاصل کنید که دست شما گرم، آرام و زیر سطح قلب قرار دارد. هرگونه لاک ناخن روی آن انگشت را بردارید.
  • بی حرکت بنشینید و قسمتی از بدن خود را که در آن پالس اکسی متر قرار دارد حرکت ندهید.
  • چند ثانیه صبر کنید تا خواندن متوقف شود و یک عدد ثابت نمایش داده شود.
  • سطح اکسیژن و تاریخ و زمان خواندن را بنویسید تا بتوانید تغییرات را پیگیری کنید و این موارد را به ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود گزارش دهید.

 

با سایر علائم کمبود اکسیژن آشنا باشید:

 

  • رنگ مایل به آبی در صورت، لب‌ها یا ناخن ها
  • تنگی نفس، دشواری در تنفس یا سرفه‌ای که بدتر می‌شود
  • بی قراری و ناراحتی
  • درد یا گرفتگی قفسه سینه
  • سرعت نبض سریع یا مسابقه ای
  • توجه داشته باشید که برخی از افراد با سطح اکسیژن پایین ممکن است هیچ یک یا تمام این علائم را نشان ندهند. فقط یک ارائه دهنده خدمات بهداشتی می‌تواند بیماری مانند هیپوکسی (سطح اکسیژن پایین) را تشخیص دهد.

همانطور که مطالعه کردید یکی از جدیدترین تجهیزات پزشکی و مراقبتی در دنیا، دستگاه اکسیژن ساز است که در این مقاله به معرفی آن پرداختیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • فربرز نصرینی ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
    0 0
    با امید انتشار رایگان واکسن کرونا