شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۵
کد خبر: 30963
سلامت نیوز : شواهد مختلف نشان می دهند كه با اصلاح الگوهای تغذیه ای،خطر ابتلا به بسیاری از سرطان ها از جمله سرطان های مربوط به دستگاه گوارش به میزان قابل توجهی كاهش می یابد.
عماد معصومی متخصص تغذیه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: سرطان یك بیماری شایع و خطرناك در سراسر دنیا است كه در اغلب كشورها جزو پنج عامل اصلی مرگ و میر و ناتوانی محسوب می شود.

وی با بیان اینكه عوامل مختلفی در بروز انواع مختلف سرطان ها نقش دارند، اظهار داشت: تغذیه نامناسب یكی از مهمترین عوامل ابتلا به سرطان بوده كه متاسفانه در سالهای اخیر موجب افزایش روز افزون آمار مبتلایان به سرطان شده است.

معصومی با بیان اینكه سرطان ها تا حد زیادی قابل پیشگیری بوده و تغذیه سالم یكی از راههای آن است، تاكید كرد: شواهد مختلف نشان می دهند كه با اصلاح الگوهای تغذیه ای خطر ابتلا به بسیاری از سرطان ها از جمله سرطان های مربوط به دستگاه گوارش به میزان قابل توجهی كاهش می یابد.

وی افزود:مصرف بیش از اندازه موادی همچون ترشی و مواد شور موجب وارد آمدن آسیب های جدی به سیستم گوارشی شده و از این طریق خطر ابتلا به سرطان هایی همچون سرطان معده را افزایش می دهد.

این متخصص تغذیه با اشاره به اینكه مصرف ماهی دودی و نمك سود شده خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش می دهد، یادآور شد:نان های سبوس دار مانند نان سنگك و بربری خطر سرطان روده را كاهش می دهند، در حالیكه نان های با سبوس كم همچون نان لواش، تافتون و باگت معمولا چنین خاصیتی ندارند.

معصومی تصریح كرد:در مقابل مواد زیان آور، مصرف سبزی ها و میوه های تازه كه در تولید آنها از سموم و فاضلاب استفاده نشده باشد، می تواند خطر ابتلا به سرطان را كاهش دهد.

وی خاطرنشان كرد: مواد غذایی همچون كلم، گوجه فرنگی، چای، اسفناج، هویج، سیر، كدو، دانه سویا، سیب، پرتغال، انگور، آناناس، ماهی های مختلف، زردچوبه، فلفل قرمز و زرد، سیب زمینی، قارچ، نارنج و برخی دیگر از میوه ها و سبزی ها از مهمترین موادی هستند كه خاصیت ضد سرطانی آنها به اثبات رسیده است./

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha