سلامت نیوز : رئیس مركز سلامت محیط وزارت بهداشت گفت: اطلاعات ما درباره اشعه UV با سازمان هواشناسی یكی است. هشدارهای بهداشتی مبنی بر استفاده از كرم‌های ضد آفتاب و عینك آفتابی نیز منطبق با ادبیات سازمان بهداشت جهانی است و اخیراً سازمان هواشناسی نیز همین هشدارها را به مردم اعلام كرده است.

كاظم ندافی در گفت‌و‌گو با فارس، افزود: بر اساس برنامه تدوین شده وزارت بهداشت در سال جاری، اعلام وضعیت اشعه UV به مردم جزء برنامه‌های وزارت بهداشت تدوین شده، این برنامه البته در سالهای گذشته جزء برنامه‌های اولویت دار وزارت بهداشت نبود كه با تصویب شورای سیاستگذاری وزارت بهداشت برای امسال به عنوان اولویت كاری تعیین شد.

وی ادامه داد: اطلاع رسانی درباره وضعیت اشعه UV یكی از وظایف وزارت بهداشت است و این مایه تعجب است كه برخی سازمان‌های دولتی تعبیرهای غیر علمی از این اطلاع رسانی وزارت بهداشت داشته‌اند و این درست در حالی است كه اطلاعات این سازمانها از جمله سازمان هواشناسی نیز با اطلاعات وزارت بهداشت یكی است.

وی گفت: وزارت بهداشت هیچگاه ادعا نكرده كه میزان اشعه UV در سال جاری افزایش یافته است، این مسئله از سالهای قبل هم بوده است اما اعلام آن قبلاً جزء برنامه‌های اولویت دار وزارت بهداشت نبوده كه امسال جزء برنامه‌ها قرار گرفته است كمااینكه با تصویب شورای سیاستگذاری وزارت بهداشت ممكن است برنامه‌هایی سال آینده در اولویت كاری وزارت بهداشت قرار گیرد كه ممكن است اكنون انجام نشود.

ندافی افزود: اشعه UV بر اساس شاخص‌های جهانی و سازمان بهداشت جهانی از ابتدای امسال در سایت وزارت بهداشت منتشر می‌شود و بر اساس این داده‌ها كه هم از مراكز سنجش مستقل وزارت بهداشت در دانشكده‌های بهداشت سراسر كشور و هم از طریق اطلاعات ماهواره‌ای به دست می‌آید جمع بندی و در طیف میزان شدت دسته بندی و اعلام می‌شود.

وی گفت: اشعه UV در زمان حاضر بین ساعت‌های 10 صبح تا 14 بیشترین میزان آسیب رسانی را دارد و افراد باید در این ساعات اگر هم در بیرون از خانه رفت و آ‌مد دارند در سایه تردد كنند زیرا بروز بیمارهای چشمی و به خصوص سرطان پوست از عوارض این اشعه است كه به خصوص برای افراد زیرا 18 سال بسیار خطرناك است و البته بقیه گروههای سنی نیز در معرض این خطرات هستند.

رئیس مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت افزود: گزارش‌های وزارت بهداشت كاملاً بر اساس مستندات علمی و شاخص‌های سازمان بهداشت جهانی است و اگر دوستان از هر سازمانی سؤالی داشته باشند با كمال میل در هر جایی كه بخواهند می‌آ‌ییم و این مستندات علمی را ارائه می‌كنیم.

ندافی گفت: پیشگیری از بیماری‌ها و اطلاع رسانی به مردم جزء وظایف وزارت بهداشت است و این سیاست كلی وزارت بهداشت در دوره اخیر است كه اطلاع رسانی به مردم برای ارتقای سطح سلامت و كاهش بیماری‌ها افزایش یابد، ادبیات ما و توصیه به مردم مبنی بر استفاده از كرم ضدآفتاب و عینك آفتابی نیز كاملاً منطق با ادبیات و گزارشه‌ای سازمان بهداشت جهانی است و جالب اینجاست كه سازمان هواشناسی نیز طی روزهای اخیر با گزارشی مشابه گزارش وزارت بهداشت همین توصیه‌ها را به مردم ارائه كرده است.

وی افزود: ما نمی‌خواهیم همكارانمان را در سازمانهای دیگر متهم كنیم وزارت بهداشت متولی سلامت مردم است و همواره گزارش‌های خود را بر اساس مستندات علمی اعلام می‌كند. خطرات اشعه UV نیز كاملاً بر اساس مستندات علمی اعلام شده است.

وی گفت: توصیه های ارائه شده بر اساس ادبیات سازمان بهداشت جهانی است و اینكه وزارت بهداشت با این توصیه ها به نفع فروشندگان كرم ضد آفتاب یا عینك‌های آفتابی عمل كرده است حرفی كاملاً بی اساس است زیرا وزارت بهداشت هیچ ارتباطی با بازار و این فروشندگان ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha