سلامت نیوز : یک استاد دانشگاه راه‌اندازی کارخانه سیمان در محوطه پارک ملی گلستان را تجاوز آشکار دیگری به حریم آن عنوان کرد و گفت: با توجه به جهت از غرب به شرق وزش باد در استان گلستان، فعالیت این کارخانه در غرب پارک به معنی نابودی پوشش گیاهی و حیات وحش در درازمدت است.
علی نقی مقصودلو استاد دانشگاه در گفتگو با مهر افزود: چندی پیش کارخانه سیمان را در ضلع غربی زون ضربه گیر پارک ملی گلستان که جز حریم و محوطه این پارک محسوب می شود افتتاح شد.

وی با انتقاد شدید از راه اندازی این کارخانه گفت: کارخانه سیمان یکی از بزرگترین منابع تولید کننده آلاینده های هواست و با توجه به اینکه جهت وزش باد در استان گلستان از غرب به شرق است راه اندازی این کارخانه در غرب پارک ملی گلستان به معنی نابودی پوشش گیاهی و حیات وحش این پارک در درازمدت است.

به اعتقاد مقصود لو، سیستم فیلتراسیون کارخانه های سیمان در ایران از استاندارد های جهانی برخوردار نیست که این مسئله میزان آلایندگی این کارخانه ها را که حتی در بهترین حالت فیلتراسیون از مهمترین منابع ثابت آلاینده هستند دو چندان می کند.

وی با بیان اینکه زون ضربه گیر مناطق 4 گانه محیط زیست آخرین ناحیه حفاظتی این مناطق است تصریح کرد: در واقع این زون جزو پارک ملی گلستان محسوب می شود و با توجه به اینکه پارکهای ملی در کشور از بالاترین درجه حفاظتی برخوردارند احداث کارخانه در چنین محلی بسیار حیرت آور است.

مقصود لو با انتقاد ازاینکه تمام نقاط حساس زیست محیطی در کشور قربانی مسائل سیاسی می شوند افزود: با این روند پارک ملی گلستان که یکی ازمهمترین مناطق زیست محیطی کشور است و خاستگاه بسیاری از گونه های گیاهی و جانوری نادر است با بحرانهای جدی مواجه می شود.

به گفته وی، از نقطه نظر اقتصادی هم با توجه به اینکه ماده اولیه مورد نیاز این کارخانه در استان گلستان وجود ندارد و باید از جای دیگری حمل شود راه اندازی کارخانه سیمان در این منطقه غیر قابل توجیه است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha