شنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۳

نوروز۱۴۰۰ با آرامش نسبی کرونا در بسیاری از شهرهای کشور آغاز شد اما با گذشت 2هفته و پایان تعطیلات، موج چهارم مهمان بسیاری از استان‌های کشور شد.موجی که به‌نظر می‌رسد در نیمه غربی کشور به‌شدت فعال است و گسترش تدریجی به استان‌های مرکزی دارد.

خیز کرونا از غرب به شرق کشور

سلامت نیوز: نوروز۱۴۰۰ با آرامش نسبی کرونا در بسیاری از شهرهای کشور آغاز شد اما با گذشت 2هفته و پایان تعطیلات، موج چهارم مهمان بسیاری از استان‌های کشور شد.موجی که به‌نظر می‌رسد در نیمه غربی کشور به‌شدت فعال است و گسترش تدریجی به استان‌های مرکزی دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ، شیوع گسترده کرونا و ویروس جهش‌یافته در آذربایجان‌ شرقی، آذربایجان‌ غربی، ایلام، بوشهر، خوزستان، زنجان، کردستان، کرمانشاه، لرستان رقم خورده و به‌تدریج پای آن به اصفهان، زنجان، تهران، مازندران و قزوین هم باز شده است.

اتفاقی که به‌دلیل عادی‌انگاری کرونا از سوی مردم و بازگشت مسافران از سفرهای داخلی و خارجی نوروزی، احتمالا به نیمه شرقی هم خواهد رسید. تدابیر تعطیلات نوروزی در آخرین روزهای اسفند با اعلام ممنوعیت سفر به تعدادی از شهرها و البته گردشگری مجاز، مشروط به رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی خود مردم در سایر شهرهای گردشگرپذیر رقم خورد.

علاوه بر آن سفرهای خارجی هم مشروط به منفی شدن تست‌های پی‌سی‌آر مسافران برقرار بود، آن هم درحالی‌که بیشترین سفرهای نوروزی به کشورهای همسایه ازجمله ترکیه بود و وزارت بهداشت این کشور بخش زیادی از استان‌ها ازجمله استانبول، ازمیر، آنتالیا، آنکارا و... را در وضعیت قرمز اعلام کرده بود. اما با برقراری سفر به این شهرها و بازگشت مسافران به کشور، انجام تست‌های کرونا در پایانه‌های حمل‌ونقل با چالش‌های متعددی همراه بود و در برخی شهرها بدون انجام تست مجدد، مسافران وارد کشور شدند.

حالا تعطیلات تمام‌شده و با وجود افزایش تعداد شهرهای قرمز کشور نسبت به آخرین روزهای سال گذشته، بازگشت ناقلان احتمالی و مسافران نوروزی از شهرها و کشورهایی مانند ترکیه و عراق، زنگ خطر افزایش آمارهای ابتلا و مرگ‌ومیر طی 2هفته آخر فروردین به‌صدا درآمده است. اوج‌گیری بحران و موج چهارم کرونا قطعی است و این را وزارت بهداشت هم با ارسال پیامکی هشدارآمیز به شهروندان تأیید کرد.آن هم درحالی‌که نیمه غربی کشور در شرایطی سخت‌تر از سایر نقاط به سر می‌برد و تغییر رنگشان به قرمز روی نقشه‌ رنگ‌بندی شهرها به چشم می‌آید. گزندی که البته استان‌های همجوار هم از آن در امان نیستند و رنگ‌بندی‌های زرد و آبی‌شان به سرعت در حال تغییر به نارنجی است. در برخی شهرهای غربی کشور موارد ابتلا به افزایش 100درصدی و بستری بیماران رسیده و تعداد آنها در هفته دوم فروردین۱۴۰۰ نسبت به هفته اول بیش از ۳۵۰۰نفر افزایش یافته است که از ابتدای سال۹۹ یک رکورد به شمار می‌رود. عددی که در ابتدای خیز دوم و سوم به‌ترتیب ۱۵۰۰ و ۲۳۰۰ بود اما اکنون شیب تندتری را به‌دلیل گسترش ویروس جهش یافته انگلیسی، دورهمی‌ها، سفرهای نوروزی، مراسم‌های عروسی و سوگواری تجربه می‌کند.


سفرها بلای جان آذربایجان شرقی 

با وجودی که شهرداری تبریز از عدم‌آمادگی برای پذیرش مسافران نوروزی خبر داده و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان شرقی هم هرگونه اسکان مسافران در مدارس و فضاهای آموزشی را ممنوع اعلام کرده بود اما باز هم سیل مسافران نوروزی به این استان رقم خورد و با افزایش بی‌سابقه ورود مسافران نوروزی مواجه شد.

وضعیتی که افزایش آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونا و همچنین صعودی شدن آمار ابتلا به کرونای انگلیسی را در شهرهایی ازجمله اسکو، بناب، خداآفرین، هشترود، سراب، جلفا و... رقم زد.  موارد بستری در مراکز درمانی استان از 377نفر در پایان اسفند99 به 518نفر تا 12فروردین1400 رسید تا ستاد استانی مقابله با کرونا را مجبور به اتخاذ تدابیر جدید برای اعمال محدودیت‌ها کند. امسال بیش از 100هزار مسافر در تعطیلات نوروزی به آذربایجان شرقی سفر کردند و معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز هم معتقد است افزایش ۲۵درصدی بیماران کرونایی در بیمارستان‌ها به‌دلیل افزایش همین  سفرها بوده است.

  دکتر عباسعلی درستی به همشهری می‌گوید: مسافرت‌ها زیاد شد و عده‌ای هم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکردند. به‌دلیل همین دید و بازدیدهای نوروزی، برگزاری مراسم عروسی و عدم‌رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، میزان مبتلایان به کرونا افزایش پیدا کرد و با تغییر رنگ‌بندی در شهرهای استان مواجه شدیم.


لرستان روی خط قرمز

 لرستان هم با وجود هشدارهای پیاپی نسبت به ورود مسافران به استان پیش از آغاز سال و همچنین کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی شهروندان مانند سایر استان‌ها با آمار قابل توجهی از شناسایی و موارد مبتلا به بیماری کووید-19 مواجه شده است. به‌گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان، ۷۴۰مورد بیمار مبتلا در این استان شناسایی شده و تعداد افراد با حال وخیم نیز رو به افزایش است. محمدرضا نیکبخت به همشهری می‌گوید: هم‌اکنون خرم‌آباد، بروجرد، الیگودرز و ازنا در وضعیت قرمز قرار دارند و دورود و دلفان هم نارنجی شده‌اند. با روند پیش‌رو اما باید در انتظار افزایش‌های پی‌در‌پی آمارهای بستری و حتی مرگ‌ومیر باشیم.


حذف محدودیت برای شمالی‌ها دردسرساز شد 


 ستاد ملی کرونا قوانین سختگیرانه برای ورود گردشگران به شهرهای شمالی را در نوروز۱۴۰۰ کنار گذاشت و رعایت پروتکل‌ها را به مردم واگذار کرد. مسئله‌ای که دردسرساز شد و به تأکید مسئولان درمانی هرسه استان شمالی، سهل‌گرفتن مقررات و عادی‌انگاری از سوی شهروندان به اصلی‌ترین دلیل رشد دوباره آمار مبتلایان به کووید-19 و حتی گسترس ویروس جهش‌یافته انگلیسی منجر شد. دکتر ارسلان سالاری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز با بیان اینکه شهرهای استان یک‌بار دیگر در وضعیت هشدار قرار گرفته و پیک چهارم هم رسما آغاز شده  می‌گوید:

در نوروز۱۴۰۰ با افزایش ۸۰درصدی مبتلایان درپی کاهش ۵۰درصدی رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک مواجه شدیم. اکنون ۳۸۸بیمار مبتلا در مراکز درمانی ما بستری هستند که از این تعداد ۹۵بستری فقط مربوط به ۱۲فروردین است. مازندران هم شرایطی مشابه گیلان دارد و رنگ یکی از شهرهایش (قائمشهر) قرمز شده است. رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران از رشد ۱۰۰درصدی تعداد مبتلایان به کرونا خبر می‌دهد و می‌گوید: ۱۰۳بیمار در روز آخر نوروز در سراسر استان شناسایی و بستری شدند.

دکتر سیدعباس موسوی، با تأکید بر وخامت دوباره همه‌گیری در بابل عنوان می‌کند: باید توجه کنیم که ویروس انگلیسی در مازندران پخش شده و با ادامه همین روند رنگ تمام شهرهای استان به قرمز و نارنجی تغییر می‌کند. موسوی، سفر گسترده به مازندران، پیوستگی جغرافیایی شهرها و روستاهای استان به یکدیگر، کاهش قابل توجه رعایت پروتکل‌های بهداشتی و همچنین سفرهای بین شهری و دید و بازدیدها را دلیل اصلی آغاز پیک چهارم می‌داند. دیگر استان شمالی کشور؛ گلستان رتبه سوم کمترین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی را در میان استان‌های کشور دارد. 

دکتر عبدالرضا فاضل، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان مجموع مبتلایان بستری ناشی از کووید-۱۹ در بیمارستان‌های استان را ۲۶۶بیمار عنوان می‌کند و می‌گوید: متأسفانه دورهمی‌ها، برگزاری مراسم عروسی و عزا بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی و باز بودن مبادی ورودی و خروجی استان، یک‌بار دیگر گلستان را در شرایط سخت قرار داده است. این مسئول از احتمال افزایش چشمگیر تعداد مبتلایان با توجه به قدرت سرایت ویروس انگلیسی در 2هفته آخر فروردین و هفته نخست اردیبهشت هم خبر داد. 


وضعیت نگران‌کننده در بوشهر

 شرایط در بوشهر هم خوب نیست و 4شهرستان شمالی این استان جنوبی در همسایگی استان بحرانی خوزستان، نارنجی هستند. رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با مقایسه وضعیت بوشهر پیش و پس از تعطیلات نوروز به همشهری می‌گوید: طی ماه‌های گذشته و حتی تا همین 10روز پیش آمار شناسایی موارد جدید روزانه کمتر از 200بود که این موارد امروز به حدود 300مورد رسیده و با رشد 10برابری آمار بستری بیماران، شرایط در استان نگران‌کننده است.

سعید کشمیری می گوید: اگر روند ابتلا و بستری با شیب فعلی ادامه پیدا کند، ابتدا بوشهر و دشتستان و بعد سایر شهرها در شرایط قرمز قرار خواهند گرفت. او ادامه می‌دهد: در ایام نوروز شهرهای گردشگرپذیر چون دیلم، گناوه و بوشهر نارنجی بودند و مسافران نوروزی به این شهرها سفر نکردند، اما به هر حال سفر به سایر شهرهای این استان و همچنین کاهش رعایت پروتکل‌ها تا 65درصد و برگزاری تجمع و دورهمی موجب افزایش کرونا شده است.


زنگ خطر همسایه‌ها برای خوزستان 

خوزستان از چند‌ماه پیش تنها استان قرمز کشور بود که وضعیت بحرانی داشت و تا امروز هم در همین شرایط باقی مانده است. دانشگاه علوم پزشکی استان وضعیت کنونی را ثابت اما شکننده اعلام می‌کند و شیوع گسترده کرونا در استان‌های همسایه را زنگ‌خطری برای شهرهای همجوار با آنها می‌داند. مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم‌پزشکی اهواز در این‌باره می‌گوید: از هفته منتهی به آخر سال گذشته تا امروز خوزستان تقریبا از حالت بحرانی و اضطراری پایان سال خارج شده، اما در یکی 2روز گذشته برگزاری 2تجمع بزرگ چندهزار نفری در شوش و همچنین دیشموک در استان همسایه یعنی کهگیلویه و بویراحمد و همسایه بهبهان زنگ خطر را به صدا درآورده است.

حسین کاملی می‌افزاید: به جز 2مورد تجمع ذکر شده نگرانی دیگری در استان وجود ندارد و پیش‌بینی می‌شود این استان زودتر از دیگر مناطق کشور از پیک کرونا خارج شود. مرز خوزستان با کشور عراق، اسفند سال گذشته بسته شد و خروج از استان هم فقط با تست منفی کرونا امکان‌پذیر است. همچنین براساس نقشه منتشر شده در اپلیکیشن ماسک شهرستان لالی در خوزستان قرمز است، اما علوم پزشکی وضعیت این شهرستان را نارنجی اعلام می‌کند.


قزوین در موج چهارم کرونا 
 قزوین در حالی به وضعیت خطرناک بیماری کرونا رسیده که پیش از تعطیلات نوروز، تمام شهرهایش در وضعیت زرد بودند اما اکنون با افزایش آمار بیماران بستری، شهرستان تاکستان قرمز و بحرانی شده است. سخنگوی دانشگاه علوم‌پزشکی قزوین در این‌باره می‌گوید: پیش از تعطیلات نوروز رنگ بعضی از شهرهای ما آبی بودند اما بعد از عید به‌دلیل شیب تند افزایش بیماران کرونایی به نارنجی تغییر رنگ دادند.

به‌گفته محمدحسن ارداقیان، تجمع در بازارها و مراکز خرید در نوروز، رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی و شرکت در دورهمی‌ها به همراه آمار بسیار زیاد سفر، موجب افزایش تعداد مبتلایان در استان شده است. وی می گوید: قزوین محل تلاقی راه‌های جنوب به شمال و غرب به شرق کشور است و به همین دلیل مسافران نوروزی بسیاری از سراسر کشور از استان ما می‌گذرند.

به علاوه مسافران بسیاری از خود استان به شهرهای شمالی سفر کردند و همه این ورود و خروج‌های مکرر موجب تشدید وضعیت ابتلا به کرونا شد. وی درباره وضعیت استان در هفته‌های آینده بیان می‌کند: شیب تند افزایش تعداد بیماران مبتلا به کرونا در روزهای گذشته نگران‌کننده است زیرا ما وارد موج چهارم بیماری شده‌ایم و این وضعیت می‌تواند خطرناک‌تر شود.


کاهش 50درصدی رعایت پروتکل‌ها در همدان

  قرمز شدن وضعیت بیماری کرونا در نهاوند شرایط استان همدان را وخیم‌تر از قبل کرده ‌است. آمار ابتلا به بیماری افزایش یافته و واکسیناسیون هم در این میان دوره جدیدی را در همدان تجربه خواهد کرد. سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان درباره وضعیت شیوع بیماری در استان به همشهری می‌گوید: در 2روز پایانی تعطیلات 621نفر با علائم مشکوک به کرونا به بیمارستان‌ها مراجعه کرده‌اند که از این تعداد 119نفر در بخش‌های مختلف بستری شدند. محمد طاهری درباره دلایل افزایش شیوع بیماری در همدان می‌گوید:

حضور در اجتماعات و مهمانی‌ها و خریدهای نوروزی اصلی‌ترین عامل شیوع بیماری در یکی 2هفته گذشته بوده و علاوه بر آن رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی هم به 56درصد کاهش یافته است. این مسئول همچنین از آغاز تزریق واکسن کوبایی در همدان خبر می‌دهد و می‌گوید:‌ در استان ما تاکنون 10هزارو800نفر واکسینه شده‌اند. از فردا (15فروردین) هم فاز سوم واکسن کرونای کوبایی در همدان آغاز می‌شود. پیش‌بینی ما این است که هر روز به 400نفر در استان این واکسن تزریق خواهد شد.


افزایش 2برابری بستری‌ها در هرمزگان 

 هرمزگان پیش از نوروز هم شرایط شکننده‌ای داشت و با وجود اینکه رنگ‌بندی ستاد ملی مقابله با کرونا فقط بندرخمیر را نارنجی و بقیه شهرها را زرد و آبی اعلام کرده بود، این استان افزایش ویروس جهش‌یافته انگلیسی را تجربه می‌کرد. در آن مقطع دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس رنگ کرونایی هرمزگان را قرمز می‌دانست و توصیه‌ها پرهیز از سفر به این منطقه بود. اما هشدارها بی‌نتیجه ماند و علاوه بر سفر تعداد زیادی از هموطنان به این استان جنوبی، اهالی بومی هرمزگان هم در رعایت پروتکل‌ها کم‌کاری کردند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس در این‌باره به می‌گوید: بی‌توجهی شهروندان موجب رشد 10درصدی شناسایی موارد مثبت طی دو سه هفته گذشته شده و هرمزگان در آستانه ورود به یک پیک بحرانی است. فاطمه نوروزیان با بیان اینکه میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در هرمزگان به زیر 80درصد کاهش یافته و 90درصد مسافران هم ماسک نداشتند، می‌گوید:

مردم باید بدانند که استفاده از ماسک زمانی مؤثر است که بیش از 90درصد شهروندان از آن استفاده کنند. آمار بستری در هرمزگان از حدود 80نفر در روزهای پایانی سال گذشته به بیش از 170نفر هم‌اکنون رسیده است و نوروزیان معتقد است با ادامه روند فعلی احتمال قرمز شدن کل استان در هفته‌ آینده وجود دارد.


چالش تست‌ کرونا در مرز آذربایجان غربی

  آذربایجان غربی با بیشترین آمار بستری‌شدگان سندروم حاد تنفسی طی ۱۰۰روز گذشته مواجه شد و این آمار به ۵۵۴نفر رسید. اتفاقی که موجب شد مسئولان استان اجرای کامل پروتکل‌ها در پایانه‌های مسافربری و نظارت دقیق بر فرودگاه‌ها و پایانه مرزی سرو را برای کنترل مسافران خارجی افزایش دهند، هرچند که اجرای همین پروتکل‌ها هم با چالش‌های متعددی همراه بود و گاهی دست مسئولان را برای انجام دقیق آنها می‌بست.

حالا ارومیه به همراه 2شهر دیگر یعنی خوی و نقده در وضعیت قرمز قرار دارند و با رنگ نارنجی چند شهر دیگر، وضعیت این استان مرزی چندان مناسب به‌نظر نمی‌رسد. رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی درباره نظارت بر ورود مسافران از ترکیه به همشهری می‌گوید: در این‌باره بحث‌هایی با نهادهای دیگر داشتیم.

بسیاری از مسافران با تست پی‌سی‌آر و به همراه تور به ترکیه سفر کرده بودند و ما تأکید داشتیم که در بازگشت حتما باز هم تست کرونا روی این مسافران انجام شود. اما سازمان هواپیمایی بر این عقیده بود که افراد با تست پی‌سی‌آر منفی اولیه هنگام بازگشت دوباره به کشور نیازی به تجدید آزمایش‌ها ندارند. 

دکتر جواد آقازاده می‌افزاید: همچنین اعلام شد که استان‌های همجوار مطابق با نظر سازمان هواپیمایی از مسافران تست مجدد نمی‌گیرد و لزومی به انجام این کار از سوی ما هم نیست. اما با انجام آزمایش مجدد روی چند مسافری که هنگام خروج تست پی‌سی‌آر منفی داشتند، تست آنها مثبت اعلام شد و باید قرنطینه را رعایت می‌کردند. با چنین شرایطی به‌نظر ما انجام تست در بازگشت مسافران ضروری بود. آقازاده با بیان اینکه تست پی‌سی‌آر به‌صورت رایگان در پایانه‌های حمل‌ونقل انجام می‌شود، تأکید می‌کند:

با وجود اینکه این مسافران به همراه تور سفر کرده و به تأکید برگزارکنندگان پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در این سفر رعایت شده اما باید درنظر داشت که بسیاری از شهرهای ترکیه در وضعیت قرمز ابتلا به کرونا قرار داشتند و مسافران ما هم طی مدت حضورشان در کشور همسایه در مراکز خرید و تفریحی رفت‌وآمد داشته‌اند و احتمال ناقل بودن آنها هنگام بازگشت به کشور وجود دارد. این مسئول درباره اعمال محدودیت‌های جدید در شهرهای قرمز و نارنجی استان بیان می‌کند:

مراجعه بیماران به مراکز 16ساعته نسبت به هفته گذشته 2برابر شده اما تدبیر ویژه‌ و متفاوتی درنظر نداریم. شهرهای قرمز و نارنجی محدودیت‌های خودشان را دارند و با اعلام رنگ‌بندی همان‌ شرایط اعمال می‌شود. تعارف نداریم که بخواهیم چیزی را پنهان کنیم، ما وارد موج جدید و چهارم کرونا شده‌ایم که قطعا یک جنگ فرسایشی است اما نباید خسته شویم و نقش مردم برای کاهش این بحران بسیار پررنگ است.

بیشترین بستری‌های چند روز اخیر به‌دلیل دورهمی‌های نوروز و برگزاری مراسم‌های مختلف است. استفاده از ماسک به‌شدت کاهش پیدا کرده و مشاغل هم توجه جدی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی یا حتی ممنوعیت‌های بازگشایی ندارند. در چنین شرایطی اگر همراهی لازم از سوی شهروندان صورت نگیرد، تا چند روز دیگر وضعیت بدتر خواهد شد.


وضعیت کرونای استان‌ها در یک نگاه 


   به تأکید دانشگاه علوم پزشکی کردستان ویروس جهش یافته در همه شهرها رصد شده و آمار بیماران بستری‌ که تا پیش از سال نو کمتر از ۱۰۰نفر بود اکنون به بیش از ۲۰۰نفر رسیده است.   آمار ابتلا در استان مرکزی در چند روز اخیر افزایش یافته و مرکز این استان یعنی اراک از 4روز پیش با افزایش 70درصدی مبتلایان از زرد به نارنجی تغییر رنگ داده است.   در خراسان جنوبی با صعودی شدن آمار بستری‌های کرونا وضعیت بیرجند از زرد به نارنجی تغییر یافته است.

  در سیستان و بلوچستان هم شرایط بیماری صعودی است و مسئولان بیشترین آمار ابتلا را مربوط به کرونای انگلیسی و در نتیجه ابتلای خانوادگی می‌دانند.  هم‌اکنون ۸۵ نفر در بیمارستان‌های کرمان به‌دلیل ابتلا به کرونا بستری هستند و روند مراجعه مردم به مراکز مشخص شده بیماری کرونا رو به افزایش است.  تعداد بیماران سرپایی چهارمحال و بختیاری حدود 3برابر افزایش یافته است، و افزایش تعداد بیماران سرپایی ظرف ۲هفته آینده خود را با افزایش تعداد موارد بستری و مرگ‌ومیرنشان می‌دهد. 

کهگیلویه و بویراحمد در حالی چند روز پیش شاهد برگزاری یک مراسم چند هزار نفری در دیشموک بود که هم‌اکنون 3شهرستان قرمز دارد و برای روزهای آینده در این استان افزایش مرگ‌ومیر پیش‌بینی شده است.  در استان فارس گزارش‌های منتشر شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی حاکی از افزایش 50درصدی بیماران است. این استان روز 12فروردین یک رکورد به ثبت رساند؛ بستری 853نفر در یک روز که در 3‌ماه اخیر بی‌سابقه بوده است.

  وضعیت فعلی استان قم وخیم نیست اما رنگ مرکز استان هم از دیروز نارنجی اعلام شده و گسترش کرونا در استان‌های همسایه موجب نگرانی مردم و مسئولان است.  بستری‌های مشکوک به کرونا و شناسایی روزانه مبتلایان در یزد صعودی است و رکورد شناسایی مبتلایان روزانه به کووید-۱۹ در یزد برای چندمین بار در روزهای اخیر شکسته شد.  

 شرایط تشدید ابتلا به کرونا در سمنان و تغییر رنگ پنج شهرستان در یک روز وضعیت نگران کننده‌ای را برای این استان رقم زده است.  افزایش شمار مبتلایان و مرگ‌ومیر ناشی از کووید-۱۹ حکایت از اوج‌گیری دوباره این بیماری در البرز دارد.  ویروس کرونای انگلیسی تمام شهرستان‌های زنجان را تسخیر کرده و استان از نظر تعداد مبتلایان نسبت به گذشته روند صعودی دارد.

  شمار بستری‌شدگان روزانه کرونا در بیمارستان‌های استان خراسان رضوی طی تعطیلات نوروز و در مقایسه با روزهای پایانی سال 60درصد افزایش یافته است.  بی‌توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تعطیلات نوروز روند صعودی بیماران بستری را در بیمارستان‌های خراسان شمالی رقم‌زده و رنگ زرد را جایگزین رنگ آبی در شهرهای این استان کرده است. 

تعداد بیماران کرونایی شناسایی شده در اصفهان نسبت به اوایل اسفند۹۹ سه‌برابر و تعداد میزان بستری‌ها نیز 2برابر شده است.  محدودیت‌های جدید برای اماکن گردشگری و خدماتی کرمانشاه در حالی از اواسط فروردین رقم خورد که آمار بستری‌های ناشی از کرونا در شهرهای مختلف استان به روزانه ۶۰ تا ۷۰ بیمار جدید رسیده است.  برخلاف بسیاری از استان‌های کشور اردبیل در وضعیتی پایدار قرار دارد و آمار فوت مبتلایان به کرونا در این استان برای یازدهمین بار طی 2‌ماه اخیر در روز 13فروردین، صفر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha