سلامت نیوز : عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این ‌كه بیماری تالاسمی در مناطق مردابی، مالاریا خیز و در نقاطی كه ازدواج فامیلی بیشتر باشد شایعتر است، اظهار داشت: از آن‌ جایی كه مشاوره ژنتیك پرهزینه است در صورت مشكوك بودن آزمایش‌های اولیه قبل از ازدواج، افراد در اولین اقدام به متخصص خون مراجعه كنند.

دكتر صنم‌بر صدیقی در گفت وگو با ایسنا  با اشاره به این ‌كه تالاسمی در حاشیه‌ دریای خزر و جنوب كشور به خاطر شیوع مالاریا و هم‌چنین درصد بالای ازدواج‌های فامیلی بیشتر دیده می‌شود، گفت: هموگلوبین خون شامل دو پروتئین به نام‌های آلفا و بتا است و در افرادی كه پروتئین بتا به ‌طور كافی تولید نمی‌شود تالاسمی بتا كه خطرناك‌تر از نوع آلفا است ایجاد می‌شود درحالی ‌كه هر دو نوع تالاسمی ممكن است مینور و یا ماژور باشند.

این فوق تخصص انكولوژی و خون بالینی تمایز قائل شدن بین كم‌ خونی مینور و كمبود آهن رایج بین زنان جوان را ضروری دانست و ادامه داد: تالاسمی مینور علامت بالینی مشخصی ندارد و در این حالت به ‌جز یك كم‌خونی خفیف در بیشتر موارد مشكل دیگری دیده نمی‌شود.

وی با اشاره به این‌ كه بروز نشانه‌های تالاسمی به زمان تشخیص آن بستگی دارد، افزود: اگر این بیماری زود تشخیص داده شود و تغییر خون به موقع انجام شود از بزرگ شدن كبد و طحال جلوگیری می‌شود و علائمی مانند تغییر فرم صورت، تخریب دندان‌ها و رنگ‌پریدگی صورت مشاهده می‌شود.

این متخصص داخلی خاطرنشان كرد: پیشگیری از بروز این بیماری به نفع افراد و خانواده‌ها و حتی دولت است و خوشبختانه امروزه با درمان‌های مناسب متخصصین و تزریق مرتب خون، عوارض بیماری كمتر دیده می‌شود.

******* بررسی مبتلایان به تالاسمی از نظر فقر آهن اهمیت زیادی دارد

دكتر صدیقی ادامه داد: انتقال خون مكرر در هر دو نوع تالاسمی آلفا و بتا به تجمع بیش از حد آهن منجر می‌شود و به همین منظور توصیه می‌شود این افراد از نظر فقر آهن بررسی شوند زیرا افزایش بیش‌ از حد آهن برای بافت‌ها و ارگان‌های بدن به ویژه قلب و كبد مضر بوده و حتی منجر به مرگ زودرس بیمار می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایان بررسی قبل از ازدواج و كاهش ازدواج‌های فامیلی را در پیشگیری از تالاسمی مفید دانست و افزود: در بعضی كشورها از به دنیا آمدن نوزادان ناقل بیماری جلوگیری می‌شود و در ایران نیز از ازدواج ناقلین و بروز فرم‌های شدید بیماری جلوگیری به‌ عمل می‌آید و اگر جنینی ناقل بیماری باشد سقط می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha