شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۲
کد خبر: 30976
سلامت نیوز : رییس كمیته كشوری تغذیه با شیر مادر گفت: بیمارستانهای دولتی و خصوصی وظایف خود را در زمینه تغذیه با شیر مادر و ترویج این موضوع انجام نمی‌دهند.

به گزارش ایسنا، دكتر علیرضا مرندی در مراسم روز جهانی تغذیه با شیر مادر گفت: مهمترین مشكل نوزادان در زمینه تغذیه با شیر مادر در بیمارستانهاست چرا كه تا به دنیا می‌آیند شیرخشك به آنها ارائه می‌شود.

وی با ابراز نارضایتی از آن كه آموزشی در زمینه تغذیه با شیر مادر برای پرسنل مراكز درمانی در نظر گرفته نشده است، گفت: تغذیه با شیر مادر در اولویت بیمارستانها نیست و شیرخشك رسما به بخش‌ها وارد می‌شود و برای نوزادانی كه به دنیا می‌آیند شیرخشك تجویز می‌شود. بیمارستانهای دولتی و خصوصی نسبت به مسئله تغذیه با شیرمادر بی اعتنا هستند.

مرندی با انتقاد از عدم اجرای قانون حمایت از شیرمادر در كشور ادامه داد: ایران جزء نخستین كشورهایی بود كه از این قانون برخوردار شد اما این قانون در كشور اجرا نمی‌شود. درصد بالایی از مادران شیردهی ندارند.

وی با بیان اینكه نمی‌خواستم در این جلسه شركت كنم اما به من برای حضور در جلسه اصرار كردند، گفت: با برگزاری روز جهانی و هفته جهانی نمی‌توان در زمینه ترویج تغذیه با شیرمادر كاری كرد. اگر می‌خواهید برای این موضوع كاری كنید باید فعالیت و تلاش كرده و نظارت هم داشته باشید چرا نباید قانون حمایت از شیرمادر در كشور اجرایی شود؟ چرا كارخانه‌های تولید شیرخشك به تعداد زیاد در كشور تاسیس شده‌اند و روز به روز مصرف شیرخشك زیاد می‌شود؟ با وجود ممنوعیت تبلیغ شیرخشك اما شاهد تبلیغ این محصولات هستیم.

عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس تاكید كرد: اگر ترویج تغذیه با شیرمادر در اولویت وزارت بهداشت است این موضوع باید در عمل نشان داده شود چرا كه تغذیه با شیرمادر مهمترین استراتژی بقا، رشد و تكامل كودكان است اما متاسفانه توجهی به آن نمی‌شود.

وی تغذیه با شیرمادر یكی از راهكارهای قطعی كاهش میزان مرگ و میر نوزادان كمتر از 4 هفته عنوان كرد و گفت: مطالعات نشان می‌دهد كه پزشكی پیشرفته در كمتر از 4 درصد سلامت نقش دارد. بنابراین لازم است مسولان پزشكی و وزارت بهداشت امكانات لازم از جمله آموزش پرسنل مراكز بهداشتی درمانی را برای ترویج تغذیه با شیرمادر فراهم كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha