یک اپیدمیولوژیست با اشاره به اینکه تاثیر سفرهای نوروزی در آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا طی روزهای آتی مشخص می‌شود، گفت: با توجه به افزایش‌های فعلی موارد مبتلایان متاسفانه از دو هفته دیگر افزایش فاحشی در تعداد مرگ و میر مبتلایان کرونا خواهیم داشت.

اجازه سفر در نوروز؛ اشتباهی استراتژیک / افزایش فاحش فوتی‌های کرونا از ۲ هفته دیگر

سلامت نیوز:یک اپیدمیولوژیست با اشاره به اینکه تاثیر سفرهای نوروزی در آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا طی روزهای آتی مشخص می‌شود، گفت: با توجه به افزایش‌های فعلی موارد مبتلایان متاسفانه از دو هفته دیگر افزایش فاحشی در تعداد مرگ و میر مبتلایان کرونا خواهیم داشت.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر مسعود یونسیان با اشاره به سفرهای شکل گرفته در ایام نوروز، گفت: در مورد سفرها پیامی که مردم دریافت کرده بودند این بود که مسافرتشان به مناطق زرد و آبی بدون هیچ محدودیتی آزاد است که این تصمیم درستی نبود و به نظر بنده حتی اشتباهی استراتژیک بود؛ زیرا شرط منفی بودن نتیجه تست کرونا را برای رفتن به این شهرهای زرد و آبی را قائل نشده بودند در حالی که مهم‌تر از اینکه بگوییم به مناطق آلوده سفر نکنید این نکته مهم است که بگوییم افراد آلوده به مناطق پاک‌تر ( زرد و آبی) سفر نکنند؛ چون یک بیمار می‌تواند در آن منطقه جمع کثیری را به کووید۱۹ مبتلا کند. 


وی افزود: از طرفی پس از بازگشت از سفر هم علی‌رغم توصیه‌ها می‌شنویم و می‌بینیم که افراد اقدام به دید و بازدید شغلی و کاری در محل کارشان می‌کنند. پرهیز از این رخداد در هفته سوم فروردین ماه در شرایط کرونایی کشور بسیار مهم است تا به این طریق عاملی برای انتقال بیماری نباشیم. لازم است کارمندان از دید بازدید در ادارات خودداری کرده و از همکارانشان هم بخواهند که این موضوع را رعایت کنند و اگر تصور می‌کنند شرایط برای امتناع از دید بازدید در محل کار فراهم نیست، به مرخصی بروند. 


موج چهارم کرونا آغاز شده است

یونسیان درباره بروز موج چهارم کرونا در ایران، ادامه داد: به نظر می‌رسد این موج در کشور آغاز شده است زیرا اغلب استان‌های ما در حال طی کردن روند افزایشی بیماری هستند، وقتی اتفاقی مانند تعطیلات نوروز طی چندین روز تقریبا در تمام استان‌ها رخ می‌دهد دیگر نمی‌توان آن را به نوسانات تصادفی نسبت داد. معمولا اثرات هر اتفاقی یک تا دو هفته بعد در میزان مبتلایان و دو تا چهار هفته بعد هم در میزان مرگ و میر مشهود می‌شود و با توجه به افزایش‌های فعلی موارد مبتلایان متاسفانه از دو هفته دیگر افزایش فاحشی در تعداد مرگ و میر مبتلایان کرونا خواهیم داشت. 


ابتلا و مرگ و میرِ بیشتر در سالمندان

وی با تاکید بر اینکه ویروس‌های جهش یافته کرونا واگیردار تر هستند، اظهار کرد: این در حالی است که شدت بیماری‌زایی بیشتری هم دارند اما از نظر توزیع سنی مبتلایان، اختلاف فاحشی با نوع پیشین ویروس وجود ندارند. همه ویروس‌ها با شدت بیشتری افراد سالمند را درگیر می‌کنند و کشتار بیشتری در این افراد رقم می‌زنند. البته ویروس جدید جهش یافته خطرات بیشتری نسبت به ویروس قدیمی برای جوانان و نوجوانان دارد ولی در هر حال ابتلا و مرگ و میر در سالمندان شدت بیشتری دارد. 


طرح ترافیک لغو شود

این استاد ویروس‌شناسی، تاکید کرد: طبیعتا آغاز روزهای کاری و استفاده مردم از وسایل حمل و نقل عمومی هم به گسترش بیشتر ویروس و روند افزایشی آن کمک می‌کند و به نظر می‌رسد ملغی کردن طرح ترافیک و تشویق مردم به استفاده از خودرو شخصی منطقی‌تر باشد. ویروس از یک خودرو به خودرو دیگر منتقل نمی‌شود و شلوغی خیابان‌ها ممکن است از نظر آلودگی هوا و تاخیر در رسیدن به محل کار تاثیراتی برجای بگذارد ولی انتقال کرونا با ازدحام خودرو در خیابان افزایش نمی‌یابد. هر چه در خودروهای کوچک‌تر افراد کمتر و ساکن در یک منزل را داشته باشیم، طبیعتا احتمال انتشار ویروس در مقایسه با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی کاهش می‌یابد. هوا بهتر شده است و یکی از نکات بسیار مهم باز گذاشتن پنجره‌های وسایل حمل و نقل شخصی و عمومی است تا تهویه هوا صورت گیرد.


واکسیناسیون؛ مهمترین ابزار کنترل بیماری

وی در خاتمه تاکید کرد: مهم‌ترین ابزار کنترل شرایط بیماری در کشور تسریع در روند واکسیناسیون کادر بهداشت و درمان و سالمندان است. همچنین در مراحل بعدی برنامه‌ریزی دقیقی برای واکسیناسیون سایر افراد جامعه داشته باشیم، عوامل مختلفی در اولویت بندی تزریق واکسن وجود دارد که ساده‌ترین و مهم‌ترین ملاک می‌تواند سن افراد باشد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha