شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۴
کد خبر: 30978
سلامت نیوز : بروز کبودی های غیر طبیعی و خونریزی در عضلات کودک از علائم هشدار دهنده  بیماری هموفیلی است.
 دکتر محمد مهدی کوشیار با اشاره به اینکه هموفیلی بیماری خونی ارثی است كه مبتلایان به آن فاقد یكی از فاكتور‌های انعقادی شماره 8 ، 9 و یا 11هستند، اظهار داشت: این بیماری با تداوم خونریزی در زمان ختنه نوزاد، خونریزی در داخل بافت های نرم، مفاصل، عضلات و حفره های داخل شکم  خود را نشان می دهد و  خونریزی در زمان اعمال جراحی، پرکردن دندان، درد و ورم مفاصل از علائم این بیماری به شمار می رود.
استادیار گروه داخلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه ازدواج های فامیلی از علل اصلی بروز این بیماری به شمار می رود، تاکید کرد: این بیماری در انواع شدید، متوسط و خفیف با نشانه های مختلف در کودک بروز می کند و انجام مشاوره های ژنتیکی، انجام آزمایشهای پیش از ازدواج و بررسی شجره نامه های زوجین بهترین راه برای پیشگیری از تولد فرزند مبتلا به این بیماری است.
وی به والدین کودکان مبتلا به بیماری هموفیلی توصیه کرد: در زمانی که فرزند مبتلا به هموفیلی  آنها دچار ضرب دیدگی شد قبل از بروز علائم  برای ترزیق دارو  و انجام کارهای پیشگیرانه به پزشک مراجعه کنند.
گفتنی است: هموفیلی بیماری خونی ارثی است كه مبتلایان به آن فاقد یكی از فاكتور‌های انعقادی شماره 8، 9 و یا 11هستند. این بیماران در صورتی كه دچار هر نوع خونریزی شوند، خون آنها به صورتی كه درافراد معمولی است، منعقد نمی‌شود و برای توقف خونریزی، تزریق فاكتور انعقادی كه فاقد آنند، ضروری است.
فاكتورهای انعقادی، نوعی پروتئین هستند كه در كبد انسان تولید می‌شوند، كمبود هر یك از فاكتورهای 13 گانه در هر فرد موجب اختلال درانعقاد خون وی می‌شود.
یکم تا هفتم مرداد ماه هفته حمایت از بیماران هموفیلی نامگذاری شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha