سلامت نیوز :  رئیس سازمان انتقال خون از افزایش تولید پلاسمای خون به 130 هزار لیتر در سال جاری خبر داد و گفت: برای بهبود مصرف خون در مراكز درمانی تاكنون 3 هزار پرستار و 350 پزشك آموزش دیده‌اند.

به گزارش فارس، حسن ابوالقاسمی امروز در نشست خبری كه به مناسبت روز 9 مرداد سالروز انتقال خون برگزار شد، اظهار داشت: سازمان انتقال خون سالانه بیش از 4 میلیون و 200 هزار فرآورده‌های خونی تهیه می‌كند در این راستا نیز در سال گذشته 110 هزار لیتر پلاسما تولید كرده است كه در تلاشیم در سال جاری تولید پلاسما را به بیش از 130 هزار لیتر افزایش دهیم.

وی افزود: سازمان انتقال خون در طول 37 سال گذشته با تلاش و كوشش پرسنل خود و به خصوص اهدا‌كنندگان خون كه مهترین عناصر سازمان به حساب می‌آیند توانسته ‌است در شاخص‌های اهدای خون در منطقه و به خصوص اهدای 100درصدی داوطلبانه خون رتبه نخست را در منطقه كسب كند.

ابوالقاسمی تصریح كرد: سرمایه ما در سازمان انتقال خون افراد اهدا كننده است و توانسته‌ایم در سال گذشته یك میلیون و 900 هزار واحد خون از اهدا كنندگان دریافت كنیم ولی به دلیل نیاز مراكز پزشكی در حال حاضر نیاز به خون بیشتر شده است به طوری كه در سال 83 تاكنون مجبور شده‌ایم 26.5 درصد اهدای خون را افزایش دهیم.

رئیس سازمان انتقال خون گفت: این مسئله نشان می‌دهد كه به جز بیماران ارثی، تالاسمی، هموفیلی با بیماران انعقادی دیگر بخش‌های از جمله جراحی‌ها نیز كه در كشور جراحی‌های قلب، كبد، ریه و پیوند افزایش یافته است نیز می‌توانیم بر این اساس هر سال 5 درصد دریافت انتقال خون را افزایش دهیم.

ابوالقاسمی ادامه داد: افزایش 5 درصدی دریافت انتقال خون امری اجتناب‌ناپذیر است و در سال 90 نیز 5 درصد دیگر افزایش خواهد یافت زیرا دیگر بخش‌های درمانی نیز از جمله بیماران سرطانی به فرآورده‌های خونی احتیاج دارند و در سال جاری در تلاش هستیم تا بتوانیم واحد دریافت اهدای خون را به 2 میلیون واحد خون افزایش دهیم.

وی اظهار داشت: در سال جدید بحث ساخت سرم ضد هاری (پلاسمای اختصاصی) را محقق خواهیم كرد و در ادامه نیز تولید پلاسما كه در سال گذشته 110 هزار لیتر بوده است را در سال 90 به 130 هزار لیتر افزایش خواهیم داد.

ابوالقاسمی بیان داشت: با حمایت دولت توانسته‌ایم بیش از 500 درصد افزایش اعتبار داشته باشیم و در این راستا با آمادگی كامل اجازه دهیم كه بازرسان خارجی نیز از پایگاه‌های سازمان انتقال خون در سراسر كشور سالانه 3تا 4 بار بازدید به عمل آورند كه تاكنون نیز گزارش‌های بسیار خوبی از پایگاه‌های سازمان انتقال خون بر اساس استانداردهای جهانی ارائه كند.

رئیس سازمان انتقال خون كشور ادامه داد: برای سال 90 به غیر از كارهای جاری سازمان ارتقاء تولید پلاكت برای رضایتمندی بیماران نیز صورت می‌پذیرد زیرا در گذشته برای این ارتقاء به سرمایه احتیاج داشتیم ولی هم اكنون با اختصاص 3 میلیارد تومان از بند 5 ماده 34 كه وزارت بهداشت در اختیار سازمان قرار می‌دهد می‌توانیم پلاكت‌ها را همانند گلبول قرمز و خون فیلتری آماده كه از سالهای گذشته صورت می‌پذیرفت ارتقاء دهیم.

وی به سن مراقبت خون در بیمارستان‌ها اشاره كرد و گفت: پس از آماده‌سازی خون در سازمان انتقال خون با رفتن این خون‌ها به بیمارستان چرخه رسیدگی به خون از دسترس سازمان انتقال خون خارج می‌شود و بر این اساس اگر این خون‌ها درست مصرف نشود مخاطراتی ایجاد می‌كند.

وی گفت: برای رسیدگی به این امر برای بررسی عوارض و ثبت آن پرستاران و پزشكان را ترغیب كردیم كه این موارد را گزارش كنند كه پایلوت این مسئله را شروع كردیم و به شورای عالی انتقال خون نیز گزارش كردیم كه در مرحله نخست 50 بیمارستان در این زمینه كار را شروع كرده‌ایم و بیمارستان‌های داوطلب در این مبحث را نیز می‌پذیریم.

ابوالقاسمی تصریح كرد: تاكنون 3 هزار پرستار و 350 پزشك را در مبحث سیستم مراقبت خون در بیمارستان‌ها آموزش داده‌ایم.

رئیس سازمان انتقال خون ادامه داد: در بحث كارهای عمرانی نیز فعالیت‌های زیادی صورت پذیرفته است كه در سال 90 آماده هستیم ساختمان‌های جدید پایگاه‌های انتقال خون در استان‌های فارس، تهران، یزد، هرمزگان، زنجان را در هفته دولت به بهره‌برداری برسانیم.

ابوالقاسمی اظهار داشت: در این راستا پایگاه‌های انتقال خون در شهرستان‌ها را نیز افتتاح خواهیم كرد و بحث پدافند غیر عامل نیز از اولویت‌دار‌ترین اقدامات سازمان انتقال خون به حساب می‌آید. از آن جمله پایگاه سوم انتقال خون در مجاورت سازمان مركزی انتقال خون كلنگ آن زده می‌شود و باید در این راستا پایگاه‌های انتقال خون از نظر مقاومت در حوادث بهترین شرایط را داشته باشند.

رئیس سازمان انتقال خون با بیان اینكه سالروز تأسیس انتقال خون در روز 9 مرداد با فرا رسیدن ایام ماه مبارك رمضان مصادف شده است گفت: بسیاری از كشورهای اسلامی در ماه رمضان در بحث اهدای خون دچار مشكل می‌شوند.

وی گفت: با اینكه مشكل كشور ما در این زمینه خیلی كمتر از دیگر كشورهای اسلامی است با این وجود درخواست می‌كنیم كه مردم روزه‌دار با اهدای خون خود بعد از ساعت افطار نیاز بیماران خونی را برطرف كنند زیرا نیاز خون برای بیماران در هر زمانی هست و نمی‌توانیم به بیماران بگوییم كه بعد از ماه رمضان برای دریافت فرآورده‌های خونی به پایگاه‌ها و سازمان مراجعه كنند.

وی بیان داشت: بسیاری از روزه‌داران در ماه مبارك رمضان در شب‌های قدر برای اهدای خون مراجعه می‌كنند كه این امر جدا از نفس خوب اهدای خون بهتر است در روزهای مختلف ماه مبارك انجام شود زیرا پایگاه‌های انتقال خون این امكانات را ندارد كه در روزهای خاصی با هجوم مردم خون‌های آنان را دریافت كنند زیرا حتی در صورت وجود امكانات باید خون در یك زمان اهدا نشود چون بحث ذخیره آن و مصرف آن بسیار مهم است.

رئیس سازمان انتقال خون خاطر نشان كرد: افراد روزه‌دار می‌توانند پس از ساعات افطار به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه كنند و افرادی كه به دلیل موارد شرعی از روزه‌ گرفتن معاف هستند می‌توانند در طول روز برای اهدای خود به پایگاه‌های سازمان مراجعه كنند و در مجموع جوانان كشور بیش از 55 درصد خون‌های اهدایی را كه شامل سنین زیر 35 سال است اهدا می‌كنند كه این آمار در كشور ما نسبت به دیگر كشورهای منحصربه فرد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha