دوشنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۸
کد خبر: 309791

روز گذشته 161بیمار مبتلا به کووید19 جان خود را از دست دادند تا این‌که کلاف سر در گم مدیریت مقابله با این ویروس، آهسته آهسته نتایج خود را نشان دهد. افزایش چشمگیر موارد مرگ نسبت به روزهای گذشته دارد شهرها را به‌وضعیت با رنگ قرمز نزدیک می‌کند و از انسان‌ها قربانی می‌گیرد.

نیمه دوم فروردین؛ موج مرگ‌بار کرونا

سلامت نیوز: روز گذشته 161بیمار مبتلا به کووید19 جان خود را از دست دادند تا این‌که کلاف سر در گم مدیریت مقابله با این ویروس، آهسته آهسته نتایج خود را نشان دهد. افزایش چشمگیر موارد مرگ نسبت به روزهای گذشته دارد شهرها را به‌وضعیت با رنگ قرمز نزدیک می‌کند و از انسان‌ها قربانی می‌گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همدلی ،وضعیتی که به‌نظر می‌رسد صدای زنگ خطر آن چند روز قبل با افزایش مراجعه به‌مراکز درمانی و تعداد موارد بستری شنیده شد تا این‌که گروهی از کارشناسان، از شروع قطعی پیک چهارم صحبت به‌میان بیاورند. موج جدیدی که به‌عقیده مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا در گفت‌وگو با ایسنا، از موج‌های قبلی قوی‌تر است.

چراکه به‌نظر می‌رسد پرچمدار این موج جدید ویروس جهش یافته موسوم به‌نوع انگلیسی است که حالا با ترددهای نوروزی بیش از قبل در کشور گسترده شده است؛ طوری‌که علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت و سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، دراین‌باره به‌رسانه‌ها گفته «خیز بلند بیماری کووید۱۹ در کشور آغاز شده و از نظر اپیدمیولوژیک الگویی که از بیماری در کشور دیده می‌شود، نشان‌ دهنده پرچمداری کرونای انگلیسی است؛ به‌طوری‌که بیماران مبتلا به ویروس جهش یافته انگلیسی در اکثر استان‌های کشور افزایش یافته‌اند و خیز جدید بیماری در حال اتفاق است.»

اما مقصر اصلی این وضعیت کیست، مردم یا ستاد ملی مبارزه با کرونا؟مرور روزهای گذشته نشان از افزایش آمار مراجعه سرپایی به‌مراکز درمانی و همچنین موارد بستری بیماران در تهران دارد. به‌گفته علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در استان تهران «درحال حاضر متأسفانه میزان بستری‌ها در این استان از عدد ۳هزار و ۷۱۲نفر گذشته که در طول ۵ماه اخیر یک رکورد عجیب است. همچنین طی ۲هفته اخیر میزان مراجعین سرپایی هم در استان تهران بین ۵ تا ۷هزار نفر در نوسان بوده است.»

شاید همین افزایش موارد مراجعه و بستری بود که سبب شد معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در تهران روز گذشته بگوید، «موج چهارم کرونا به تهران رسید.» نادر توکلی در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اشاره مجدد به افزایش مراقبت‌های بهداشتی گفت: «این خبر خوبی نیست زیرا به‌نظر می‌رسد هفته سوم و چهارم فروردین بحران شدیدی در تهران داشته باشیم.

روزهای آتی پیش‌بینی چندان جالبی از شرایط تهران نداریم؛ زیرا تعداد موارد بستری روبه افزایش است. در حال حاضر اکثر بستری‌ها و مراجعات خانوادگی است که نشان‌هنده تاثیر سفرها، مهمانی‌ها، عدم رعایت پروتکل‌ها و... است. البته برای این‌که کاملا متوجه تاثیرات سفرها بر روند بیماری در کشور باشیم حدودا ۱۰روز دیگر باید صبر کنیم. چیزی که فعلا برای ما مشخص است این نکته است که موج چهارم کرونا به تهران رسیده است.»اما شروع پیک جدید درحالی است که به‌گفته زالی ممکن است فاجعه‌ای در پیش باشد.

آن‌طور‌که خبرگزاری فارس گزارش داده، زالی با بیان این‌که «دو هفته آتی یعنی هفته سوم و چهارم فروردین ماه نیز فرصتی حساس برای کنترل بیماری است» گفته که «افزایش چشمگیر جواب‌های مثبت در تست‌های پی‌سی‌آر در استان تهران بدان معناست که ویروس به‌شدت در شهر فعال شده و هرگونه تردد غیر ضروری در شهر به‌معنای به‌استقبال مرگ رفتن تلقی می‌شود.

اگر در دو هفته آتی بتوانیم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم ممکن است بتوانیم از مرگ‌ومیر بیشتر جلوگیری کنیم اما در غیر این صورت با یک کاتاستروف (فاجعه) در سطح استان تهران رو به رو خواهیم شد.»همچنین ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت نیز ضمن اشاره به‌کاهش رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در کل کشور، از احتمال تغییر رنگ استان‌هایی مانند تهران و اصفهان به‌رنگ قرمز در روزهایی آتی خبر داد.

به‌گزارش انتخاب حریرچی با حضور در یک برنامه تلویزیونی گفت که «در اسفند ۹۹ رعایت مقررات بهداشتی از ۸۳درصد به حدود ۵۶درصد و در حال حاضر هم به ۵۳درصد رسیده است، ۱۷هفته تقریباً آرامی را سپری کردیم زیرا رعایت مقررات مناسب انجام می‌شد اما در انتهای این دوره ۱۷هفته‌ای، موارد بستری‌ها روند صعودی قابل توجهی به خود گرفت. درحال حاضر آمار متوسط بستری‌ها در کشور روزانه ۳بستری به ازای هر ۱۰۰هزار نفر است با این روند، میزان بستری‌های هفتگی ما نسبت به هفته‌های گذشته ۲هزار و ۵۰۰نفر اضافه شده است.»

وی یادآور شد: «درست است که هنوز به فوت نرسیده‌ایم اما پیش‌بینی می‌شود کماکان رقم فوتی‌ها بین ۱۰۰ الی ۱۲۳ نفر باشد لذا نباید این گونه فکر کرد که مرگ ۱۰۰نفر در مقابل ۸۰میلیون جمعیت کشور، رقمی محسوب نمی‌شود. وقتی از ۱۲۳فوتی کرونایی صحبت می‌کنیم یعنی ۱۲درصد کل فوتی‌های کشور و این رقم قابل توجهی می‌شود و اگر این رقم به ۲۰۰نفر برسد یعنی ۲۰درصد فوتی‌های کشور حاصل کرونا خواهد بود.»

این درحالی‌ست که روز گذشته سخنگوی وزارت بهداشت از مرگ 161بیمار مبتلا به ویروس کرونا خبر داد تا این‌که تعداد موارد مرگ ناشی از این ویروس به 63هزار و 160نفر برسد. حالا همه این نگرانی‌ها درحالی‌ست که گروهی تقصیر افزایش مرگ‌ومیر در روزهای گذشته را به‌گردن مردم می‌اندازند و معتقدند افزایش سفرها و دید و بازدیدهای نوروزی سبب‌ساز وضعیت کنونی است، اگرچه افزایش ترددها منجر به‌افزایش موارد ابتلا و مرگ ناشی از کرونا شده است، اما درمقابل گروهی دیگر با اشاره به‌این‌که ستاد ملی مبارزه با کرونا در آستانه نوروز تقریباً همه محدودیت‌ها را تعلیق کرد، زمینه افزایش ترددها را فراهم کرد. دراین‌باره روز گذشته حجت نظری، عضو شورای اسلامی شهر تهران در جلسه این شورا عنوان کرد:«نباید برخی مسئولان صرفا مردم را مقصر شیوع کرونا بدانند و با متهم کردن آنان بر اقدامات، رفتار و گفتار ضدونقیض خود سرپوش بگذارند. عزیزان مسئول حتما می‌دانند که در برابر جان مردم مسئولند، این چه تمهیداتی است که مسئولان ما در هر سه قوه صرفا به‌تذکر و توصیه بسنده کرده‌اند؟ امروز مردم می‌پرسند که چرا راه‌ها باز بود و تمامی تسهیلات سفر فراهم شد اما صرفا به‌آنان توصیه شد که به‌سفر نروند؟

آیا نمی‌شد که از انجام سفرهای برون شهری جلوگیری کرد؟ چرا تناقض در گفتار و رفتار مسئولان ارشد پیرامون کرونا همچنان وجود دارد و حتی برخی از این افراد برخلاف توصیه‌ها با خانوادهایشان عازم سفر هم شدند؟ در شرایطی که می‌شد با اجرای یکسری مقررات سختگیرانه، کرونا را در ایام تعطیلات نوروزی، مدیریت کرد و به پایان رساند، متاسفانه سوء مدیریت در مواجهه با این بیماری آن را به پیک چهارم رسانده و آمار مرگ و میرها و موارد ابتلا رو به افزایش است.»

از طرفی، کلاف سر درگم مدیریت مقابله با کرونا درحالی سبب افزایش مجدد موارد مرگ‌ومیر شد که همچنان از واکسن کرونا، جز به‌همان روش قطره چکانی خبری نیست، مسئله‌ای که سبب شد برخی اعضای شورای شهر تهران روز گذشته نسبت به مدیریت تهیه واکسن کرونا اعتراض کنند. حجت نظری در ادامه صحبت‌هایش درخصوص مدیریت پرتناقض مقابله با کرونا با اشاره به‌مسئله تهیه واکسن گفت که «از واکسیناسیون عمومی واکسن کرونا که همچنان خبری نیست و تنها برای اقشار و گروه‌های خاص آغاز شده است. نه از واکسن داخلی و نه از واکسن خارجی مردم چیزی احساس نکرده‌اند. امیدوارم این شرایط زودتر به پایان برسد.»

همچنین محسن‌هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران در جلسه روز گذشته این شورا، در واکنشی مشابه به ‌مسئله تهیه واکسن موزد نیاز جامعه گفت: «متاسفانه امسال نیز نوروز تحت تاثیر پاندمی کرونا قرار داشت و با کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تاخیر مسئولان در فرایند واکسیناسیون، شاهد افزایش تعداد مبتلایان و قربانیان هستیم به نحوی که عدد مبتلایان روزانه ۵ رقمی و تعداد قربانیان نیز به سه رقم رسیده است.

تاخیر و عقب ماندن فرایند واکسیناسیون در کشور که تاکنون به یک درصد هم نرسیده است نسبت به بسیاری از کشورهای توسعه یافته و حتی درحال توسعه برای افکار عمومی قابل پذیرش نیست و این تاخیر، خسارات بسیار بیشتری از هزینه واکسیناسیون به نظام سلامت، اقتصاد، آموزش و فضای عمومی جامعه وارد می‌کند.»

این درحالی‌ست که به گفته مصطفی قانعی، رئیس کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا «پیش‌بینی‌ها برای آغاز واکسیناسیون همگانی کرونا از حدود مهرماه امسال است.» که احتمالاً بخش بزرگی از آن برعهده واکسن‌های تولید داخل است. بنابراین به‌نظر می‌رسد این شرایط تا لحظه تایید نهایی واکسن‌های تولید داخل، شروع مرحله واکسیناسیون عمومی و انتظار برای تاثیرگذاری واکسن‌ها در قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا ادامه دارد، و معلوم نیست این وضعیت چقدر زمان نیاز دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha