سلامت نیوز : رئیس سازمان نظام‌پزشكی با بیان اینكه باید اشد مجازات برای افرادی كه به تبلیغات گمراه كننده در حوزه سلامت اقدام می‌كنند اعمال شود درباره تعرفه‌های پزشكی امسال گفت: وزارت بهداشت و نظام پزشكی هیچكدام به این تعرفه‌ها رأی ندادند.

به گزارش فارس،‌ سید شهاب‌الدین صدر در همایش عدالت در سلامت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از موضوعات مهم كشور در حال حاضر بحث توریسم‌درمانی است و برخی از بخش‌های دولتی و خصوصی این امكان را برای پذیرش توریسم فراهم كرده‌اند.

وی درباره ادغام بیمه‌ها افزود: بیمه‌های درمانی باید همگی تبدیل به بیمه جامع سلامت شوند و در قالب یك سازمان تعریف شوند. اما اینكه این سازمان پس از تجمیع به وزارت بهداشت برود باید بحث‌های كارشناسی انجام شود.

صدر گفت: طی تصمیم‌گیری با دیگر اعضای كمیسیون بهداشت تصمیم بر این شد كه بهتر است در زمانی كه شرح وظایف وزارتخانه جدید به مجلس می‌رود تصمیم‌گیری درباره این موضوع كه این سازمان به وزارت بهداشت برود یا نرود انجام شود. اما باید در نظر داشت كه متولی امر سلامت وزارت بهداشت است و دبیر شورای بیمه‌ای سلامت باید وزارت بهداشت باشد.

رئیس سازمان نظام‌پزشكی ادامه داد: بیش از 50 درصد از شكایات مردم از پزشكان توسط شورای حل اختلاف سازمان نظام پزشكی حل می‌شود.

وی افزود: این پدیده كه بیمار در چند بیمارستان پذیرفته‌ نشده یا بیمار را از بیمارستان خارج كرده‌اند اتفاق نامیمونی است كه وزارت بهداشت باید با این موضوع به طور جدی برخورد كند. البته این موضوع مربوط به پزشكان و پرستاران نبوده و باید نظارت دقیق به ساختار نظام سلامت انجام شود.

صدر گفت: چنانچه هر فرد منتصب به جامعه پزشكی در این زمینه قصور كند تحویل دادگاه می‌شود اما این اتفاقات توسط بخش‌های اداری مانند پذیرش و انتظامات صورت می‌گیرد و جامعه پزشكی خیلی در آن دخیل نیستند. به هر حال درخواست كردیم افرادی كه كوتاهی كرده‌اند به اشد مجازات محكوم شوند چرا كه این كار امنیت اجتماعی و سلامت جامعه را به خطر می‌اندازد.

رئیس سازمان نظام‌پزشكی در پاسخ به این پرسش كه آیا نظام پزشكی موافق تعرفه‌های كنونی است یا نه، گفت: از چند ماه آخر سال 89 برای تعیین تعرفه با كارشناسان وزارت بهداشت به جمع‌بندی رسیدیم لذا در بحث كارشناسی اختلاف نظری نبود اما در شورای عالی بیمه ما و وزارت بهداشت به تعرفه عنوان شده رأی ندادیم و اكثریت آراء با ما نبود.

وی یادآور شد: تا پایان برنامه پنجم توسعه باید سهم مردم در پرداخت هزینه‌های سلامت به 30 درصد برسد و یكی از راه‌ها این است كه اعتبارات افزایش یابد و نقش 25 درصدی كنونی دولت در پرداخت این هزینه‌ها به 60 درصد برسد.

صدر ادامه داد: بر اساس افزایش 60 درصدی بودجه امسال حوزه سلامت می‌توان سهم 60 درصدی پرداخت مردم در هزینه‌های سلامت را امسال به 50 درصد رساند. البته اگر این كار درست مدیریت شود.

وی گفت: 80 درصد مردم از خدمات بستری دولتی استفاده می‌كنند. لذا باید بیمارستان‌های دولتی به بهترین وجه سامان یابند تا مردم به بیمارستان‌های خصوصی محتاج نباشند. اما مردم از بیمارستان‌های دولتی درمان مناسبی نمی‌گیرد لذا برخی از آنها به ناچار به سمت بیمارستان خصوصی می‌روند.

رئیس سازمان نظام‌پزشكی درباره تبلیغات پزشكی نیز خاطرنشان كرد: باید جلوی تبلیغات گمراه‌‌كننده در حوزه سلامت را گرفت و كسی حق ندارد در نظام سلامت ادعاهای نادرست داشته باشد.

وی اضافه كرد: پدیده خطرناك در این است كه افرادی كه مهارتهای لازم و دوره آموزشی كافی را ندیده‌اند در امر سلامت و درمان مردم دخالت كنند كه باید به شدت با آنها مقابله شود و دستگاه قضایی با آنها به شدت برخورد كند و به هیچ وجه تخفیف مجازاتی وجود نداشته باشد.

صدر یادآور شد: متاسفانه برخی از مجلات محلی تخلفاتی در این زمینه دارند كه چون پخش گسترده در بین مردم ندارند مردم باید به ما كمك كنند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی درباره رای اعتماد به 4 وزیر جدید نیز یادآور شد: برداشت ما این است كه در مورد ادغام وزارتخانه‌ها تعامل خوبی بین دولت و مجلس صورت گرفته بود و فكر نمی‌كنم مشكلی در رای اعتماد این وزارتخانه‌ها وجود داشته باشد و نظر به اینكه این وزارتخانه‌ها مدتی بدون وزیر هستند نمایندگان برای كمك به دولت نظر به رای دادن دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha