سلامت نیوز : رئیس سازمان نظام پزشكی گفت: دسترسی به پزشك متخصص و فوق تخصص در بسیاری از شهرها مانند مراكز استانها نیست ضمن اینكه بار تامین هزینه‌های سلامت نیز روی دوش مردم سنگینی می‌كند.

به گزارش فارس، سیدشهاب‌الدین صدر در همایش عدالت در سلامت كه صبح امروز در كتابخانه ملی برگزار شد اظهار داشت: هدف از ارسال انبیاء طبق آیات قرآن برقراری قسط و عدل در بین مردم است و به نوعی عدل، سیاستگذاری و تدبیر كننده امور عامه مردم است.

وی افزود: با توجه به اهمیت موضوع عدل باید در نظر داشت عدالت در سلامت با شاخص‌هایی تعیین می‌شود كه به عنوان مثال شاخص مرگ و میر مادران بادار و نوزادان در طی چند سال اخیر بهبود خوبی یافته است.

صدر تصریح كرد: تفاوت بین شهر و روستا و گروه‌های منطقه‌ای تفاوت پایتخت و شهرهای كشور و تفاوت در آسیب‌های اجتماعی وابسته به نژاد، شغل‌های مختلف، جنسیت، مذهب، تحصیلات و وضعیت اقتصادی و اجتماعی از موارد مهمی است كه در نظام سلامت می‌تواند روی عدالت اثرگذار باشد.

وی با اشاره به عدالت افقی و عمودی اضافه كرد: عدالت افقی به دسترسی مساوی همه مردم از مسائل سلامت مطرح می‌شود اما عدالت عمودی در دسترسی غیریكسان به خدمات سلامت مربوط می‌شود.

صدر اضافه كرد: عدالت ابعاد معنوی و اخلاقی نیز دارد و وقتی بی‌عدالتی مطرح می‌شود همه جنبه‌های آن زیر سوال می‌رود. لذا باید به سمتی برویم كه نیازهای سلامت در دسترس مردم باشند.

رئیس سازمان نظام‌پزشكی یادآور شد: هزینه مستقیم خانواده‌ها در پرداخت‌های مربوط به امور سلامت 57درصد است كه این بار بر روی دوش مردم سنگینی می‌كند و هر چه به سمت عدالت پیش رویم باید هزینه مستقیم خانواده‌ها در این امر كمتر شود.

وی ادامه داد: فاصله وضعیت شبكه بهداشتی كشور با شرایط مطلوب زیاد است و باید به طور مرتب برای ارتقا دسترسی به خدمات بیندیشیم.

صدر گفت: از مشكلات فعلی حوزه سلامت كه برای آن تلاش زیادی هم می‌شود این است كه در نقاط مختلف كشور دسترسی به پزشك متخصص و فوق‌تخصص مانند شهرستانها و استانها نیست كه باید این امكان فراهم شود.

وی اضافه كرد: در برنامه پنجم توسعه به انسان سالم تاكید ویژه‌ای شده است و افزایش 60 درصدی بودجه سال 90 نسبت به سال 89 بهترین فرصت برای برطرف كردن چالش‌های موجود در این راه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha