سلامت نیوز : رئیس سازمان انتقال خون گفت: خون افراد دارای رفتارهای پرخطر برای اهدا مناسب نیست و این افراد به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه نكنند.

به گزارش  فارس، حسن ابوالقاسمی در حاشیه مراسم سالروز تأسیس سازمان انتقال خون (9 مرداد) در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بهترین خون برای اهدا، خون افراد سالم و پاك است و دراین راستا افرادی كه رفتارهای پرخطر دارند نباید به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه كنند. زیرا حتی با استفاده از تكنولوژی بالا اولویت سازمان اهداكنندگان سالم است.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینكه پالایشگاه خون چه زمانی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد گفت: بنده هرگز نگفتم پالایشگاه انتقال خون امسال مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد بلكه بیش از 2 سال است كه فاز مطالعاتی این پالایشگاه آغاز شده است و اتمام این پالایشگاه نیز بستگی به شرایط كشور و انتقال تكنولوژی به داخل و عوامل بسیار دیگری دارد.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر مكان كلنگ زنی پایگاه انتقال خون تهران گفت: برای ما ایجاد چند نكته پایگاه انتقال خون در تهران بسیار مهم بود. این مسئله از سال 86 دنبال شده است و در تلاشیم تا پایگاه دوم سازمان انتقال خون در جنوب تهران در منطقه خیابان فلاح (ابوذر) و در نهایت پایگاه سوم انتقال خون در هفته دولت در مجاورت سازمان مركزی انتقال خون ایجاد شود.

ابوالقاسمی در پاسخ به وضعیت غربال خون‌های آلوده به HIV ‌در بین اهداكنندگان نیز بیان داشت: همه ساله حدود یك میلیون و 900 هزار واحد خون اهدا می‌شود كه در سال گذشته 60 تا 70 مورد اهدای خون آلوده به HIV گزارش شد كه از چرخه خون خارج شد.

وی افزود: خوشبختانه با وجود افزایش شیوع HIV‌ در كشور، اهدای خون دارای HIV در سازمان انتقال خون افزایش نیافته است و به دلیل غربالگری هنگام اهدای خون میزان آلودگی به هپاتیت B به شدت كاهش و هپاتیت C‌ نیز در حال كاهش است. ولی امیدواریم خون آلوده به HIV‌ اهدایی و هپاتیت C و B همچنان كاهش یابد.

ابوالقاسمی به ایجاد نرم‌افزار اطلاعات یكپارچه اهداكنندگان خون در كشور نیز اشاره كرد و گفت: خونهای آلوده به HIV در مرحله پنجره با وجود تست‌های دقیق در تمام دنیا وجود دارند. ولی موجب نگرانی مردم نیست و هر چقدر جامعه اهداكننده پاكتر باشد این خطر كمتر می‌شود. ولی معتقدیم كه این مسئله به صفر نمی‌رسد. ولی خوشبختانه در سال گذشته هیچ مورد انتقال HIV از طریق خون در كشور نداشتیم و خون‌های سازمان انتقال خون در سلامت كامل هستند.

رئیس سازمان انتقال خون در پاسخ به پرسش خبرنگاران به مسئله دور ریزی خون در بیمارستانها نیز اشاره كرد و افزود: در مجموع زیر 5درصد از خون‌های بیمارستانها دور‌ریز می‌شود و این مسئله باید به یك درصد كاهش یابد و این امر نیز اگر در بانك خون بیمارستانها بر اساس غربالگری آنتی‌بادی انجام شود این دور‌ریزی كاهش می‌یابد.

وی بیان داشت: در مجموع آمار ضایعات دور ریزی خون در بیمارستانها در حد استاندارد است ولی هرچقدر بانك خون در بیمارستانها بهتر شوند این دور ریزی نیز كاهش می‌یابد كه در این راستا نیز باید اتاق عمل‌ها به یخچال مخصوص نگهداری خون مجهز شوند كه خون پس از ورود به اتاق عمل در صورت عدم نیاز بیمار بتواند بار دیگر مورد استفاده قرار گیرد.

رئیس سازمان انتقال خون خاطرنشان كرد: بیشترین تمركز این سازمان برای دریافت خون اهداكنندگان در ماه مبارك رمضان پس از ساعات افطار است كه بیشتر در مراكز شلوغ مانند مصلا و هیئت‌های مذهبی صورت خواهد پذیرفت زیرا با كمترین تمركز دریافت خون اهدایی در ماه مبارك رمضان در طول روز مواجه خواهیم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha