کمبود بارش‌ها و پراکنش نامناسب باران در ایلام، امسال رویش گیاهان دارویی را محدود کرده و معیشت آن دسته از روستاییانی را که همه ساله و در فروردین ماه چشم به فعالیت در این عرصه داشتند با مشکلاتی روبه‌رو کرده است.

کاهش بارندگی به گیاهان دارویی زاگرس مجال رویش نداد

سلامت نیوز:کمبود بارش‌ها و پراکنش نامناسب باران در ایلام، امسال رویش گیاهان دارویی را محدود کرده و معیشت آن دسته از روستاییانی را که همه ساله و در فروردین ماه چشم به فعالیت در این عرصه داشتند با مشکلاتی روبه‌رو کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،ایلام از جمله استان‌های زاگرسی است که با توجه به میزان بارش‌ها و اقلیم متنوع آن ظرفیت خوبی در تولید گیاهان دارویی دارد و همه ساله در این ماه برداشت گیاهان خوراکی و دارویی مانند «کنگر» و «تشنه داری» زمینه کسب و کار فصلی برخی روستاییان را فراهم می‌کرد.اما به گفته «رضا احمدی» مدیر کل منابع طبیعی استان ایلام با توجه به کمبود بارش‌ها در دی و بهمن ماه سال 99 و روزهای آغازین فروردین نه تنها گیاهان دارویی استان بلکه مراتع استان رویش مناسبی نداشته‌اند و این مسأله سبب ایجاد نگرانی برای کمبود گیاهان دارویی و علوفه شده است.

شهر ایلام و مناطق اطراف آن در اسفندماه سال 99 حدود 34 میلیمتر بارش را دشت کرده بود و از روز نخست سال جدید نیزتنها 4 میلیمتر بارش در ایستگاه هواشناسی این شهر ثبت شده است که جوابگوی رویش گیاهان دارویی خودرو و علوفه نیست.احمدی خاطرنشان کرد: گیاهان دارویی به‌عنوان ذخایر و گنجینه‌های ژنتیکی یکی از مهم‌ترین تولیدات بخش کشاورزی ایلام به شمار می‌رود که کم کم در حال پیدا کردن جایگاه خود است.

وی افزود: در سال‌های اخیر استفاده از گیاهان دارویی به‌دلیل طبیعی بودن، نداشتن اثرات جانبی و ارزان بودن همواره رو به افزایش بوده است و کشاورزان به این باور رسیده‌اند که سرمایه‌گذاری در بخش گیاهان دارویی می‌تواند فرصت مناسبی برای آنها باشد.از سوی دیگر گیاهان دارویی با توجه به نیاز صنایع دارویی کشور مقرون به صرفه است و کشت گیاهان دارویی و فرآورده‌های آن می‌تواند زمینه اشتغال و توسعه بخش کشاورزی ایلام را به‌دنبال داشته باشد.

مدیر کل منابع طبیعی استان ایلام تصریح کرد: همه ساله درفروردین ماه به اندازه‌ای از برداشت گیاهان دارویی استقبال می‌شد که ما نگران برداشت بی‌رویه می‌شدیم و گشت‌های ویژه‌ای را دراین زمینه برقرار می‌کردیم ولی امسال کمبود بارش‌ها این فرصت را از روستاییان گرفته است.وی افزود: در طبیعت ایلام بیش از یکهزار گونه گیاهی می‌روید که 350 گونه آن خاصیت دارویی دارد و 550 گونه آن هم صنعتی است.

از سوی دیگر ما 10 گونه خوراکی دارویی مانند کنگر یا گل میمونی که در زبان محلی ایلام تشنه‌داری یا تره کوهی گفته می‌شود، داریم که خیلی مورد استقبال مردم قرار می‌گیرد.وی تأکید کرد: خبر نگران کننده این است که کمبود بارش‌ها در استان به گونه‌ای است که حتی مراتع نتوانسته‌اند به حد استاندارد معمولی رویش برسند و این مسأله ما را برای تأمین علوفه ارزان قیمت دام با مشکل مواجه می‌کند.

وی تصریح کرد: حتی اگر بارش‌های بهاری خوبی هم اتفاق بیفتد بازهم در سال 1400 ما با کمبود علوفه روبه‌رو خواهیم شد و این می‌تواند به افزایش قیمت تمام شده گوشت دامن بزند.وی با اشاره به اینکه توسعه کشت گیاهان دارویی برای رونق تولید و اشتغال در رأس برنامه‌های منابع طبیعی استان قرار گرفته است، گفت: در حال حاضر در این بخش یکهزار هکتار از سوی منابع طبیعی به این کار اختصاص داده شده است و جهاد کشاورزی نیز در همین حد کار کرده است.

هر 1.5 هکتار کشت گیاهان دارویی برای یک نفر شغل ایجاد می‌کنددر همین حال «بابک افراز» معاون باغبانی سازمان جهاد کشاورزی ایلام هم گفت: در یکی، دو سال اخیر با فرهنگ‌سازی صورت گرفته، کشت گیاهان دارویی در استان شتاب گرفته است به گونه‌ای که درسال 99 توانستیم به سطح زیر کشت 600 هکتار برسیم.

 وی با تأکید بر اقلیم مناسب ایلام برای کشت گیاهان دارویی خاطرنشان کرد: توسعه این بخش یکی از اولویت‌های بخش کشاورزی استان است.به‌گفته وی مهم‌ترین گیاهان دارویی که به‌صورت آبی در استان کشت می‌شود نعناع فلفلی، بادرنجبویه، به‌لیمو، آویشن، کاسنی، مریم‌گلی، سیاه‌دانه، چای ترش و رزماری است.همچنین زیره، گل محمدی، گل گاوزبان ازجمله گیاهان دارویی است که به‌صورت دیم در استان کاشته می‌شود.

وی تأکید کرد: برای سال 1400 نیز توسعه 500 هکتاری گیاهان دارویی را در برنامه بخش کشاورزی داریم.افراز گفت: با زیر کشت بردن هر 1.5 هکتار از اراضی استان به گیاهان دارویی برای یک نفر شغل جدید ایجاد می‌شود که با توجه به راه‌اندازی کارگاه‌های فرآوری گیاهان دارویی در استان و عرقگیری آن خیال کشاورزانی که پا به این عرصه گذاشته‌اند از فروش محصول شان راحت شده است.معاون باغبانی جهاد کشاورزی ایلام تصریح کرد: در سال 99 بیش از 407تن انواع گیاهان دارویی در استان تولید شد. وی خاطرنشان کرد: با همکاری منابع طبیعی استان به علاقه مندان به فعالیت دراین عرصه علاوه بر اعطای تسهیلات مناسب از زمین‌های شیب‌دار استان واگذار می‌شود.


مدیر کل منابع طبیعی استان ایلام : با توجه به کمبود بارش ها در دی و بهمن ماه سال 99 و روزهای آغازین فروردین نه تنها گیاهان دارویی استان بلکه مراتع استان رویش مناسبی نداشته اند و این مسأله سبب ایجاد نگرانی برای کمبود گیاهان دارویی و علوفه شده است . شهر ایلام و مناطق اطراف آن در اسفندماه سال  99 حدود  34 میلیمتر بارش را دشت کرده بود و از روز نخست سال جدید نیزتنها 4 میلیمتر بارش در ایستگاه هواشناسی این شهر ثبت شده است که جوابگوی رویش گیاهان  دارویی خودرو و علوفه نیست

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha