من مکرراً خانواده خودم را از نگاه کردن این فیلم‌ها منع کرده‌ام چون می‌بینم در برخی فیلم‌ها جوانی می‌آید، اسلحه‌ای می‌گذارد بر پیشانی و شقیقه دیگری و براحتی او را می‌کشد و بعد انگار که یک لیوان آب خورده باشد راهش را می‌کشد و می‌رود.

سلامت نیوز : من مکرراً خانواده خودم را از نگاه کردن این فیلم‌ها منع کرده‌ام چون می‌بینم در برخی فیلم‌ها جوانی می‌آید، اسلحه‌ای می‌گذارد بر پیشانی و شقیقه دیگری و براحتی او را می‌کشد و بعد انگار که یک لیوان آب خورده باشد راهش را می‌کشد و می‌رود.
رئیس قوه قضاییه با انتقاد از صدا و سیما به خاطر پخش فیلم های آمیخته با صحنه های خشونت بار گفت: صدا و سیما بنا است که یک دانشگاه عمومی ‌باشد و فرهنگ سازی کند اما این فیلم‌های خارجی را که تمام آن کشتار و قتل و جنایت و فرار از زندان است مکرر  پخش می‌کند، آیا این کار خودش آثار ناگواری ندارد؟ و یا وزارت ارشاد در فیلم‌هایی که برای پخش مجوز می‌‌دهد آیا فکر نمی‌کند که احساس ناامنی و بلکه علل اسباب ناامنی را فراهم می‌کند؟
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی قوه قضاییه ،  آیت الله آملی لاریجانی در جلسه  مسئولان عالی قضایی با اشاره به برخی حوادث و رخدادهای اجتماعی و بروز برخی ناامنی‌ها و انعکاس آن از سوی رسانه‌ها و جراید گفت: از بحث‌هایی که در رسانه‌ها و نیز از زبان شخصیت‌های مختلف در این یکی دو هفته اخیر در باب امنیت اجتماعی و برخورد با کسانی که ناامنی ایجاد می‌کنند، مطرح شده و از دغدغه‌ها و احساسات پاکی که در این مطالب و مباحث ابراز شده تشکر می‌کنیم و این مسئله را حق طبیعی برای همه مردم و برای افرادی می‌دانیم که مشکلات اجتماعی را تشخیص می‌دهند و آن را در قالب مطالباتی از همه دستگاههای ذیربط و طبیعتاً دستگاه قضایی و نیروی انتظامی‌ و نیروهای امنیتی می‌خواهند.

آیت ا... لاریجانی رعایت «جانب انصاف و پرهیز از بزرگنمایی» را رکن اصلی در انعکاس این اخبار دانست و گفت: صاحب نظران و رسانه‌ها باید با رعایت انصاف اعلام کنند که آیا قوه قضاییه در زمینه مقابله با اراذل و اوباش و اشرار و برخورد با ناامنی‌های اجتماعی به وظایف خودش عمل کرده است یا خیر و بنده قاطعانه اعلام می‌کنم که در نگاه کلی، قوه قضاییه به وظایف خودش عمل کرده است و خصوصاً در بحث جرایم خاص، در یکی دو سال اخیر، همه مسئولان دستگاه قضایی برای برخورد با جرایم خاص و تشدید مبارزه با مجرمان خاص مثل قاچاقچیان موادمخدر، اشرار، مسلحانی که سرقت می‌کنند و یا به ناامنی جامعه کمک می‌کنند و متجاوزین به نوامیس مردم، بسیج شده‌اند.

 رئیس قوه قضاییه تأکید کرد: دستگاه قضایی دستگاه تبلیغاتی نیست و بنای ما هم این نبوده که هر مطلبی که رخ می‌دهد از آن استفاده تبلیغاتی کنیم اما بار دیگر اعلام می‌کنیم که تمام تلاش این دستگاه قضایی و مسئولان آن پیگیری مبارزه با اشرار، اراذل و اوباش و مخلان نظم و امنیت اجتماعی است.

آیت ا... لاریجانی با اشاره به اینکه «از تمام کسانی که مدعی کُندی و یا برخورد نامناسب قوه قضاییه و یا عدم رسیدگی به پرونده‌های امنیت اجتماعی هستند می‌خواهیم چنین پرونده‌هایی را به دستگاه قضایی معرفی کنند» گفت: توقع داریم کسانی که ادعا می‌کنند پرونده‌هایی به درستی رسیدگی نشده است آن را به ما معرفی و ما را مطلع کنند تا به دستگاه قضایی کمک کرده باشند و ما قطعاً از این مسئله استقبال می‌کنیم. البته بین شایعات و بین مطالب محکمه پسند هم فرق بسیار است و ممکن است زمانی کسی را به عنوان جانی در روزنامه‌ها مطرح کنند و بعد واقعاً دلیل به اندازه کافی برای محکمه نباشد و لذا هیچ فقیه و مجتهدی هم جرأت نمی‌کند در موردی که دلیل به اندازه کافی نباشد بر کسی حد جاری کند.

آیت ا... لاریجانی با اشاره به اینکه «روند کلی در دستگاه قضایی برخورد قاطع با اشرار است و تمام اشرار و کسانی که موجب ناامنی جامعه می‌شوند، بدانند که نمی‌توانند از فیلتر دستگاه قضایی  عبور کنند» تأکید کرد: برخورد قاطع و قانونی قوه قضاییه با اشرار مبتنی بر قانون است و اگر قانون در جاهایی برای دستگاه قضایی محدودیت‌هایی ایجاد کرده است، این موضوع تقصیر دستگاه قضایی نیست.

رئیس قوه قضاییه از تمام رسانه‌ها، صاحبنظران و دلسوزان نظام اسلامی خواست در جریان اطلاع رسانی حوادث و رخدادهای اجتماعی، نسبت به القاء فضای ناامنی احتیاط کنند و از بزرگ نمایی و سیاه نمایی غیر واقعی جریان ناامنی در جامعه بپرهیزند چرا که این کار هم خلاف واقع و هم خلاف مصلحت است.

آیت ا... لاریجانی تأکید کرد: برخی از رسانه‌ها و متأسفانه حتی رسانه ملی به ایجاد  احساس ناامنی در جامعه کمک کرده‌اند و می‌دانیم که احساس ناامنی بدتر از خود ناامنی است و این احساس ناامنی ولو ناامنی واقعی هم نباشد بسیار خطرناک است و به نظر می‌رسد کسانی که بی‌جهت به این مسائل دامن می‌زنند و آن را بزرگ می‌کنند دچار یک اشتباه استراتژیک می‌شوند که این نه به نفع مصلحت عمومی‌ است و نه به نفع نظام و جامعه دینی ما است.

 آیت ا... لاریجانی حساس بودن و رصد کردن و پیگیری جدی و دقیق حوادث را وظیفه قوه قضاییه و نیروهای انتظامی و امنیتی دانست و گفت: وقوع حتی یک جرم برای دستگاه قضایی و نیروهای انتظامی‌ و امنیتی باید بزرگ و حساسیت برانگیز باشد و با آن برخورد شود. اما این مسئله با دامن زدن به بحث احساس ناامنی در جامعه تفاوت دارد و اگر به این مطلب توجه شود، حتماً مطبوعات و رسانه‌ها خودشان نیز خواهند فهمید که این کار، روند ناصحیحی است که پیش گرفته شده و چه بسا ممکن است که رسانه‌ها ناخواسته در دام کسانی بیفتند که قصدشان ناامن جلوه دادن فضای مملکت برای رسیدن به مقاصد دیگر است.

آیت ا... لاریجانی توجه جدی تمام دستگاهها و تمام قوای کشور به مقوله پیشگیری از وقوع جرم را متذکر شد و افزود: در مسئله جرم و بحث امنیت اجتماعی باید بررسی کرد که نقش دستگاه‌های برخورد کننده و نقش نهادها و دستگاههای پیشگیری کننده چقدر است. مسلم است که دستگاه قضایی و نیروهای انتظامی‌ و امنیتی موظف هستند بعد از وقوع هر حادثه‌ای با عوامل آن برخورد کنند اما نباید فراموش کنیم دستگاههایی هم هستند که می‌توانستند و می‌توانند از جرایم پیشگیری کنند اما کوتاهی می‌کنند. به عنوان مثال می‌خواهم از صدا و سیما گلایه کنم که به جای اینکه شما مطالبی را علیه قوه قضاییه پخش کنید و طوری جلوه بدهید که گویا تنها قوه قضاییه است که به وظایف خودش عمل نمی‌کند بررسی کند و ببیند که رسانه ملی در بحث فرهنگ سازی مربوط به پیشگیری از وقوع جرم چه کرده‌ است.

رئیس قوه قضاییه تأکید کرد: صدا و سیما بنا است که یک دانشگاه عمومی ‌باشد و فرهنگ سازی کند اما این فیلم‌های خارجی را که تمام آن کشتار و قتل و جنایت و فرار از زندان است مکرر  پخش می‌کند، آیا این کار خودش آثار ناگواری ندارد؟ و یا وزارت ارشاد در فیلم‌هایی که برای پخش مجوز می‌‌دهد آیا فکر نمی‌کند که احساس ناامنی و بلکه علل اسباب ناامنی را فراهم می‌کند؟ آیا دانشگاهها و حوزه‌های علمیه برای فرهنگ سازی و پیشگیری از وقوع جرم هیچ وظیفه‌ای ندارند؟

آیت ا... لاریجانی افزود:  بحث جرایم و بحث امنیت اجتماعی بحث بسیار مهمی‌ است که شاید تا حدی مغفول افتاده و همه دستگاهها و نهادها اعم از دولتی و غیردولتی و آنهایی که احساس مسئولیت می‌کنند و دغدغه امنیت جامعه را دارند باید در این مسئله دست به دست هم بدهند. برخی از کارها پیشگیری کننده است. حتی اقدامات قوه قضاییه و نیروی انتظامی‌ هم در برخورد با اشرار به جهتی پیشگیری کننده است. منتها همگی باید دست به دست هم بدهند و اینطور نباشد که با بزرگ کردن مسئولیت یک دستگاه، وظیفه دیگری را کم کنیم. چرا که هر کسی باید وظیفه خودش را انجام دهد و تمام کسانی که دغدغه امنیت اجتماعی دارند به ویژه نهادهایی که فرهنگ سازی می‌کنند و خصوصاً صدا و سیما باید به وظیفه خود عمل کنند.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه قصدش تضعیف صدا و سیما نیست گفت:  تلاشهای دوستانمان را در صدا و سیما زیر سؤال نمی‌بریم ولی توقع ما از یک دانشگاه عمومی ‌به تعبیر مرحوم امام «قدس ا... نفسه الزکیه» بیش از اینهاست و توقع داریم خصوصاً در فیلمهایی که پخش می‌شود و در تأثیرات ناصحیحی که برخی فیلم‌ها بر جوانها و نوجوانها می‌گذارد دقت شود.



آیت ا... لاریجانی افزود: متأسفانه راههای فرار از زندان به صورت مکرر در فیلمهای پخش شده وجود دارد و پخش می‌شود آن وقت یک مجرم که از زندان فرار می‌کند، می‌گوییم چرا فرار می‌کند و دیگر نمی‌گوییم که خودمان یادش داده‌ایم و یا به عنوان مثال در فیلم‌ها و حتی سریال‌ها وقوع قتل را آسان جلوه می‌دهیم. من مکرراً خانواده خودم را از نگاه کردن این فیلم‌ها منع کرده‌ام چون می‌بینم در برخی فیلم‌ها جوانی می‌آید، اسلحه‌ای می‌گذارد بر پیشانی و  شقیقه دیگری و براحتی او را می‌کشد و بعد انگار که یک لیوان آب خورده باشد راهش را می‌کشد و می‌رود. تکرار این صحنه‌ها است که این مسائل را طبیعی جلوه می‌دهد. در حالیکه تمام امور هنری و فرهنگی کشور باید به نحوی به مسئله پیشگیری از جرم و امنیت اجتماعی کمک کنند نه اینکه همه آنها را فراموش کنند و بعد تنها وقتی حادثه‌ای رخ داد بگویند برخورد کنید.

آیت ا... لاریجانی به مسئله برخورد دوگانه غرب با بحث حقوق بشر اشاره کرد و با ارائه نمونه‌ای از آن گفت: برخورد دوگانه غرب با بحث حقوق بشر بار دیگر در نحوه برخورد آنان با گروهک تروریستی پژاک نمایان شد و این گروهک در همین چند روز اخیر تعدیاتی داشتند که البته با درایت و تلاش و جانفشانی‌های نیروهای انتظامی‌ و نظامی‌ و امنیتی سر جای خودشان نشانده شدند و ما از سپاه پاسداران و همینطور از نیروهای امنیتی که با تلاش خویش توانسته‌اند این افراد را تار و مار کنند سپاسگزاریم اما بحث اصلی این است که این تروریست‌ها مورد حمایت غربیها و اروپایی‌ها هستند و هم‌اکنون سرکرده آنها در آلمان به سر می‌برد. این چه برخورد دوگانه‌ای است که غربیها با مسئله حقوق بشر و تروریسم دارند. خودشان ادعا می‌کنند که ما در مقام مبارزه با تروریسم هستیم در حالیکه سرکرد‌ه‌ تروریستها را در میان خود  نگه می‌دارند و تقویت می‌کنند.

آیت ا... لاریجانی در پایان سخنان خود با اشاره به فرا رسیدن ماه مبارک رمضان گفت:  امیدواریم این ماه که بستر ضیافت الهی است برای همه مسلمانان جهان یک ضیافت حقیقی باشد و از معنویات این ماه استفاده کنیم و خصوصاً مسئولین که در ایام سال درگیر کارهای زیادی هستند در این ماه بتوانند از معنویات ماه مبارک رمضان کمال استفاده را بنمایند.

رئیس قوه قضاییه تأکید کرد: ماه مبارک رمضان ماه دعا و ماه مناجات و ماه قرآن است و برخی از بزرگان اهل معنا تذکر داده‌اند که ما برای ورود در این ماه اول باید مواهب و عظمتش را تصور کنیم و با آشنایی وارد این ماه بشویم که در این صورت درک می‌کنیم که روزه ماه رمضان تکلیف نیست بلکه یک تشریف الهی است و باید از خداوند تشکر کنیم.

آیت ا... لاریجانی ابراز امیدواری کرد که مؤمنان قبل از ورود به ماه مبارک رمضان مجدداً از اشتباهات و گناهان خود توبه کنند و به تعبیر برخی با حق‌تعالی صلح کنند و آماده و پاکیزه وارد ماه مبارک رمضان بشوند تا بتوانند از مواهب این ماه شریف استفاده بیشتر ببرند.

در ادامه این جلسه راجع به برنامه سوم توسعه قضایی بحث و تبادل نظر صورت گرفت و ادامه بحث به جلسه بعدی موکول شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha