سلامت نیوز : معاون فنی و كنترل كیفی سازمان انتقال خون ایران عنوان كرد: در حال حاضر بیش از 90 درصد بیماران تالاسمی از خون‌های كم لوكوسیت و اشعه ‌دیده استفاده می‌كنند.

به گزارش ایسنا دكتر صدیقه امینی در نشست خبری كه به مناسبت روز ملی انتقال خون برگزار شد، درباره فعالیت‌های سازمان در سالهای اخیر عنوان كرد: مجموعه عملكرد سازمان را می‌توان در سه مقوله كفایت، سلامت و توسعه جمع‌بندی كرد. اكنون در تمام بیمارستان‌ها و مراكز درمانی، هر زمانی كه بیماران نیاز به خون داشته باشند در اختیارشان قرار می‌گیرد و با فراهم شدن امكان ثبت این اطلاعات در نرم‌افزارهای پیشرفته و یكپارچه، زمینه نظارت بر سلامت و كیفیت خون و فرآورده‌های خونی بیش از گذشته، میسر شده است.

وی در خصوص توسعه فعالیت‌های سازمان در سال گذشته، اظهار كرد: محصولات جدیدی از سوی سازمان ارائه شد كه از جمله آنها می‌توان به تولید و تامین خون‌های كم لوكوسیت برای بیماران تالاسمی اشاره كرد.در سال 89،83 درصد بیماران تالاسمی از خون‌های كم لوكوسیت استفاده كردند. این آمار در سال 90 به 90 درصد رسیده است و امیدوار هستیم تا پایان سال بتوانیم بیماران بیشتری را تحت پوشش قرار بدهیم.

دكتر امینی درباره تهیه پلاكت به روش آفرزیس نیز عنوان كرد: اكنون تهیه پلاكت به روش آفرزیس كسر كوچكی را در پروسه تولید در بر می‌گیرد. امید است با مشاركت پزشكان این درصد افزایش و تحویل پلاكت آفرزیس در بیمارستان‌ها توسعه پیدا كند.

معاون فنی و كنترل كیفی سازمان انتقال خون با اشاره به تامین سلول‌های بنیادی خونساز در سازمان، اظهار كرد: پیش از این اگر بیماری نیاز به سلولهای بنیادی داشت اولین راه، اقدام برای دریافت سلول از خویشاوندان نزدیك و خانواده او بود.اما در حال حاضر با توجه به كوچكتر شدن خانواده‌ها، درصد این احتمال كاهش و نیاز به اهدا از غیر خویشاوند افزایش یافته است. در همین راستا سازمان انتقال خون در چندسال اخیر مبادرت به تاسیس بانك ملی خون بند ناف و مركز پذیره‌نویسی اهداكنندگان سلولهای بنیادی خونساز نموده كه امكان پیوند سلول از غیرخویشاوند را فراهم كرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha