مدیرکل بهزیستی استان تهران با اشاره به اجرای طرح ساماندهی کودکان کار و خیابان گفت: ۸۵ درصد کودکان جذب شده از اتباع غیرایرانی هستند.

۸۵ درصد کودکان جذب شده از اتباع غیرایرانی هستند/ تنها ۴ کودک از حدود ۷۰۰ کودک جذب شده به خیابان بازگشته‌اند

سلامت نیوز:مدیرکل بهزیستی استان تهران با اشاره به اجرای طرح ساماندهی کودکان کار و خیابان گفت: ۸۵ درصد کودکان جذب شده از اتباع غیرایرانی هستند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا،«امین شاهرخی» مدیرکل بهزیستی استان تهران  درباره آخرین وضعیت طرح ساماندهی کودکان کار و خیابان گفت: آغاز طرح ساماندهی کودکان کار و خیابان در اسفندماه سال ۹۸ بود و دقیقا شروع بیماری کرونا همزمان با آغاز طرح ما بود و این بیماری باعث شد، این طرح حدود ۴ الی ۵ ماه متوقف شود و عملا کار حمایت و ساماندهی کودکان کار و خیابان ما از مردادماه سال ۹۹ آغاز شد.


وی با بیان اینکه در ابتدای شیوع کرونا جمع آوری و جذب کودکان کار و خیابان ممنوع شده بود، تصریح کرد: ما در این ۴ الی ۵ ماهی که کار متوقف شده بود، اقدامات خودمان را انجام دادیم و برای اینکه کودکان کار و خیابان موارد بهداشتی را در خصوص پیشگیری از بیماری کرونا رعایت کنند با همکاری پرسنل مجرب اورژانس اجتماعی به توزیع اقلام بهداشتی و مواد ضدعفونی کننده در بین این کودکان اقدام کرده و آموزش‌های لازم را در خصوص پیشگیری از بیماری کرونا به آن‌ها ارائه کردیم.


مدیرکل بهزیستی استان تهران ادامه داد: همچنین به خانواده‌های این کودکان نیز اطلاعاتی در خصوص بیماری کرونا ارائه کردیم و این امر باعث شد که بسیاری از خانواده‌ها بعد از اینکه متوجه خطر بیماری کرونا شدند از حضور کودکان خود در سر چهارراه‌ها برای کار جلوگیری کنند، البته این موارد تاثیر آنچنان زیادی نداشت، اما بی‌تاثیر هم نبود. ما در این مدت که کار جمع آوری و جذب کنسل شده بود به این کودکان و خانواده‌هایشان آموزش داده و اقلام بهداشتی را نیز توزیع کردیم تا بتوانیم به پیشگیری از بیماری کرونا به همکاران خود در وزارت بهداشت کمک کنیم.


شاهرخی با بیان اینکه از مرداد ماه سال گذشته طرح با شناسایی و جمع‌آوری کودکان کار و خیابان آغاز شد، خاطرنشان کرد: ما چندین مرکز را برای این کودکان در نظر گرفتیم. یکی از مشکلات ما برای اجرای این طرح مشکل کمبود مکان بود. از همین رو با هماهنگی‌هایی که انجام دادیم توانستیم بهاران ۸ و بهاران ۵ را فعال کنیم و این ساختمان‌ها را برای این کودکان اختصاص دادیم.


وی با بیان اینکه حدود ۶ الی ۷ ماه است که از آغاز جذب و شناسایی کودکان کار می‌گذرد، گفت: در این مدت توانسته‌ایم حدود ۷۰۰ کودک را شناسایی و جذب کنیم. ما در کنار جذب این کودکان برنامه‌ریزی کرده بودیم و نمی‌خواستیم این طرح، طرح ضربتی و مُسکن باشد از همین‌رو با اقدامات مددکاری به خانواده‌های این کودکان مراجعه کرده و اقدامات حمایتی را براساس گزارش مددکاران برای این خانواده‌ها در نظر گرفتیم. همچنین با تعهدی که از این خانواده‌ها گرفتیم، مراجعه مجدد این کودکان به سطح خیابان برای کار تقریبا به چند مورد رسیده است و از مجموع کودکانی که جذب شده و در مراکز اسکان داده شده و بعد با اخذ تعهد به خانواده‌ها تحویل داده شده‌اند، حدود ۴ الی ۵ مورد دوباره به خیابان بازگشته‌اند.


مدیرکل بهزیستی استان تهران خاطرنشان کرد: برخی از این کودکان بی‌سرپرست هستند و برخی سرپرست موثر ندارند و بعضا سرپرست آنها بیمار هستند. با حمایت‌هایی که داشتیم در ۷۰ الی ۸۰ درصد توانستیم مشکلات این خانواده‌ها را پوشش داده و از آنها حمایت کنیم و همین امر باعث شده که دیگر شاهد حضور این کودکان در خیابان نباشیم. اگر بخواهیم طرح ماندگار باشد و اثرات آن تداوم داشته باشد، باید طرح را به صورت دقیق اجرا کنیم.


شاهرخی درباره ثبت هویت این کودکان گفت: در دوره‌های گذشته این کودکان هویت مشخصی برای ما ارائه نمی‌کردند و جذب می‌شدند و هیچ راهی هم برای تشخیص هویت این افراد نداشتیم. اما برای اولین بار در این طرح، هویت این کودکان از طریق عنبیه ثبت می‌شود و ما شاهد این نخواهیم بود که این کودکان دوباره در خیابان بیایند، چراکه خانواده‌ها تعهد داده‌اند و اگر خلاف تعهد خود عمل کنند براساس قانون حمایت از کودکان با آنها برخورد خواهیم کرد و این اقدام آنها تخلف است و جرم محسوب می‌شود و ۶ ماه زندان برای سرپرست خانواده ایرانی در نظر گرفته شده است و اگر از اتباع باشند قطعا از کشور طرد خواهند شد.


وی با بیان اینکه ۸۵ درصد این کودکان از اتباع هستند، تصریح کرد: با اداره اتباع استانداری استان تهران و معاونت امنیت نیروی انتظامی در این رابطه جلسات مکرر داشتیم و آنها اقدامات خود را برای برخورد با باندهایی که از این کودکان سوءاستفاده می‌کنند، انجام داده‌اند که این موضوعات در شرح وظایف ما در بهزیستی نیست.


مدیرکل بهزیستی استان تهران در پاسخ به این سوال که آیا کودک اتباعی از کشور طرد شده است، تصریح کرد: در این طرح یک خانواده از اتباع با توجه به اینکه مجددا کودک خود را برای امرار معاش به خیابان فرستاده بودند، براساس کنوانسیون بین‌المللی به جهت اینکه غیرقانونی هم وارد کشور شده بودند و هیچ گونه اقامت قانونی نداشتند از طریق نیروی انتظامی و اداره اتباع از کشور طرد شدند.


شاهرخی درباره حمایت و ساماندهی از کودکان اتباع غیرایرانی و خانواده‌هایشان که در این طرح جذب می‌شوند، خاطرنشان کرد: اتباعی که به صورت قانونی وارد کشور شده باشند، خدمات حمایتی به آنها ارائه می‌شوند و تا جایی که قانون اجازه دهد از آنها حمایت می‌کنیم. تعدادی از این کودکان نیز توسط برخی باندها از شهرستان برای کار به تهران آمده بودند که نیروی انتظامی با آنها نیز برخورد کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha