سلامت نیوز : علاوه بر مشکلات جسمی، کودکان چاق از مشکلات روانی و اجتماعی زیادی همچون تحصیلات پائین تر، اضطراب، دوستان کمتر، منزوی شدن، کاهش اعتماد به نفس و تحقیر شدن توسط دوستان و همکلاسی ها رنج می برند.
محسن عابدینی نیا روانپزشک در گفتگو با باشگاه خبرنگاران تصریح کرد: در سال های اخیر شیوع چاقی به طور مشخص در تمام کشورهای جهان افزایش یافته و با توجه به شروع بیماری ها و نارسایی های وابسته به چاقی از سنین پائین و شیوه بالای آن، تقاضا برای مراقبت های بهداشتی و درمانی افزایش قابل توجهی یافته است.

وی با بیان اینکه کودکان چاق و دارای اضافه وزن از مشکلات زیادی در دوران کودکی و پس از آن رنج می برند، تأکید کرد: بیماری های قلبی، عروقی، روانی، عصبی، دیابت، مفاصل و استخوان های آسیب پذیر و برخی از سرطان ها از جمله مشکلات ناشی از چاقی و اضافه وزن است.

عابدینی نیا افزود: علاوه بر مشکلات جسمی، کودکان چاق از مشکلات روانی و اجتماعی زیادی همچون تحصیلات پائین تر، اضطراب، دوستان کمتر، منزوی شدن، کاهش اعتماد به نفس و تحقیر شدن توسط دوستان و همکلاسی ها رنج می برند.

وی ادامه داد: در واقع چاقی و اضافه وزن کودکان بر کیفیت زندگی آنها اثر می گذارد و کیفیت زندگی را تا حد زیادی کاهش کی دهد.

این روانپزشک گفت: چاقی و اضافه وزن در دوران کودکی می تواند ناشی از چند عامل باشد، از جمله عادات غذایی و فعالیت نامناسب که متأسفانه این دو عادت در سال های اخیر افزایش یافته است.

وی یادآور شد: الگوی فعالیت عادات غذایی در دوران کودکی شکل می گیرد و تحت تأثیر عملکرد والدین و محیط خانواده است.

عابدینی نیا خاطرنشان کرد: از آنجائیکه بسیاری از بیماری های سال های اولیه زندگی و دوران کودکی و نوجوانی بر تمام عمر تأثیر دارد و الگوهای فراگرفته شده در دوران کودکی بر تمام عمر بر سبک زندگی مؤثر است لذا می تواند با شناخت عوامل چاقی و حذف یا کاهش آنها و همچنین تقویت الگوهای صحیح زندگی از طریق آموزش الگوهای صحیح تغذیه و فعالیت با این پدیده مقابله کرد و از میزان بروز آن کاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha