سلامت نیوز : عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز گفت: دانش آموزان با هوش هیجانی بالاتر در شناخت احساسات خود و دیگران توانایی بیشتری دارند كه منجر به افزایش مهارت های اجتماعی آنها می شود.
دكتر زینب خانجانی دكترای روانشناسی عمومی و عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز در گفتگو با باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: هوش هیجانی به معنی ظرفیت درك و كنترل هیجانات خود و دیگران است كه شامل مجموعه ای از عناصر درونی و بیرونی می شود.
وی افزود: از جمله عناصر درونی هوش هیجانی می توان به میزان خود آگاهی، احساس استقلال و ظرفیت، خودشكوفایی و قاطعیت اشاره كرد و روابط بین فردی، سهولت در همدلی و احساس مسئولیت نمونه ای از هوش هیجانی بیرونی است.
عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز در ادامه گفت: دانش آموزان با هوش هیجانی بالاتر، در شناخت احساسات خود و دیگران و استفاده از آن در هدایت رفتار خود و مقاومت در برابر فشار همسالان خود توانایی بیشتری دارند كه منجر به افزایش مهارت های اجتماعی آنها می شود.
خانجانی تصریح كرد: مطالعات و پژوهش های انجام شده در این زمینه نشان می دهد كه هوش هیجانی با خود كارآمدی و عملكرد بهتر در زمینه های ابراز وجود، استقلال، خوش بینی و خود تنظیمی افراد در ارتباط است.

هوش هیجانی دانش آموزان ممتاز بیش از دانش آموزان عادی است
عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز در ادامه افزود: میانگین هوش هیجانی، خود كارآمدی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ممتاز بالاتر از دانش آموزان عادی است.
وی بیان داشت: هوش هیجانی و خودكارآمدی با نقشی كه در سازگاری فرد با چالش ها و مشكلات زندگی ایفا می كنند منجر به افزایش سلامت روانی در فرد می شوند.
دكترای روانشناسی عمومی افزود: به طور كلی می توان گفت هوش هیجانی در پرورش باورهای خودكارآمدی و خودپنداری مثبت در دانش آموزان نقش مهمی داشته و آموزش مولفه های هوش هیجانی موجب می شود كه دانش آموزان از احساس موقعیت های تحصیلی و شغلی به موفقیت بیشتری دست پیدا كنند.
وی تاكید كرد: داوری هایی كه افراد از توانایی خود در تعامل با افكار، احساسات و رفتارشان دارند بر روی عملكرد آنها تاثیرگذار است.

باورهای قوی در خصوص كارآمدی خود منجر به عملكرد بهتر افراد می شود
عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز در ادامه بیان داشت: افرادی كه در خصوص كارآمدی خود باورهای قوی تری دارند در انجام تكالیف موفق تر بوده و عملكرد بهتری نسبت به سایر افراد دارند.
دكترای روانشناسی عمومی تاكید كرد: در حقیقت باورهای خودكارآمدی یكی از بهترین پیش بینی كننده های عملكرد تحصیلی دانش آموزان است.
وی افزود: افرادی كه خودكارآمدی بالایی دارند در مقایسه با افرادی كه نسبت به توانایی های خود تردید دارند در انجام تكالیف كوشش و پافشاری بیشتری نشان می دهند و در نهایت عملكرد بهتری در انجام تكالیف خود دارند.
عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز در پایان خاطر نشان كرد: می توان گفت كه اكثر دانش آموزان تیز هوش و ممتاز در اكثر مواقع با اطرافیان خود و اجتماع روابط خوب و مثبتی برقرار می كنند و بیشتر به عنوان رهبران كلاس و مدرسه انتخاب شده و در فعالیت های خارج از كلاس مانند شركت در رویدادهای فرهنگی، ورزش های گوناگون، امور فوق برنامه و كارهای ابتكاری بیش از همسالان خود فعالیت می كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha