یکشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۰
کد خبر: 31006
سلامت نیوز : مدیر آموزش، جذب و حفظ اهدا كنندگان سازمان انتقال خون گفت: اهدای خون روزه را باطل نمی‌كند با این حال در ماه مبارك رمضان بعد از ساعات افطار افراد می‌توانند با ارائه كارت شناسایی كه بسیار نیز ضروری است برای اهدای خون به پایگاه‌های این سازمان مراجعه كنند.

به گزارش فارس، مقصود لو امروز در نشست خبری سالروز تأسیس سازمان انتقال خون افزود: این نگرانی همیشه در بین اهدا كنندگان در ایام ماه مبارك رمضان وجود دارد كه تصور می‌كنند كه با اهدا خون روزه آنان باطل می‌شود ولی طبق استنفائات مراجع برای نجات انسان اهدا خون روزه را باطل نمی‌كند.

مقصودلو ادامه داد: مورد دیگری كه باعث مشكل روزه‌داران اهدا كننده خون می‌شود این است كه آیا با اهدا خون در زمان روزه‌داری به آنان ضعف وارد می‌شود كه این مسئله نیز باید به این صورت انجام شود كه افراد از روز قبل و در بین فواصل افطار و سحر نوشیدنی‌های شیرین بنوشند تا در زمان اهدای خون دچار ضعف نشوند.

مدیر آموزش، جذب و حفظ اهدا كنندگان خاطرنشان كرد: به دلیل اینكه در بعدازظهر مایعات بدن كمتر می‌شود بهتر است اهدا كنندگان روزه دار در ساعات اولیه و بعد از افطار برای اهدای خون مراجعه كنند.

صدیقه امینی، معاون فنی و كنترل كیفی سازمان انتقال خون نیز در ادامه این نشست خبری به سه مبحث كفایت، سلامت و توسعه فعالیت‌های این سازمان اشاره كرد و گفت: شاهد هستیم در تمام مناطق كشور در همه بیمارستان‌ها هر زمانی كه بیماران نیاز به خون داشته باشند خون در اختیارشان قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: در مبحث سلامت نیز قدم‌های اساسی برداشته شده است كه می‌توان به ایجاد نرم‌افزار یكپارچه ورود و خروج خون بر اساس كیفیت محصول اشاره كرد.

امینی بیان داشت: در سال‌های اخیر نیز شاهد محصولات جدیدی از جمله گلبول‌های قرمز برای بیماران تالاسمی بودیم كه امسال 84 درصد تالاسمی‌ها در كل كشور از این محصولات جدید دریافت كردند و در آغاز سال 90 این 83 درصد به 90 درصد رسید و امیدواریم تا پایان سال بیش از پیش دریافت كنندگان بیماران تالاسمی از محصولات جدید سازمان انتقال خون افزایش یابد.

وی به تهیه پلاكت فرزیس برای بیمارستان‌ها در صورت مساعدت و علاقه مندی پزشكان افزایش می‌یابد، اشاره كرد افزود: یكی دیگر از دستاوردهای سازمان انتقال خون مبحث سلول‌های بنیادی است زیرا در زمان گذشته این سلول‌ها را از خواهر و برادر دریافت می‌شد ولی امروز با كوچك شدن خانواده‌ها تأسیس بانك بند ناف و سلول‌های بنیادی بسیار حائز اهمیت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha