سلامت نیوز : مدیر گروه روانپزشكی دانشگاه علوم بهزیستی گفت: این داستان كه هیچ كس با یك بار مصرف مواد مخدر معتاد نمی‌شود، افسانه و دروغ است زیرا 95 درصد افرادی كه یك بار هرویین مصرف كرده‌اند برای همیشه به آن معتاد شده‌اند.

فربد فدایی در گفت‌‌وگو با فارس افزود: برخی مواد مخدر مانند حشیش امروز دیده می‌شوند كه بسیار خطرناك هستند و جنبه اعتیاد‌آور قوی دارند اما بسیاری از جوانان به این مسائل توجه ندارند.

وی افزود: مهمترین آسیبی كه حشیش به بار می‌آورد معضلی به عنوان فقدان انگیزه است كه در آن فرد تمایل خود را برای پیشرفت، بهبود وضعیت تحصیلی فردی و خانوادگی از دست می‌دهد و نسبت به همه چیز بی‌تفاوت می‌شود.

فدایی گفت: این افراد معمولاً وزنشان بالا می‌رود چرا كه در مصرف‌كنندگان این مواد تمایل به مصرف غذا بیشتر می‌شود. ساده‌ترین خطر دیگری كه این ماده ایجاد می‌كند عارضه‌ای به نام از هم‌گسیختگی خانواد‌گی است.

این متخصص روانپزشكی ادامه داد: هذیان‌های گزنده و خیانت زناشویی با مصرف این ماده خطرناك بالا می‌رود به طوری كه مرد یا زن مصرف‌كننده به این احساس می‌رسد كه همسرش به او خیانت می‌كند. لذا زندگی خیلی از اوقات به كشمكش و حتی قتل می‌رسد.

وی گفت: خانواده‌ها به عنوان خط مقدم مبارزه با اعتیاد باید مراقب جوانان خود باشند و به علل گوناگون از جمله تمایل به نوجویی ممكن است به دنبال چیزهای جدیدی باشند لذا خانواده‌ها باید بدون پرده راجع‌ به مخاطرات این مواد صحبت كنند. همچنین راجع‌ به دوستان فرزندان مراقب باشند و این افسانه كه با یك بار مصرف كسی معتاد نمی‌شود به آنها گوشزد كند زیرا 95 درصد افرادی كه یك بار هرویین مصرف كرده‌اند برای همیشه به آن معتاد می‌شوند.

فدایی یادآور شد: یكبار مصرف به معنای اعتیاد است لذا نباید فریب خورد كه من فقط یك بار می‌خواهم مصرف كنم.

وی اضافه كرد: پدرها و مادرها باید مراقب رفتارهای فرزندان باشند، با مدرسه فرزندان ارتباط نزدیك داشته باشند و مراقب رفتارهای غیرعادی آنها باشند. به عنوان مثال نوجوانی كه گاهی اوقات سرحال و گاهی اوقات افسرده است، برای دقایقی غیبش می‌زند و توضیحی برای آن ندارد، نوجوانی كه نیاز به پول توجیبی بیشتری دارد و خانواده‌ای كه ممكن است برخی وسایل منزلشان مفقود شود باید به ذهنیت اعتیاد فرزندان برسند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha