سلامت نیوز : متخصصان روانپزشكی به تازگی یك مكانیسم مغزی را شناسایی كرده‌اند كه نشان می‌دهد در افراد مبتلا به شیزوفرنی (جنون جوانی)، منطقه مربوط به تصمیم گیری در مغز غیرفعال می‌شود و نمی‌تواند كار خود را به درستی انجام دهد.

به گزارش ایسنا، شیزوفرنی یك اختلال روانی است كه مهمترین ویژگی‌های آن اختلال در فرآیندهای تفكری، واكنش‌های احساسی و هچنین حملات توهم‌زایی است.

توماس ویكرت، روانپزشك دانشگاه نیوسوات ویلز و متخصص اصلی در این مطالعه نشان داده است یك ناحیه مغزی موسوم به "Ventral striatum" كه با توان تصمیم گیری در ارتباط است و در واكنش به پاداش گرفتن در افراد بالغ و سالم فعال می‌شود در مبتلایان به شیزوفرنی واكنش و عكس‌العمل مناسبی در برابر محرك‌ها نشان نمی‌دهد.

به گزارش روزنامه ساندی تایمز، این مطالعه بویژه نشان داد كه مبتلایان به شیزوفرنی قادر نیستند بین پاداش‌های غیرمنتظره و قابل پیش‌بینی فرقی قائل شوند و آنها را از هم تشخیص دهند. آنها همچنین توان مواجه شدن با مسائل غیرقابل پیش‌بینی را ندارند.

به گفته روانپزشكان، واكنش‌های پاداشی در بسیاری از عرصه‌های یادگیری و آموزش حائز اهمیت هستند چون به ما كمك می‌كنند كه توجه و رفتار خود را در راستای كارهایی تنظیم كنیم كه برای ما مفید هستند.

بنابراین مطالعات منطقه Ventral Striatum نیز به نوبه خود به بخش‌های دیگری از مغز مرتبط می‌شوند كه در تصمیم گیری، برنامه ریزی و درك موضوعات حائز اهمیت هستند.

این مطالعه به طور مفصل در مجله روانپزشكی مولكولی منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha