یکشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۱
کد خبر: 310100

مدیرگروه جمعیت و سلامت موسسه مطالعات جمعیت گفت: افراد زمانی به فرزندآوری فکر می‌کنند که از نظر اقتصادی و اجتماعی در رفاه باشند و در وضعیت معیشتی خود به چشم‌انداز مطلوب برسند.

مهم‌ترین عوامل کاهش سطح باروری

سلامت نیوز:مدیرگروه جمعیت و سلامت موسسه مطالعات جمعیت گفت: افراد زمانی به فرزندآوری فکر می‌کنند که از نظر اقتصادی و اجتماعی در رفاه باشند و در وضعیت معیشتی خود به چشم‌انداز مطلوب برسند.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از  فارس، برنامه «روزنه» با موضوع آمار هشداردهنده کاهش نرخ باروری در سال ۹۹، در ارتباط تلفنی با فریده فراهانی خلج‌آبادی (مدیرگروه جمعیت و سلامت موسسه مطالعات جمعیت کشور) از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.


خلج‌آبادی در مصاحبه تلفنی با برنامه «روزنه» گفت: ارزیابی «باروری کل» یکی از مهم‌ترین شاخص‌های اندازه‌گیری روند رشد باروری در کشور است.
وی افزود: آمار «باروری کل» نرخ متوسط فرزندآوری یک خانم – توانمند برای بارداری – را مشخص می‌کند.


مدیرگروه جمعیت و سلامت موسسه مطالعات جمعیت با اشاره به سطح جانشینی فرزند در جامعه، ادامه داد: اکثر کشورها نرخ ۱/۲ دهم فرزند به ازای هر زن توان‌مند در باروری را نرخ مطلوب باروری می‌دانند.


وی اضافه کرد: ما در سال گذشته در برخی از استان‌های ایران نرخ‌هایی پایین‌تر از حد معمولِ سطح جانشینی فرزند در جامعه را تجربه کردیم.
فریده فراهانی خلج‌آبادی با بیان این که آمار باروری در تمام کشورها رو به کاهش است، اظهار داشت: بر اساس مطالعات انجام شده موضوع «تاخیر در ازدواج» مهم‌ترین عوامل کاهش سطح باروری است.


وی افزود: متاسفانه بسیاری خانم‌های ایرانی در دوران قبل از تشکیل زندگی مشترک به سنِ مطلوب باروری توجه نمی‌کنند و به طور مستمر تاریخ ازدواج را به تاخیر می‌اندازند.


مدیرگروه جمعیت و سلامت موسسه مطالعات جمعیت تصریح کرد: فرزندآوریِ دیرهنگام باعث می‌شود تا زوجین تمایلی به تولد فرزند دوم نداشته باشند.
وی با اشاره به این که خانم‌ها بعد از ۴۰ سالگی با ناباروری ثانویه مواجه می‌شوند، عنوان کرد: اکثر خانم‌ها در سنین ۴۰ تا ۴۵ سال به اندازه‌ی یک خانم ۲۵ تا ۳۵ ساله شانس باروری دارند.


فریده فراهانی خلج‌آبادی تاکید داشت: در حالت کلی «شانس باروری» با «افزایش سن» رابطه معکوس دارد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود در برنامه «روزنه» گفت: افراد زمانی به فرزندآوری فکر می‌کنند که از نظر اقتصادی و اجتماعی در رفاه باشند و در وضعیت معیشتی خود به چشم‌انداز مطلوب برسند.


مدیرگروه جمعیت و سلامت موسسه مطالعات جمعیت با اشاره به این که اکثر خانواده با تصمیم هوشمندانه نسبت به فرزندآوری اقدام می‌کنند، اظهار داشت: تغییرات ساختاری و ارزشی در جامعه باعث شده تا زوجین قبل از فرزندآوری به موضوعات اقتصادی توجه کنند.
وی با اشاره به این که دولت برای افزایش باروری باید هزینه کند، عنوان کرد: در زمانِ امروز اکثر افراد با روحیه فردگرایی زندگی می‌کنند و دوست دارند در عین برخورداری از زندگی و شغل خوب، نسبت به فرزندآوری اقدام کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha