یکشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۲
کد خبر: 310101

اعضای شورای اسلامی شهر تهران با 18 رای موافق طرح جامع مدیریت پسماند شهر تهران را به تصویب رساندند. در جریان دویست و هشتاد و پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران بررسی لایحه طرح جامع مدیریت پسماند شهر تهران در دستور کار اعضای شورای شهر تهران قرار داشت که در همین راستا زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در ارائه گزارش این کمیسیون، گفت:

طرح جامع مدیریت پسماند پایتخت تصویب شد

سلامت نیوز:اعضای شورای اسلامی شهر تهران با 18 رای موافق طرح جامع مدیریت پسماند شهر تهران را به تصویب رساندند. در جریان دویست و هشتاد و پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران بررسی لایحه طرح جامع مدیریت پسماند شهر تهران در دستور کار اعضای شورای شهر تهران قرار داشت که در همین راستا زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در ارائه گزارش این کمیسیون، گفت:

به گزارش سلامت نیوزبه نقل از ایسنا ،اقدامات شورای پنجم زیرساختی و به دور از جنجال و هیاهو بوده است و اقدامات اساسی در شورای شهر تهران صورت گرفته است که یکی از آن‌ها طرح جامع مدیریت پسماند است. در بند ۱۰-۱ برنامه‌ها و مطالعات موضعی توسعه شهر تهران در پیوست جامع چهارم شهر تهران به موضوع طرح جامع پسماند توجه و پرداخته شده است.


وی افزود: شورای شهر دربرنامه پنجم توسعه شهرداری را مکلف کرده است که نسبت به تهیه طرح جامع پسماند شهر تهران اقدام کند. این طرح از آبان ۹۷ آغاز و مقرر شد طی ۱۸ ماه به سرانجام برسد. این طرح با پشتوانه کارشناسی و مطالعاتی عمیقی ارائه و پیوست آن در ۲۰ جلد ارائه شده است. 


رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با بیان اینکه در یک افق ۲۰ساله یک برنامه جامع در زمینه مدیریت پسماند ارائه شده است، اضافه کرد: این طرح از ۱۴۰۰ آغاز و تا سال ۱۴۲۰ ادامه خواهد داشت. در سال ۹۸ روزانه در حدود ۶۰۰۰ تُن پسماند خانگی و غیرخانگی در تهران تولید می‌شد و ۳۰ هزار تُن در روز پسماند ناشی از ساخت و ساز و تخریب ایجاد شده است. 


وی با بیان اینکه این حجم از زباله چالش‌های جدی را به وجود می‌آورد، گفت: شناسایی پسماند مسکونی و غیرمسکونی، تفکیک از مبدا، ذخیره‌سازی و جمع آوری، بهسازی سایت آرادکوه، بهینه‌سازی ایستگاه انتقال، مدیریت پسماند هنگام ساخت، بهسازی سایت آبعلی، مدیریت پسماندهای پزشکی بی‌خطر شده، مدیریت پسماند حجیم، پسماندهای ویژه، مدیریت پسماند فضاهای باز و کاهش از مبدا از جمله اهداف و موضوعات اصلی این طرح هستند. 


وی با تاکید بر اینکه عوامل غیر رسمی در مساله پسماند باید ساماندهی شوند، ادامه داد: آموزش، اطلاع رسانی، جلب مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، اصلاح ساختار سازمانی، هوشمندسازی و وضع و اخذ بهای خدمات مدیریت پسماند از دیگر اقدامات دیده شده در این طرح است. بهای مدیریت پسماند واقعی نیست و نظام ناعادلانه‌ای در تعرفه‌های پسماند برقرار است. شهرداری تهران نیز توان اخذ تعرفه‌ها را ندارد و براساس گزارش‌ها حدود ۱۶۰۰ میلیارد تومان طلب انباشه از فیش‌های صادره وجود دارد و هنوز قادر نیست آن‌ها را وصول کند. 


وی تاکید کرد: ۲۲ منطقه شهرداری در غالب ۱۲۳ ناحیه مورد بررسی قرار گرفتند و حدود ۳ هزار و ۴۳۷ خانوار بررسی و پسماندهای آن‌ها اخذ و آنالیز شده است و ۱۱ رده کاری غیر مسکونی نیز مورد بررسی قرار داده شده است و کل شهر تهران در غالب یک تئوری بررسی شده است. براساس این مطالعات تولید پسماند شهر تهران بالاتر از استانداردهای جهانی نیست. حدود ۷۶۴ گرم در روز پسماند تولید شده برای هر فرد است که از استاندارد جهانی که ۹۰۰ گرم است پایین‌تر است. نهایتا پس از بحث و بررسی، اعضای شورای شهر تهران با 18 رای موافق لایحه طرح جامع مدیریت پسماند شهر تهران را به تصویب رساندند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha