یکشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۱
کد خبر: 310111

‌پزشک فوق تخصص بیماری‌ ریه گفت: براساس آخرین مطالعات و پژوهش‌های صورت گرفته و نظر استادان پزشکی عفونی عفونی دنیا، ویروس کرونا دست ساخته بشر نیست و در طبیعت وجود دارد.

پزشک فوق تحصص ریه: ویروس کرونا دست ساخت بشر نیست

سلامت نیوز:پزشک فوق تخصص بیماری‌ ریه گفت: براساس آخرین مطالعات و پژوهش‌های صورت گرفته و نظر استادان پزشکی عفونی عفونی دنیا، ویروس کرونا دست ساخته بشر نیست و در طبیعت وجود دارد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا، دکتر مهسا میردامادی روز یکشنبه در نشست مجازی علمی " چیستی ویروس کرونا "  با دانشجویان پیام نور  و طلاب حوزه علمیه الزهرا(س) گناوه افزود: در ابتدای شیوع ویروس کرونا در جهان نظریه‌های مختلفی در باره علل بودجون آمدن و انتقال آن مطرح شد اما با بررسی‌ها و مطالعاتی که صورت گرفت و طبق  آخرین مقاله‌ای که ۲۰ روز پیش انتشار یافت، محققان تائید کردند این ویروس ساخته دست بشر و ناشی از خطای انسانی نیست و در طبیعت وجود دارد که ازطریق حیوان به انسان انتقال یافته است.


وی با ارایه تاریخچه‌ای از ویروس کرونا افزود: این نوع بیماری از دسته کرونا وایروس‌ها هستند که از سال ۲۰۰۴ شناخته شد و اولین همه‌گیری آن در قسمت شرق آسیا  دومین اپیدمی در خاورمیانه و سومین آن با عنوان کووید ۱۹ در سال ۲۰۱۹ اتفاق افتاد.


وی اظهارکرد: اپیدمی‌های قبلی این ویروس در قالب سارس و مرس بودند که در این مرحله بصورت  همه‌گیری جهانی در آمده است و تبعات سنگینی برای بشریت در برداشته است.


عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت:  این ویروس در طول مدت یک سال و نیم جهش‌های زیادی پیدا کرده‌است و این ذات ویروس است و هنگامی که در جامعهای بین انسان‌ها منتقل می‌شود پس از انتقال‌های مکرر شروع به جهش می‌کند.
میردامادی گفت: ویروس، یک موجود زنده بدین معنا نیست بلکه موجودی است که می‌تواند  مدت‌ها در محیط ماندگار بماند و اگر فرصتی پیدا کرد با وصل شدن به یک سلول زنده، تولید مثل و تکثیر پیدا کرده و باعث عارضه و بیماری در فرد ‌شود.


وی افزود: علایم و نشانه‌های ویروس کرونا بخاطر جهش‌های صورت گرفته، هر از چندگاهی تغییر می‌کند و در اوایل همراه با علایم تنفسی و سرفه و تب بود که در ادامه با علایم دیگری نظیر خارش پوستی، گوارشی، سکته‌های مغزی و سردرد و علایم دیگر ظاهر شد.


این پزشک فوق تخصص ریه بیان کرد: وجود علایم متنوع  این ویروس باعث شده‌است تا بخوبی نتوانیم در جامعه آن را مهار کنیم.
وی ادامه داد: تاکنون درمان قطعی برای بیماری کووید ۱۹پیدا نشده‌است، اما درمان‌هایی برای کم شدن شدت بیماری صورت گرفته است.
میردامادی به مکانیسم عمل ویروس کرونا به بدن انسان اشاره کرد و افزود: این ویروس از راه تنفسی منتقل می‌شود و فرد مبتلا در هنگام عطسه و سرفه، ترشحات از خود برجای می گذارد و به دیگران البته به فاصله ۲ متری سرایت می‌کند.


عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: با گذشت چندماه از شیوع این ویروس، بشر سعی کرد که واکسنی علیه این بیماری بسازد اما طول مدت تولید برای یک واکسن در کوتاه ترین زمان ۱۰ سال است و کم تر از آن سابقه نداشته است.


وی بابیان اینکه به دلیل  سرعت پیشرفت‌های علمی در مدت یک سال واکسن هایی تهیه شده‌است، گفت: اگرچه برای تولید و تائیدیه یک واکسن باید ۴ فاز را طی کند اما فاز ۴ آن در هیچ جای دنیا طی نشده‌است و تنها تائیدهای اورژانسی گرفتند تا از مرگ و میر این بیماری کاسته شود.


وی بیان کرد: واکسن‌های تولید شده پیشگیری کننده از ابتلا به بیماری نیستند بلکه باعث می شود که بدن فرد، آنتی بادی هایی را بسازد که اگر  با آن ویروس مواجهه پیدا کرد و مبتلا شد، به صورت سبک تر طی کند و با علایم کمتری، مرگ و میر را به صفر برساند.


میردامادی  با اشاره به اینکه  سه فاز در سیر این بیماری  طی می‌شود، افزود:  این ویروس در فاز اول وارد بدن شده و شروع به تکثیر می‌کند که بطور متوسط  ۷ روز طول می‌کشد و فرد چار علایم خفیف با آبریزش بینی و شبه سرماخوردگی می‌شود که  این علایم در ۸۰ درصد کرونایی ها وجود دارد.


فوق تخصص بیماری ریه گفت: اکثریت افراد مبتلا به کرونا فاز اول را به راحتی طی می‌کنند اما در فاز دوم به رغم اینکه  میزان حجم ویروس پایین می‌آید ولی سیستم دفاعی و تنفسی بدن بصورت سرکش واکنش‌های بیش ازحد  نشان می‌دهند که این مرحله  مشکل ساز و خطرناک می‌شود.
این پزشک بیان کرد: باتوجه به اینکه انتقال ویروس


وی به نحوه استفاده از ماسک اشاره کرد و اظهار داشت: استفاده کنندگان از ماسک‌های پارچه‌ای در هر نوبت پس از برگشتن به منزل باید با آب و صابون آن را شسته و  خشک کنند.


میردامادی گفت: طول عمر ماسک‌های جراحی بین ۲ تا ۳ ساعت است و  بعداز آن باید تعویض شود.
وی اضافه کرد:  فاصله‌گذاری یک و  نیم تا ۲ متر در نقاط پرتردد و شلوغ در مقابله با شیوع ویروس کرونا مهم تر از زدن ماسک است و باید آحاد مردم در انجام آن کوتاهی نکنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha