وزیر بهداشت با اشاره به وضعیت خطرناک کرونا در کشور، گفت: منتظر خیز سنگین تر کرونا در هفته آینده هستیم.

منتظر خیز سنگین تر کرونا در هفته آینده هستیم/شرایط بدتر می شود

سلامت نیوز:وزیر بهداشت با اشاره به وضعیت خطرناک کرونا در کشور، گفت: منتظر خیز سنگین تر کرونا در هفته آینده هستیم.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، سعید نمکی، بعد از ظهر یکشنبه بیست و دوم فروردین ۱۴۰۰، در ارتباط زنده خبری، به ارائه گزارشی از وضعیت بیماری کرونا در کشور پرداخت.


وی در ابتدا با عنوان این مطلب که به دلایل مختلف توصیه‌ها و هشدارهای ما جدی گرفته نشد، افزود: الان دیگر کالبد شکافی این اتفاق فایده‌ای ندارد.
نمکی با اشاره به وضعیت خطرناک کرونا در کشور، گفت: هفته آینده منتظر خیز سنگین‌تر کرونا هستیم و شرایط بدتر خواهد شد.


وزیر بهداشت با اشاره به اینکه قبل از پایان سال پیش بینی‌هایی را به زبان‌های مختلف بیان کردیم و گاهی با تهدید، گاهی با التماس و…، گفتم که مردم سفر نروند.


وی گفت: ما با تلاش بی وقفه همکاران توانستیم موج سوم کرونا را مهار کنیم و با اینکه بیش از یک ماه گرفتار ویروس جهش یافته در خوزستان بودیم توانستیم مرگ‌ها را حدود ۵۰ تا ۶۰ نفر نگهداریم و گفته بودیم که اگر بی توجهی کنیم فروردین و بهار سختی را خواهیم داشت و پیش بینی این ایام را می‌کردیم.


وزیر بهداشت گفت: برآورد ما این بود که بتوانیم با اجرای طرح شهید سلیمانی ۲۵ اسفند تا ۱۸ فروردین با شناسایی خانه به خانه بیماران، شعله‌های کوچک را خاموش کنیم و کشور را در آتش بیماری دیگر گرفتار نکنیم و در این صورت می‌توانستیم مطمئن باشیم که بهار آرام تر داشته باشیم.


نمکی ادامه داد: اما با خریدهای شب عید، برگزاری دورهمی و سفرها، بیماری از نقاط گرفتار به غیر گرفتار منتقل و باعث شد بهار سخت و تابستان سخت‌تری را داشته باشیم.


وزیر بهداشت با اشاره به اینکه به دلایل مختلف صحبت‌های ما مورد توجه قرار نگرفت که البته کالبدشکافی آن مشکلی را حل نمی‌کند گفت: در کل کشور آمار بستری‌ها رو به فزونی است و خیلی از شهرهای ما احساس سنگینی و کمبود امکانات می‌کنند.


وی افزود: در بیماران سرپایی، یک شیب شتابنده عمومی را شاهد هستیم و افزایش بیماران بستری حاصل صف‌های طولانی خرید مرغ و مایحتاج مردم در شب عید، دورهمی ها و شروع سفرها است و در هفته آینده منتظر خیز سنگین‌تر موارد بستری در کشور هستیم و در استان‌ها جا دارد شیب را تندتر بینیم. همه استان‌ها در یک شیب شتابنده بی وقفه جلو می‌روند و متأسفانه برای همکاران من که ۱۴ ماه مستمر تلاش و خیزها را مهار کردند، روزهای سختی است.
نمکی تاکید کرد: تاب آوری مردم مهم است اما تاب آوری کادر بهداشت و درمان کشور که یک روز خوش نداشته اند بسیار مهم‌تر است.


وی با اشاره به اینکه خیز چهارم بسیار سنگین‌تر است گفت: برآورد ما این است که هفته آینده نقشه کرونایی کشور به مراتب قرمزتر و به سمت سیاهی پیش رود.


وزیر بهداشت با اشاره به امروز ۲۵۸ فوتی ناشی از کرونا داشتیم افزود: در طول کمتر از ۲ الی ۳ هفته تعداد فوتی‌ها به ۵ برابر نزدیک شده است و این خیلی برای ما سنگین است و از ۱۴ فروردین تاکنون ۴۷ شهر قرمز ما به ۲۵۷ شهر افزایش پیدا کرده و تعداد شهرهای نارنجی به ۱۲۹ شهر رسیده است و همچنین شهرهای زرد و آبی نیز تعدادشان کم شده است و این نشان می‌دهد به سمت شرایط بدتر می‌رویم.


وی با اشاره به اینکه رعایت پروتکل‌های به ۵۸ درصد رسیده است خاطرنشان کرد: تعداد موارد ابتلاء، بستری و مرگ و میر، ارتباط مستقیم با رعایت پروتکل‌ها دارد و هر چه اجرای پروتکل‌ها کمتر شود میزان مرگ و میر، بستری و ابتلاء افزایش می‌یابد.


وزیر بهداشت تصریح کرد: به هر تقدیر امروز دچار گرفتاری جدید و موج سهمگینی هستیم که از موج‌های قبل ما را گرفتار می‌کند و قرار ما بر این نیست که به دلیل عدم همراهی عده‌ای، مردم را در شرایط سخت تنها بگذاریم. خودمان را مکلف می‌دانیم مشکلات مردم را در شرایط سخت حل و فصل کنیم و آرامش را به آنها بدهیم.


وی از روساهای دانشگاه‌های علوم پزشکی، استانداران و همه دست اندرکاران درخواست کرد که با پروتکل شکنان مبارزه کنند و نگذارند شکست پروتکل‌ها کار را برایمان سخت‌تر کند.


وزیر بهداشت از مردم خواست در رعایت دستورالعمل‌ها همکاری بیشتری داشته باشند و هر گونه علائم عطسه و سرماخوردگی را کرونا در نظر گرفته مگر اینکه خلافش ثابت شود و به مراکز ۱۶ و ۲۴ ساعته ما که در کشور فعال است مراجعه کنند.


وی تاکید کرد: تخت‌های بیشتری آماده شده و مردم نگران نباشند همانطور که در ۳ پیک گذشته نگذاشتیم کسی بدون تخت بماند در این پیک هم نمی‌گذاریم و با پیگیری رئیس جمهور و سازمان برنامه و بودجه در روزهای آینده تعدادی تخت آماده خواهد شد و مردم می‌توانند از امکانات جدید استفاده کنند.


نمکی گفت: از نیروهای مسلح، بخش خصوصی و هم دستگاه‌هایی که امکان کمک دارند می‌خواهیم ما را تنها نگذارند و این مرحله را به خوبی سپری کنیم و از همه اهل دل نیز تقاضا داریم برای عبور از موج جدید دعا کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha