اوضاع کرونایی تهران اصلا خوب نیست و بیمارستان‌های پایتخت با کمبود تخت خالی برای بستری بیماران کووید ۱۹ مواجه شده‌اند.

ظرفیت کرونایی تهران تکمیل شده است/ پایتخت باید «قفل» شود

سلامت نیوز:اوضاع کرونایی تهران اصلا خوب نیست و بیمارستان‌های پایتخت با کمبود تخت خالی برای بستری بیماران کووید ۱۹ مواجه شده‌اند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، اظهارت فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران و البته وزیر بهداشت، مبنی بر اینکه وضعیت کرونا در روزهای پیش رو، وخیم‌تر و سخت‌تر خواهد شد، حکایت از این واقعیت دارد که باید برای برون رفت از بحران کنونی، تصمیم عاجل گرفت. از همین رو، ستاد ملی مقابله با کرونا در تازه‌ترین تصمیمات خود، تعطیلی مشاغل گروه‌های دو، سه و چهار، در شهرهای قرمز را و همچنین تعطیلی مشاغل سه و چهار در شهرهای نارنجی را برای دو هفته از ۲۱ فروردین ۱۴۰۰، اعمال کرده است. اما، شرایط در برخی شهرهای قرمز از جمله تهران، به گونه‌ای است که دست‌اندرکاران حوزه سلامت بر این عقیده‌اند که اعمال محدودیت‌ها چندان کارگشا نخواهد بود و شهر باید «قفل» شود.


وضعیت بیمارستان‌های پایتخت
شاید اگر به سراغ دو بیمارستان «امام خمینی» و «سینا» برویم، وضعیت کرونایی تهران تا حدودی برای همگان مشخص شود. زیرا، این دو بیمارستان، از جمله پرازدحام‌ترین و شلوغ‌ترین بیمارستان‌های کرونایی تهران هستند که در ۱۴ ماه گذشته از شیوع کرونا در کشور، پذیرای تعداد زیادی از بیماران کرونایی بوده‌اند.
خسرو صادق نیت رئیس مجتمع بیمارستانی امام (ره)، ضمن اشاره به تشدید افزایش تعداد مراجعان، بستری‌ها و مرگ و میرهای کرونایی در این مرکز درمانی، گفت: ظرفیت کرونایی بیمارستان تکمیل شده و ما مجبوریم خدمات به بیماران غیر کرونایی را کمتر کنیم تا بتوانیم پاسخگوی بیماران کرونایی باشیم.
محمد طالب پور رئیس بیمارستان سینا هم با بیان اینکه تعداد بیماران ما نسبت به قبل از عید ۷ برابر شده است، گفت: از هر ۱۰ مراجعه کننده مجبوریم ۴ نفر را بستری کنیم و از الان باید برای روزهای آینده که به اوج مبتلایان خواهیم رسید فکر شود تا سرویس دهی به بیماران به هم نریزد.


اظهارات تکان دهنده زالی
علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، معتقد است؛ تا زمانی که در کنترل اپیدمی از تعبیرات سلیقه‌ای، غیر حرفه‌ای و غیر کارشناسی صحبت شود، وضعیت به همین شکل خواهد بود.
وی با تاکید بر اینکه شهر باید «لاک دان» شود، گفت: با توجه به مرگ و میر بالایی که در هفته گذشته رخ داد و حجم بالای ابتلاء، تنها راه حل ممکن در تهران برای عبور از بحران فعلی «قفل» کردن شهر است.
زالی تصریح کرد: متأسفانه هفته گذشته به رغم اعلام وضعیت قرمز در تهران، روزانه بیش از ۸۰۰ هزار نفر از مترو استفاده کرده‌اند.
فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، افزود: اگر این روند تداوم یابد تا مدت‌ها روند مرگ و میر در تهران رو به افزایش خواهد بود. زیرا، آن چیزی که در حال حاضر در سطح شهر اعمال می‌شود مطلقاً با مبانی علم پیشگیری انطباق ندارد و بیشتر به نظر می‌رسد بازی با الفاظ است.
زالی گفت: متأسفانه گزارشات متعددی وجود دارد که نشان می‌دهد برخی از دستگاه‌های ملی برای حضور یک سوم کارمندان حاضر به پذیرش مصوبات ستاد نشده‌اند و با این وضعیت کنترل اپیدمی بسیار سخت خواهد بود.
وی تاکید کرد: کسانی که در این زمینه تسامح می‌کنند قطعاً جان مردم را به بازی گرفته‌اند و باید پاسخگو باشند.
زالی گفت: تنها راه ممکن برای مهار بیماری ایجاد یک فرایند جدی برای تعطیلی و تغییر ریتم شهر است به گونه‌ای که مردم در تهیه خدمات ضروری دچار مشکل نشوند.


ویروس انگلیسی بی‌رحمانه حمله می‌کند
در شرایطی که ویروس جهش یافته بی‌رحمانه حمله می‌کند، به نظر می‌رسد راه حل مقابله با بیماری در کلانشهری مانند تهران که جمعیت زیادی دارد، قفل کردن شهر باشد. زیرا، مشاهدات و گزارش‌ها حاکی از این است که با اعمال محدودیت‌هایی که از ۲۱ فروردین آغاز شده است، تغییر چندانی در رعایت پروتکل‌ها مشاهده نمی‌شود و رفت و آمدهای روزانه به قوت خود باقی است. مترو و اتوبوس‌ها همچنان پر از مسافر هستند و ادارات نیز همچنان به صورت حضوری خدمات ارائه می‌دهند.
به گفته علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، در موج چهارم کرونا، سوش غالب ویروس انگلیسی است و می‌توان گفت که اغلب مبتلایان درگیر ویروس جهش یافته شده‌اند که خطرناک‌تر از نوع چینی است.
وی درباره برخی درخواست‌ها برای تعطیلی کامل ادارات، افزود: اگر نیروی بسیاری از ستادهای وزارتخانه‌ها نیز دو سوم شوند هیچ اتفاقی نمی‌افتد و کار مردم انجام می‌شود، زیرا آنها نیروی اضافه دارند و ارباب رجوع نیز ندارند.
رئیسی ادامه داد: بر اساس شیوه نامه‌های بهداشتی در مناطق قرمز، مدیران ادارات می‌توانند تا یک سوم کارکنان را به محل کار بیاورند و بسیاری از کارهای بانک‌ها را می‌توان به صورت الکترونیکی انجام داد، زیرا کارکنان بانک‌ها از گروه‌های آسیب پذیر هستند.


منتظر روزهای سخت‌تری باشیم
آن طور که وزیر بهداشت روز گذشته در اولین گفتگوی زنده خبری در سال جدید با مردم داشت، باید منتظر روزهای سخت‌تری در هفته آینده باشیم. به طوری که آمار مرگ و میرها و بستری‌ها، بیشتر از اعداد و ارقام این روزها خواهد شد. در حالی که روز گذشته شاهد مرگ ۲۵۸ نفر از هموطنانمان بودیم، این عدد می‌تواند در روزهای آینده به ۲ برابر هم برسد. به طوری که چند روز قل، ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، صحبت از ۶۰۰ مرگ روزانه کرده بود.
این در حالی است که بیشترین موارد بستری و مرگ و میر کرونایی در کشور، مربوط به تهران بوده است. یعنی اگر بتوان این بیماری را در تهران کنترل کرد، آن گاه توانسته‌ایم به میزان یک سوم از موارد ابتلاء و مرگ و میرها بکاهیم. زیرا، در روز گذشته بیش از ۱۴ هزار مراجعه کرونایی به مراکز بهداشتی و درمانی استان تهران داشته‌ایم.


آنچه مسلم است، اینکه امروز گرفتار موج سهمگین کرونا در کشور هستیم که از موج‌های قبلی ما سنگین‌تر است. اما، اظهارات مقابل همدیگر برخی مسئولان، وضعیت موجود را سخت‌تر خواهد کرد. زیرا، استاندار تهران مخالف تعطیلی و قفل شدن تهران است و در مقابل، کادر پزشکی و درگیر بیماری، موافق صد درصدی تعطیلی شهر هستند. باید منتظر روزهای آینده بود.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha