دوشنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۲
کد خبر: 310126

جراح و متخصص گوش و حلق و بینی با اشاره به ضرورت پرهیز از جراحی زیبایی در دوران پیک کرونا گفت: این عمل با توجه به نیازسنجی متقاضی، می‌تواند با کاهش شیوع کرونا انجام پذیرد.

ضرورت پرهیز از جراحی زیبایی در دوران پیک کرونا

سلامت نیوز:جراح و متخصص گوش و حلق و بینی با اشاره به ضرورت پرهیز از جراحی زیبایی در دوران پیک کرونا گفت: این عمل با توجه به نیازسنجی متقاضی، می‌تواند با کاهش شیوع کرونا انجام پذیرد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،مسعود حسن‌پور با بیان اینکه در حال حاضر شیوع کرونا هر یک از جنبه‌های زندگی بشر را تحت تاثیر قرار داده، افزود: گرچه نمی‌توان همه فرآیندهای زندگی را تعطیل کرد اما با توجه به شدت شیوع این بیماری در حال حاضر، می‌توان برخی جراحی‌ها را به تعویق انداخت.


وی تصریح کرد: نکته حائز اهمیت به منظور جلوگیری از ابتلا به کرونا، رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط کلینیک‌ها و مراکز بهداشت و درمان است.
حسن پور افزود: اکنون بیمارستان‌ها و مراکز جراحی زیبایی عمدتا بدون بیماران مبتلا به کرونا است؛ آنتی بادی و علائم بالینی مراجعان نیز توسط کادر درمان کنترل و تست کنترل ویروس نیز انجام می‌شود. هر یک از علائم بالینی همچون گلو درد و... هم مانع از انجام عمل جراحی خواهد بود.


به گفته این جراح، مراکز درمانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز تحت نظارت و کنترل این وزارتخانه و انجام تست‌های پی سی آر و... قرار دارند.
حسن‌پور همچنین یادآور شد: بیمارستان‌های دولتی براساس دستورالعمل وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی موظف به پذیرش بیماران کرونایی هستند، اما مراکز درمانی خصوصی فاقد از بیماران مبتلا به کرونا است. بنابراین اصل اولیه به منظور پیشگیری از این بیماری به هنگام اعمال جراحی، رعایت ضوابط بهداشتی است.


وی تاکید کرد: برخی بیماران نیز قبل از عمل جراحی خواهان تضمین پزشک برای جلوگیری از ابتلا به کرونا می‌شوند در صورتی که این بیماری می‌تواند در آمد وشدها و... نیز منتقل شود و به عمل جراحی مرتبط نخواهد بود.


حسن‌پور ادامه داد: بنابراین برای تعویق جراحی زیبایی نیازسنجی باید توسط متقاضی (بیمار) انجام پذیرد؛ اما در دوران پیک کرونا (شدت شیوع بیماری) می‌تواند به تعویق افتاده و با کنترل اوضاع و کاهش شدت کرونا مراجعه و عمل انجام شود.
حسن‌پور یادآور شد: این افراد همچنین پس از جراحی زیبایی به دلیل مراجعه به مراکز درمانی و ارتباط با بیماران، کادر پرسنل و جراحی، باید حداقل ۲ هفته (در دوران نقاهت) از ارتباط نزدیک با اطرافیان خودداری کنند.


به گفته وی، این توصیه به اشخاصی که از مسافرت بازمی‌گردند، با افراد مشکوک در تماس بوده‌اند نیز پیشنهاد داده می‌شود.
این جراح و متخصص گوش و حلق وبینی توصیه کرد: این بیماران همچنین پس از جراحی به منظور تقویت سیستم ایمنی از میوه‌جات و سبزیجات، قرص جوشان (ویتامین سی)، زینک، و ویتامین دی استفاده کنند.


حسن‌پور با اشاره به اهمیت شست وشوی بینی و دهان افزود: شست وشوی بینی و دهان نیز در این بیماران پس از جراحی حائز اهمیت است، اما بدون شک برای جلوگیری از ابتلاء به این بیماری باید پروتکل‌های کلینیک‌ها و مراکز درمانی مورد توجه قرار گیرد.


وی خاطرنشان کرد: اتاق جراحی باز در مراکز درمانی، جلوگیری از ازدحام و رعایت فاصله فیزیکی بین بیماران از جمله این نکات جهت پیشگیری از کرونا است.
به گزارش ایرنا، بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا از ابتدای شیوع (اسفند ۹۸) تاکنون حدود ۱۳۲ میلیون نفر را در دنیا به طور قطعی مبتلا کرده و حدود دو میلیون و ۸۶۰ هزار نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.


ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است که بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به این ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.


جهش این ویروس نیز در انگلستان، هندوستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.


ویروس جهش یافته کرونا اوایل بهمن سال گذشته در انگلیس مشاهده شد و سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۱۶ بهمن ماه از شناسایی اولین مورد ویروس کرونای جهش یافته انگلیسی در ایران خبر داد.
وی همچنین ۲۵ بهمن سال گذشته با بیان اینکه ویروس کرونای انگلیسی در کشور چرخیده است، گفت: ‌روزهای سختی در انتظار ما بوده و باید خود را آماده کنیم.


با وجود افت محسوس تلفات کرونا در پی رعایت پروتکل های بهداشتی پیش از آغاز سال جدید، اما سفرهای نوروزی که برخلاف توصیه های ستاد ملی مقابله با کرونا صورت پذیرفت، بار دیگر وضعیت کشور را به شرایط قرمز کرونایی بازگرداند و از اوایل هفته دوم فروردین تلفات کرونا سه رقمی شد.


سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت روز (یکشنبه) گفت: ۲۱ هزار و ۶۳ بیمار جدید کرونا در کشور شناسایی شدند و با فوت ۲۵۸ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید ۱۹ در شبانه روز گذشته، تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۶۴ هزار و ۴۹۰ نفر رسید.


وی افزود:‌ بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۲۱ هزار و ۶۳ نفر بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شده اند و دو هزار و ۷۸۰ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۷۰ هزار و ۱۴۱ نفر رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha