دوشنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۳
کد خبر: 310144

آنتی‌بیوتیک‌ها ابزاری اساسی برای درمان بیماری‌های ناشی از باکتری‌ها هستند، اما مانند هر ابزار دیگری، لازم است از آن‌ها به درستی استفاده شود در غیر این صورت این امکان وجود دارد که به دلیل مقاومت آنتی‌بیوتیکی، این داروهای مهم در مواردی که واقعاً به آن‌ها نیاز داریم، موثر واقع نشوند.

باورهای رایج نادرست درباره آنتی بیوتیک ها

سلامت نیوز: آنتی‌بیوتیک‌ها ابزاری اساسی برای درمان بیماری‌های ناشی از باکتری‌ها هستند، اما مانند هر ابزار دیگری، لازم است از آن‌ها به درستی استفاده شود در غیر این صورت این امکان وجود دارد که به دلیل مقاومت آنتی‌بیوتیکی، این داروهای مهم در مواردی که واقعاً به آن‌ها نیاز داریم، موثر واقع نشوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،در گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا آمده است حداقل یک سوم آنتی‌بیوتیک‌های تجویز شده برای کودکان غیر ضروری است. هم اکنون که در شرایط  شیوع همه‌گیری بیماری کووید-19 به سر می‌بریم آگاهی از برخی باورهای نادرست رایج  درباره آنتی بیوتیک‌ها خالی از فایده نیست.
 
 آنتی بیوتیک‌ها با هر نوع عفونتی مقابله می‌کند

آنتی‌بیوتیک‌ها با عفونت‌های ناشی از باکتری‌ها مقابله می‌کند، اما در برابر عفونت‌های ویروسی موثر نیست. این بدان معنی است که این داروها برای درمان بیماری‌های عفونی آنفلوآنزا، سرماخوردگی یا کووید-19 تجویز نمی‌شود. در یک نظرسنجی که به‌تازگی در آمریکا انجام شد، از هر سه آمریکایی یک نفر به اشتباه معتقد بود که آنتی‌بیوتیک‌ها به طور موثری علیه سرماخوردگی عمل می‌کند.

دکتر دنیل آلن از کلینیک کلولند در این باره می‌گوید: «هنگامی که به پزشک مراجعه می‌کنید، تا آن‌جا که ممکن است علایم بیماری‌تان را به طور دقیق توضیح دهید تا در وهله اول پزشک بتواند باکتریایی یا ویروسی بودن بیماری شما را تشخیص دهد. به عنوان مثال، علایمی مانند تب بالای مداوم، ترشحات بینی و درد شدید صورت ممکن است نشان دهنده عفونت باکتریایی سینوس باشد. بیشتر عفونت‌های سینوسی ویروسی هستند، اما اگر این علایم چندین روز بدون این‌که بهبود یابند ادامه پیدا کنند ممکن است واقعا عامل باکتریایی داشته باشند.»

به همین ترتیب، تب شدید همراه با درد مداوم گوش ممکن است نشانه‌هایی از عفونت گوش باکتریایی باشد. در هر دو مورد، مصرف آنتی‌بیوتیک مناسب خواهد بود اما همه عفونت‌ها باکتریایی نیست. برای مثال سنگینی سر و تب پایین ممکن است نشانه‌هایی از ویروس باشد. بنابراین، مشخص کردن دقیق علایم اهمیت زیادی دارد. 

 آنتی‌بیوتیک‌های خاصی می‌تواند به درمان علایم کووید-19 کمک کند

همان‌طور که مطرح شد کووید-19 یک ویروس است و به آنتی بیوتیک‌ها پاسخ نمی‌دهد. به همین دلیل مصرف آنتی بیوتیک‌ها جزو روند درمانی نخواهد بود مگر این‌که یک عفونت باکتریایی ثانویه همراه با کووید-19 رخ دهد. 

 بدن ما در برابر  آنتی‌بیوتیک مقاوم می‌شود

این یکی از رایج‌ترین باورهای غلط  درباره آنتی‌بیوتیک‌هاست. آنتی‌بیوتیک‌ها با از بین بردن باکتری‌ها یا جلوگیری از تولید مثل آن‌ها، عفونت‌های باکتریایی را متوقف می‌کنند. بنابراین بدن شما در برابر به آنتی بیوتیک‌ها مقاوم نمی‌شود، بلکه این باکتری‌ها هستند که می‌توانند در برابر آنتی بیوتیک‌ها مقاوم شوند. باکتری‌ها حتی می‌توانند این مقاومت را به یکدیگر منتقل کنند. وقتی آنتی‌بیوتیک‌ها به درستی مصرف نشوند، خطر تشکیل باکتری‌های مقاوم افزایش می‌یابد.

دکتر بنیامین گیلمور از مرکز پزشکی در لس آنجلس توضیح می‌دهد: «اگر باکتری به طور کامل از بین نرود، ممکن است دوباره بیمار شوید. باکتری‌های باقی مانده می‌توانند جهش یابند و در برابر آنتی بیوتیک مقاومت ایجاد کنند.» به همین دلیل همیشه به شما گفته می‌شود که حتی اگر بیماری‌تان بهبود پیدا کرد برنامه درمانی تجویز شده را تکمیل کنید.

 از یک آنتی‌بیوتیک می‌توان برای عفونت‌های مختلف استفاده کرد

یک نوع آنتی‌بیوتیک برای هر نوع عفونتی تجویز نمی‌شود. برای مثال، آنتی بیوتیک‌هایی که عفونت دستگاه ادراری را درمان می‌کنند همان‌هایی نیستند که با گلودرد مقابله می‌کنند و آنتی بیوتیک‌های «با طیف گسترده» که برای مقابله با عفونت‌ها در بیمارستان‌ها استفاده می‌شوند، با آنتی‌بیوتیک‌های خاصی که پزشک برای درمان عفونت گوش باکتریایی تجویز می‌کند تفاوت دارند. بنابراین اگر داروی نامناسب مصرف کنید، برایتان موثر نخواهد بود. افزون بر این، مصرف آنتی بیوتیک نامناسب ممکن است عوارض جانبی ناخوشایند و ناخواسته‌ای داشته باشد.

در بیشتر موارد، عوارض جانبی آنتی بیوتیک‌ها خوش خیم هستند اما به عنوان مثال، مصرف آنتی‌بیوتیک‌های طیف گسترده برای مدت طولانی می‌تواند شما را در معرض خطر ابتلا به کلستریدیوم دیفیسیل که یک عفونت شدید و غیرقابل  درمان است قرار دهد.   

 مقاومت به آنتی بیوتیک فقط بعد از دوره‌های درمانی مکرر مصرف اتفاق می‌افتد

مقاومت آنتی‌بیوتیکی می‌تواند هر زمان که آنتی بیوتیک مصرف می‌کنید، چه در یک دوره و چه در دوره‌های متعدد مصرف، ایجاد شود. هرچه دوره‌های بیشتری بگذرانید، ممکن است مقاومت بیشتری ایجاد شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha