دوشنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۳
کد خبر: 310148

مینای دندان پوشش خارجی دندان هاست و از آنجاییکه ۹۶ درصد از ترکیب مینای دندان را مواد معدنی تشکیل می دهند، لذا سخت ترین ماده در بدن محسوب می شود.

عوامل فرسایش مینای دندان و راه‌های پیشگیری

سلامت نیوز:مینای دندان پوشش خارجی دندان هاست و از آنجاییکه ۹۶ درصد از ترکیب مینای دندان را مواد معدنی تشکیل می دهند، لذا سخت ترین ماده در بدن محسوب می شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، با این حال، برخی از افراد دندان هایی دارند که ممکن است مینای آن ضعیف تر یا "نرم" باشد. زمانی که دندان ها از میزان کافی مینای دندان برخوردار نباشند یا مینای دندان ضعیف باشد، می توانند در معرض آسیب و پوسیدگی قرار گیرند.


اصطلاح دندان ضعیف یا نرم به چه معناست؟
دندان از چهار لایه بافت دندانی تشکیل شده است که شامل مینا، عاج، سِمِنتوم و مغز دندان یا پالپ می شود. اغلب زمانیکه شخص دندان های خود را با ویژگی نرم و ضعیف بودن می داند به وجود مشکل در قسمت مینای دندان اشاره دارد. از آنجایی که مینای دندان سخت ترین قسمت دندان است در صورت آسیب دیدگی، لایه های داخلی نرم تر قابل تشخیص است. اگر آسیب زیاد باشد ممکن است نرم ترین و داخلی ترین لایه یا همان پالپ دندان هم در معرض آسیب قرار گیرد.


این شرایط موجب درد و حساسیت دندان به ویژه هنگام قرار گرفتن در معرض گرما و سرما می شود و دندانپزشک دندان فرد را ضعیف و نازک توصیف می کند که دلیل آن کمبود بخش حفاظتی مینای دندان است.


چه شرایطی می تواند موجب ضعیف شدن دندان شود؟
- فرسایش مینا: زمانیکه مینای دندان آسیب ببیند به خودی خود ترمیم نمی شود.
- کاهش مینرالیزاسیون مینا: این شرایط زمانی اتفاق می افتد که فرایند ایجاد مینای دندان در بدن مختل شود.
- هیپوپلازی مینا: هیپوپلازی مینا زمانی رخ می دهد که دندان های فرد دارای نقص مینای دندان باشد.
- آملوژنزیس ایمپرفکتا: این اختلال نادر بر تشکیل مینای دندان تاثیر می گذارد. این عارضه می تواند باعث ناهنجاری های قابل توجه دندان ها از جمله ایجاد حفره و تغییر رنگ شود.
- دندان های حساس: اگرچه اصطلاح "حساس بودن دندان" همیشه دقیق نیست اما برخی افراد ممکن است حساسیت دندان خود را از ضعیف و نرم بودن آن بدانند.
همچنین فاکتورهای خارجی دیگری وجود دارند که موجب ضعیف شدن دندان و مینای دندان می شوند. دندان قروچه، وارد شدن ضربه به دندان، استفاده از مسواک نامناسب و رفلاکس اسید معده از جمله این موارد است.


چگونه می توان از بروز چنین مشکلاتی پیشگیری کرد؟
اگرچه نمی توان از بروز برخی اختلالات که ممکن است باعث نرمی و ضعیف شدن دندان شود جلوگیری کرد، اما می توان برای جلوگیری از پوسیدگی دندان اقداماتی انجام داد:
- روزانه دو بار مسواک بزنید
- از نخ دندان استفاده کنید
- میوه ها و سبزیجات مختلف و محصولات لبنی کم چربی را در رژیم غذایی خود بگنجانید
- حداقل دو بار در سال به دندانپزشک مراجعه کنید
- از مصرف نوشیدنیهای حاوی مواد قندی پرهیز کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha