یکشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۳
کد خبر: 31016

سال‌هاست مسئولان وزارت بهداشت از غربالگری سرطان سینه زنان سخن می‌گویند طرحی كه مطابق برنامه توسعه چهارم سال‌ها پیش باید اجرا می‌شد اما در عمل اجرای چنین طرحی در حد حرف یا شاید روی كاغذ باقیمانده است.

سلامت نیوز : سال‌هاست مسئولان وزارت بهداشت از غربالگری سرطان سینه زنان سخن می‌گویند طرحی كه مطابق برنامه توسعه چهارم سال‌ها پیش باید اجرا می‌شد اما در عمل اجرای چنین طرحی در حد حرف یا شاید روی كاغذ باقیمانده است.

عبدالرسول طالعی، رئیس مركز تحقیقات سرطان سینه دانشگاه علوم پزشكی شیراز در گفت‌و‌گو با فارس در مورد این نوع سرطان اظهار داشت: شایع‌ترین سرطان چه در جوامع صنعتی و چه در ایران برای زنان سرطان سینه است. حدود 20 تا 23 درصد سرطانهای زنان در كشور، سرطان سینه است و در كشورهای غربی این رقم به 30 تا 32 درصد افزایش می‌یابد.

وی گفت: طبق آماری كه از مراكز ثبت سرطان‌ها می‌گیریم، به دلیل تغییر الگوی زندگی و تغذیه به نظر می‌رسد آمار سرطان سینه در جامعه ما باز هم در حال رشد است.

طالعی افزود: حسن این بیماری در این است كه قابل پیشگیری است. به این معنا كه با غربالگری‌ها می‌توانیم به موقع تشخیص بدهیم تا درمان به موقع صورت بگیرد و از عوارض بعدی این بیماری كه به مرگ بیمار منتهی می‌شود، پیشگیری كنیم.

وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار فارس مبنی بر اینكه همیشه صحبت از غربالگری سرطان سینه بوده ولی اجرایی نشده چه راهكارهایی پیشنهاد می‌كنید اظهار داشت: از سالهای 72 و 73 جلسات متعددی برای این كار در سطح دانشگاه‌های علوم پزشكی و وزارت بهداشت تشكیل شد و از ابتدا مسئولان این نگرش را داشتند كه در غربالگری سرطان سینه نیازی به ماموگرافی و رادیولوژی نیست. ولی اكنون مسئولان وزارت بهداشت به این نتیجه رسیده‌اند كه در غربالگری سرطان سینه ماموگرافی یكی از قسمت‌های اصلی و مهم است و در كنارش اگر لازم باشد سونوگرافی.

رئیس مركز تحقیقات سرطان شیراز گفت: اما امكانات موجود اجازه غربالگری سرطان سینه زنان را با توجه به امكانان مورد نیاز در مملكت به ما نمی‌دهد، تعداد دستگاه‌های ماموگرافی و تعداد سازمان‌هایی كه باید به این كار بپردازند و واحدهایی كه در سطح كشور باید ایجاد شود كه نتایج را پیگیری كنند متاسفانه وجود ندارد و پیشنهاد این است كه وزارتخانه یك برنامه‌ریزی مدون و جامعی در این زمینه داشته باشد.

طالعی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار فارس مبنی بر اینكه گفته می‌شود كمبود بودجه مانع از تحقق طرح است توضیح داد: فكر می‌كنم بودجه كمترین نقش را در طرح غربالگری سرطان سینه دارد و باید یك نهاد و سازمانی در وزارت بهداشت تشكیل شود كه غربالگری سرطان سینه جزو اهداف اولیه‌اش باشد.

به گفته وی ما در خیلی از سرطان‌ها امكان شناسایی و پیشگیری نداریم ولی سرطان سینه و سرطان دهانه رحم در زنان دو بیماری است كه قابل شناسایی و پیشگیری است و در آقایان هم سرطان پروستات است كه می‌توان به موقع آن را تشخیص داد و درمان كرد.

رئیس مركز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشكی شیراز در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار فارس كه پزشكان در انجام معاینات، ماموگرافی را آخرین مرحله می‌‌دانند و در ابتدا معاینات اولیه و سونوگرافی را پیشنهاد می‌دهند اظهار داشت: در پروتكل غربالگری سرطان سینه در كل دنیا از سن 35 سالگی یا حداكثر 40 سالگی سالی یكبار ماموگرافی شروع می‌شود و در نهایت از 50 سالگی ماموگرافی هر سال دو بار انجام می‌شود.

وی افزود:‌ فرهنگ غربالگری در جامعه باید ایجاد شود. خانم‌ها از سن 20 سالگی باید مورد معاینه قرار گیرند ولی دستگاهی كه در مراحل اولیه می تواند تومورهای سرطان سینه را تشخیص دهد، ماموگرافی است كه متأسفانه تعداد آن در كشور كم است.

طالعی در پاسخ به این پرسش كه این درست است كه ماموگرافی‌های متعدد هم خود باعث بروز سرطان سینه می‌شود، گفت: در گذشته اشعه دستگاهه‌های ماموگرافی به این صورت بود كه خودش سرطان زا بود و گفته می‌شد اگر هر 6 ماه ماموگرافی انجام شود می‌تواند شانس سرطان سینه را افزایش بدهد اما اكنون در دستگاه‌های جدید این طور نیست و دستگاه‌های ماموگرافی جدیدی كه آمده با اشعه كمی كه دارد خطرآفرین نیست.

وی گفت: در درمان زودهنگام احتیاجی به برداشتن سینه و تخلیه زیر بغل نیست و دیگر سینه حدود 50 درصد بیماران برداشته نمی‌شود و در بین یك سوم تا دوپنجم بیماران ناحیه زیربغل هم تخلیه نمی‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha