سلامت نیوز : یك كارشناس امداد و نجات گفت: كمبود امكانات رفاهی، بهداشتی، امدادی، وجود انواع زباله‌های خانگی و پزشكی، ورود پساب فاضلاب‌های شهری و شیمیایی به دریا و ساخت و سازهای غیرمجاز در كنار طرح‌های سالم سازی دریا برای مسافران مشكل ایجاد كرده است.

فرهاد شرف پور در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: در یك دهه گذشته آمار تلفات غرق شدگی در سواحل دریای خزر آن چنان افزایش یافته كه زنگ‌های خطر به صدا درآمده است تا جایی كه مسئولان تصمیم گرفتند با اجرای طرحی با عنوان طرح سالم سازی دریا از وقوع چنین حوادث ناگواری جلوگیری كنند.

وی افزود: طرح سالم سازی دریا طرحی است كه در حال حاضر در یك محدوده چند متری بدون هیچ جذابیت و قابلیت ویژه‌ای محصور شده و همه امكانات آن تنها به نصب چند دوش آب معیوب محدود شده است.

شرف پور ادامه داد: نبود امكانات رفاهی، تفریحی و بهداشتی نظیر دوش مناسب و سرویس بهداشتی سبب شده تا مسافران سواحل شمالی تمایزی میان محدوده‌های سالم سازی شده و غیر حفاظت شده و خطرناك قائل نشوند.

وی تصریح كرد: در سال 1375 بود كه خبر اجرای طرح سالم سازی سواحل دریای خزر در رسانه‌های جمعی مطرح شد و بسیاری از مردم از جمله بانوان از شنیدن خبر اینكه بعد از سال‌ها امكان شنا كردن در سواحل ایمن شمال كشور برای آنها فراهم شده بسیار خوشحال شدند در آن زمان بخش محدودی از سواحل دریای خزر به طرح سالم سازی مجهز شد و همه در انتظار به ثمر نشستن این طرح در یكی دو سال آینده بودند زیرا با استقبال فراوان مردم و بانوان انتظار می‌رفت كه این طرح از نظر كمی و كیفی هر ساله رشد قابل توجهی داشته باشد.

شرف پور بیان داشت: اما اكنون بیش از 15 سال است كه از اجرای این طرح در سواحل خزر گذشته است اما نه تنها امكانات محدوده‌های طرح سالم سازی رشد نداشته بلكه با سیر نزولی نیز همراه بوده است و متأسفانه با گذشت این مدت زمان طولانی وضعیت محدوده‌های مورد استفاده بانوان در طرح سالم سازی چندان مناسب نیست و احتمال ابتلا به امراض پوستی وجود دارد.

وی اظهار داشت: شاید به همین دلیل شنیدن آمار بالای غرق شدگان به صورت روزانه در فصل تابستان در سواحل استان‌های گیلان و مازندران و گلستان چندان عجیب نباشد و این در حالی است كه با برنامه ریزی‌های صحیح و بهینه بودجه می‌توان از این اتفاقات ناگوار به میزان قابل توجهی كاست.

كارشناس امداد و نجات حوادث و سوانح كشور بیان داشت: در این میان مسئله‌ای كه كمتر مورد توجه مسئولان استان‌های حاشیه دریای خزر قرار گرفته، ظرفیت بالقوه این سواحل برای تبدیل به قطب بزرگ گردشگری ساحلی است و این درحالی است كه كشورهای همسایه دریای خزر از این ظرفیت‌ها در ترویج فرهنگ استفاده از نقاط ایمن و طرح‌های سالم سازی دریا بهره برده‌اند و توانسته‌اند با جذب گردشگران فراوان به درآمدهای خوبی دست یابند.

شرف پور ادامه داد: این كشورها توانسته‌اند با بهره‌گیری از سواحل دریای خزر در كشور خود و با اندكی سرمایه‌گذاری، خطرهای احتمالی را كاهش داده‌ و با جذب گردشگران داخلی و خارجی و ایجاد یك گردش مالی پررونق به توسعه كشور خود بپردازند و با گسترش تنوع سرگرمی‌ها و امكانات در این سواحل تفریحاتی سالم و امن را برای گردشگران به ارمغان آورند.

وی اظهار داشت: وجود جریان‌های شكافنده مرگبار، آشنا نبودن با فنون شنا و شناخت محیط مهمترین دلایل غرق شدن شناگران در سواحل دریای خزر است و با توجه به درخواست رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر متأسفانه محدوده‌های سالم سازی سواحل خزر فاقد هر گونه امكانات رفاهی استاندارد بوده و هیچ جذابیتی برای استفاده از این طرح در میان مسافران و گردشگران ایجاد نمی‌كند.

این كارشناس امداد و نجات حوادث و سوانح كشور بیان كرد: كافی است برای یك بار هم كه شده به سواحل خزر مسافرت كنید تا با انبوه زباله‌ها و لوازم یكبار مصرف پزشكی از قبیل سرنگ و سرسوزن‌های تزریق در حاشیه دریا برخورد كنید كه به نحو ناراحت كننده‌ای چشم آزار است و در كنار آن نیز نمی‌توان ورود فاضلاب‌های شهری و بیمارستانی را به خزر نادیده گرفت كه زمینه ساز بروز انواع بیماری‌ها خواهد بود.

شرف پور خاطرنشان كرد: در روند طرح‌های سالم ‌سازی به ‌حدی وارونه عمل شده كه این بخش از سواحل و طرح‌های سالم سازی با وجود انواع آلاینده‌ها از قبیل مواد نفتی، صنعتی، شیمیایی و فاضلاب‌های خانگی و پزشكی به آلوده‌ترین بخش‌های ساحل خزر بدل شده است.

كارشناس امداد و نجات حوادث و سوانح كشور گفت: با توجه به شرایط غیر اصولی و نبود امكانات مناسب تفریحی، رفاهی و نداشتن برخی زیرساخت‌های پوششی از قبیل امانتداری در محدوده‌های طرح‌های سالم سازی دریا، بسیاری از مسافران ترجیح می‌دهند عطای این محدوده‌های پر از سنگ، اجسام تیز و بتونی را به لقایش بخشیده و همراه سایر اعضای خانواده در سواحل به اصطلاح غیر حفاظت شده شنا كرده و ساعت‌های پر خطری را سپری كنند.

 این در حالی است كه پیشتر محمود مظفر، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با هشدار نسبت به خطرات شنا در مناطق «شنا ممنوع» دریای خزر و خطرات احتمالی شنا در مناطق ناشناخته به مسافران عازم مناطق شمالی كشور از آنان خواسته بود در مناطق امن و طرح‌های ایجاد شده سالم سازی دریا كه با حضور ناجیان غریق و عوامل امداد و نجات هلال احمر تجهیز شده‌اند شنا كنند.

بر اساس آمار ارائه شده سالانه از سوی مسئولان استان‌های شمالی می‌توان مدعی شد كه هر سال بودجه فراوانی صرف برپایی پلاژهای موقت و طرح‌های سالم‌سازی در حاشیه دریای خزر می‌شود كه به گفته كارشناسان به هیچ وجه استاندارد نیست و موجب جذب گردشگران نمی‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha