دوشنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۱

واگذاری «شیرخوارگاه ‌ها» به بخش غیردولتیمعاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور ضمن تشریح اقدامات این معاونت در سال گذشته اعلام کرد: علیرغم اینکه در سال گذشته و امسال که هنوز درگیر موضوع کرونا هستیم، فرزندخواندگی در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ حدود ۱۰ درصد افزایش یافته است.

واگذاری «شیرخوارگاه ‌ها» به بخش غیردولتی

سلامت نیوز:معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور ضمن تشریح اقدامات این معاونت در سال گذشته اعلام کرد: علیرغم اینکه در سال گذشته و امسال که هنوز درگیر موضوع کرونا هستیم، فرزندخواندگی در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ حدود ۱۰ درصد افزایش یافته است. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، مسعودی فرید درخصوص اقدامات شاخص معاونت امور اجتماعی سازمان بهزیستی در سال ۱۳۹۹ بیان کرد: یکی از موضوعات بسیار مهمی که سال گذشته بر روی آن متمرکز شدیم موضوع راه اندازی سامانه فرزندخواندگی بود. موضوع فرزندخواندگی از مسائل بسیار مهم در سازمان بهزیستی است، به ویژه بعد از قانون سال ۹۲ مجلس شورای اسلامی و آیین‌نامه هایی که در سال ۹۴ به تصویب هیات دولت رسید روند فزاینده‌ای در موضوع فرزندخواندگی ایجاد شد و نه تنها قانون، بلکه تلاش سازمان بهزیستی و همکاران ما به تحقق دادن به این شعار اصلی که جای کودک در خانواده است باعث شد همکاران تلاش بیشتری کنند و با بررسی دائمی پرونده‌های کودکانی که در مراکز شبه خانواده حضور دارند، کودکانی که قابل رفتن به عنوان فرزندخوانده هستند را شناسایی کنند. 

 وی ادامه داد: اما این در فرم کاغذی بود و هم دسترسی مردم را به فرآیند فرزندخواندگی سخت می‌کرد و هم ممکن بود حضور مکرر مردم بوروکراسی اداری را طولانی‌تر کند.  به گفته معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با راه اندازی سامانه فرزندخواندگی که از اردیبهشت سال گذشته رسما شروع به کار کرد، باعث شد مردم بتوانند با وارد شدن به این سامانه هم اطلاعات خود را بیشتر کنند، به طور مثال با قانون فرزندخواندگی آشنا شوند و آیین‌نامه‌های مربوطه را مطالعه کنند و با آگاهی بیشتری بتوانند وارد موضوع فرزندخواندگی شوند. در آنجا سوالاتی از خانواده‌ها پرسیده می‌شود و این کمک کرد که خانواده‌ها به طور شفاف‌تر نیازهایشان را مطرح کنند.روند کار به گونه‌ای است که سامانه به افراد پاسخ می‌دهد و هر زمانی که مرحله‌ای از کار پیش رود می‌توانند پرونده‌شان را رهگیری کنند و ببینند در چه مرحله‌ای قرار دارد.  وی خاطرنشان کرد: کودکی که در استانی وجود دارد ممکن است در آنجا داوطلبی برای فرزندخواندگی نباشد اما ممکن است استان ‌های دیگر داوطلب باشند و یا بالعکس، خانواده‌ای که در استان دیگر است در آن استان فرزندی برای او نباشد اما در استان دیگری این امکان وجود داشته باشد. در حقیقت سامانه فرزندخواندگی کمک کرد بتوانیم دسترسی‌ها را راحت‌تر کنیم و موضوع فرزندخواندگی را تسهیل کنیم.

 افزایش ۱۰ درصدی فرزندخواندگی در سال ۹۹ 

فرید با بیان اینکه در سال قبل و امسال که هنوز درگیر موضوع کرونا هستیم، جمع‌بندی که داشتیم نشان می‌دهد فرزندخواندگی در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ حدود ۱۰ درصد افزایش یافته است و این جای امیدواری دارد، گفت: امید است روزی برسد ما دیگر جایی به عنوان مرکز نگهداری شبانه‌روزی نداشته باشیم و بتوانیم با روش‌های مختلف در کمترین زمان کودکان را در قالب خانواده‌ها (چه خانواده‌های دائمی و چه خانواده‌های موقت) به  آن خانواده دهیم و یا در آنجا جانمایی شوند تا بتوانند محبت و عاطفه پدر و مادری را از نزدیک احساس کنند که این می‌تواند در رشد روانی و اجتماعی کودکان نقش بسزایی داشته باشد. 

واگذاری ۸۰۰۰ دستگاه تبلت به فرزندان امدادبگیر بهزیستی

 معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور به بخش دیگری که در موضوع کرونا بسیار مهم بود اشاره کرد و افزود: بسیاری از فعالیت‌ها به مجازی تبدیل شده؛ بسیاری از فرزندان تحت پوشش سازمان عمدتا گروه‌هایی هستند که نیازمند کمک هستند و بسیاری از آنها توان اینکه برای خود تبلت یا لپ تاپ بخرند را نداشتند. فرزندانی در مراکز بهزیستی هستند و خیران خودشان به هر طریقی تعدادی تبلت و تلفن همراه برایشان فراهم کردند اما فرزندانی هم بودند که در داخل خانواده نیازمند و در قالب فرزند امدادبگیر زندگی می‌کنند. کاری که ما توانستیم با همکاری سایر نهادها به ویژه بنیاد مستضعفان و دیجی کالا و رایتل انجام دهیم این بود که حدود ۸۰۰۰ دستگاه تبلت را به فرزندان امدادبگیر، با حفظ کرامت انسانی ارائه دهیم. 

 مدیریت ۶۴۰ مرکز نگهداری شبانه روزی کودکان و نوجوانان توسط بخش غیردولتی و خیریه‌ها 

وی در ادامه به موضوع دیگری که در حوزه کودکان و نوجوانان موردتوجه است اشاره کرد و گفت: از حدود ۶۸۰ مرکز نگهداری شبانه‌روزی کودکان و نوجوانان که در سازمان داریم حدود ۶۴۰ مورد از این مراکز توسط بخش غیردولتی و خیریه‌ها مدیریت می‌شود و جز شرکاء و همکاران اصلی ما هستند. فرید افزود: باتوجه به اینکه سازمان بهزیستی اعتقاد دارد که نقش سازمان به عنوان نهاد سیاست‌گذار عمدتا سیاست‌گذاری است از طرفی باید بر روند اجرای کار نظارت و فرایندها را تسهیل کند؛ علاوه بر این باید موانع را از سر اجرای کارها بردارد و اگر موسسات و خیرانی تمایل دارند در عرصه این خدمات ورود پیدا کنند، بتواند تسهیل‌گری لازم را انجام داده و گره‌گشایی‌ها صورت گیرد. 

شیرخوارگاه‌ها به بخش غیردولتی واگذار می‌شوند

 معاون بهزیستی کشور اظهار کرد: در گذشته مدیریت سنین سه سال به بالا را به بخش غیردولتی (در قالب ماده ۲۶ ) واگذار کرده بودیم و این مسئله مطرح شد که ما می‌توانیم حتی شیرخوارگاه‌ها را هم به متقاضیان دهیم  البته متقاضیان صاحبان صلاحیت و کسانی که سابقه کار در این زمینه‌ها را دارند و از لحاظ رفتاری و سلامت همه‌جانبه مورد تایید هستند. خوشبختانه فرآیند آن در تمام استان‌ها انجام شده و هر استانی فراخوان داده شده که هر کسی که تمایل به این کار دارد وارد عرصه شود. به قدری این موضوع مهم بود که ما مصاحبه با این موسسات داوطلب را در ستاد کشور مدیریت کردیم، البته به دلیل شرایط کرونا مصاحبه‌ها همگی به صورت مجازی برگزار شد. فرید در بخش دیگری خاطرنشان کرد: با مدیرعامل و رییس هیات مدیره این موسسات مصاحبه‌ها را انجام دادیم و بررسی‌های دیگری نیز توسط همکاران‌مان در بخش‌های دیگر انجام شده و این فرآیند رو به اتمام است. این استفاده از ظرفیت خیران و موسسات صاحب صلاحیت برای شیرخوارگاه یکی از نکاتی بود که در سال ۹۹ شروع کردیم و امسال به عملیات منجر می‌شود. 

وی بخش دیگری از سخنان خود گفت: یکی دیگر از اقدامات سازمان بهزیستی که در رابطه با توانمندسازی گروه هدف خود انجام می‌دهد، ارتقا تحصیلی افراد است که یکی از این بخش‌ها، ارتقای تحصیلی دانش‌آموزان تحت پوشش است که هم از لحاظ بنیه مالی و هم بحث تحصیلی و آموزشی نیاز است که افراد مورد حمایت همه جانبه قرار گیرند. همکاری خوبی که ما داشتیم این بود که تفاهم‌نامه‌ای با یکی از بنیادهای علمی آموزشی انجام دادیم تا این کودکان بتوانند از حمایت‌های رایگان و با تخفیف زیاد این موسسه بهره‌مند شوند.

 بهره‌مندی مددجویان روستایی و عشایری بهزیستی از بیمه روستاییان 

فرید یکی دیگر از اقدامات را انعقاد تفاهم‌نامه با صندوق بیمه روستاییان و عشایری عنوان کرد و گفت: بر این اساس تمامی کسانی که در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر زندگی می‌کنند و تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند و یا می‌توانند قرار گیرند، از بیمه روستایی و عشایری بهره‌مند می‌شوند. این تفاهم‌نامه سال گذشته بین ریاست سازمان بهزیستی کشور و رییس صندوق بیمه کشاورزان روستاییان و عشایر منعقد شد و بیش از ۳۰ هزار خانواده زن‌سرپرست دیگری که تحت پوشش این بیمه نبودند اما جز مددجویان سازمان بهزیستی قلمداد می‌شدند، از این بیمه بهره‌مند شدند. فرید به یکی دیگر از اقدامات این معاونت برای حوزه زنان سرپرست خانوار اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات خانواده‌های زن سرپرست چگونگی فروش محصولاتشان است. وی ادامه داد: باتوجه به توسعه فضای مجازی و بازارهای فروش در فضای مجازی، این فرصت ایجاد شد و همکاری چند جانبه‌ای بین سازمان بهزیستی، معاونت امور زنان ریاست جمهوری و بازارهای فروش مجازی قانونی که معتبرند ایجاد شد و در این راستا توانستیم در اواخر سال ۹۹، آموزشهای لازم به ۵۸ گروه همیار زنان در ۲۰ استان را ارائه دهیم تا بتوانند مجوز اخذ فروش در فضای مجازی را دریافت کنند و از بسترهای فضای مجازی موجود استفاده کنند تا خدمات و کالاهای خود را در بستر فضای مجازی به فروش برسانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha