دوشنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۷
کد خبر: 310177

یشتر افراد پیر شدن را یک واقعیت ساده از زندگی در نظر می‌گیرند و با کمال تعجب، بسیاری از دانشمندان معتقدند که پیری بیماری قابل درمان است.

چه زمانی مصرف مکمل ضد پیری تاثیرگذار است؟

سلامت نیوز:بیشتر افراد پیر شدن را یک واقعیت ساده از زندگی در نظر می‌گیرند و با کمال تعجب، بسیاری از دانشمندان معتقدند که پیری بیماری قابل درمان است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، در سال ۲۰۱۵ گروهی از دانشمندان بین‌المللی اظهار کردند: «زمان آن فرا رسیده که پیری بیولوژیکی را به‌عنوان یک بیماری طبقه‌بندی کنیم. حتی سازمان بهداشت جهانی گام‌هایی را برای گسترش درک خود از روند پیری برداشته است.»


به گزارش نیوز،محققان این مطالعه موافق هستند که پیری یک بیماری است و می‌گویند پیر شدن با مصرف برخی مکمل‌ها کاهش می‌یابد. به طور خاص، محققان بر دو مکمل نیکوتینامید مونونوکلئوتید (NMN) و رسوراترول تمرکز کردند. در سال‌های اخیر به دلیل گزارش فواید متابولیکی و توانایی افزایش طول عمر این دو مکمل مورد مطالعه قرار گرفته‌اند.


با استفاده از یک مدل پیچیده ریاضی، محققان نتیجه گرفتند که جوانان باید ۶ ساعت پس از بیدار شدن از مکمل‌های NMN استفاده کنند تا بیشترین مزایا را داشته باشند و رسوراترول را شب مصرف کنند. برعکس، افراد مسن باید بعدازظهر از رسوراترول استفاده کنند.


محقق ایرانی دانشگاه واترلو کانادا، مهرشاد صدریا اظهار کرد: «واقعا مهم است، سعی کنید الگوی اشتباه مصرف را تغییر دهید تا پیری قابل درمان باشد. ما نباید مثل ۳۰ سال پیش فکر کنیم که وقتی فردی به ۷۰ یا ۸۰ سالگی رسید، باید بی‌حال و بیمار باشد.»
وی افزود: «ما می توانیم این داروها را مصرف کنیم و طول عمر را افزایش دهیم و سلامت خود را بهبود ببخشیم. این مطالعه اولین قدم در درک این است که چه زمانی بهترین زمان مصرف مکمل‌ها برای جوانان و افراد مسن است.»


مدل ریاضی مورد استفاده توسط محققان برای شبیه‌سازی ساعت شبانه‌روزی و متابولیسم کبد بر روی موش طراحی شده است. مدل قابل تنظیم بود، بنابراین توانست عملکرد کبد موش را در هر سنی شبیه‌سازی کند.


آنیتا لایتون، استاد ریاضیات کاربردی علوم رایانه، داروسازی و زیست‌شناسی دانشگاه واترلو  و محقق این تحقیق نتیجه‌گیری کرد: «زمان خوردن، آنچه خورده می‌شود، زمان خواب و زمان ورزش همه عواملی هستند که می‌توانند بر روی بدن، چگونگی پیر شدن و نحوه زندگی تاثیر بگذارند. افراد باید هنگام غذا خوردن مراقب باشند و از همزمانی اطمینان حاصل کنند چون همزمانی با سایر مواردی که در چرخه خواب، بیداری یا ساعت بدن آنان تاثیر می‌گذارد مانند قرار گرفتن در معرض نور می‌تواند در بدن ناسازگاری ایجاد کند.»


نتایج این تحقیق در نشریه iScience منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha