یکشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۹
سلامت نیوز : بسیاری از تیك های عصبی در میان كودكان بر اثر استرس شدید به وجود می‌آید، تیك های گذرا در كودكان بسیار شایع است و 20 تا 25 درصد كودكان ممكن است یك دوره تیك عصبی گذرا را تجربه كنند كه علایم آن خود به خود رفع شده و مدت آن كمتر از یك سال است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران در میان مسائل تربیتی مهمی كه خانواده ها را درگیر می‌كند تیك های عصبی كودكان بیشترین شكایات والدین را به خود اختصاص می‌دهد.

تیك عصبی به معنای انقباضات عضلانی سریع و تكراری و غیر ارادی است.

بسیاری از تیك های عصبی در كودكان طبیعی است

حسین خوشخور روانشناس بالینی گفت: یكی از مسائلی كه در بین كودكان بسیار شایع است تیك های عصبی است.

وی با اشاره به اینكه از میان مسائل متفاوتی كه خانواده ها را در مورد كودكان درگیر می‌كند مانند اختلالات خواب، لجبازی و شب ادراری، تیك های عصبی ،بخش عمده ای از شكایات والدین را تشكیل می‌دهد، بیان داشت: بسیاری از تیك های عصبی در مسیر رشد، تربیت، و پرورش كودك طبیعی است و این والدین هستند كه با ناآگاهی و اتخاذ شیوه های نادرست به این  مسئله دامن می‌زنند.

وی اظهار داشت: بسیاری از والدین كه فرزندان آن ها دچار تیك های عصبی هستند با آن چه كه در ذهن خود دارند و یا با مشورت بزرگترها یا مشاهده شیوه های تربیتی دیگران می‌آموزند، سعی می‌كنند راه حلی یابند در حالی كه مهارت های فرزند پروری دارای ابعاد مختلف است و نیاز به توجه بیشتری دارد.

نحوه مواجه با  تیك های عصبی در ادامه آن نقش مهمی دارد

محمد رضا نیك پناه روانشناس گفت: نحوه مواجه با تیك های عصبی در قطع و ادامه آن نقش مهم و غیر قابل انكاری دارد.

وی با بیان اینكه بسیاری از تیك های عصبی در میان كودكان بر اثر استرس شدید به وجود می‌آید افزود: تیك های گذرا در كودكان بسیار شایع است و 20 تا 25 درصد كودكان ممكن است یك دوره تیك عصبی گذرا را تجربه كنند كه علایم آن خود به خود رفع شده و مدت آن كمتر از یك سال است.

این روانشناس بالینی گفت: یك تا دو درصد كودكان ممكن است به تیك های مزمن دچار شوند كه بیش از یك سال طول می‌كشد.

وی خاطرنشان كرد: تیك های صوتی كودكان بیشتر شامل تكرار واژه های آخر صحبت طرف مقابل و تكرار عبارت خارج از موضوع است كه می‌توان به صورت ارادی آن را كاهش داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha