سلامت نیوز : با تغییر الگوهای رفتاری و ماهیت بیماری های مزمن و گسترش بیماری هایی همچون ایدز یا عفونت HIV، دیابت و نارسایی مزمن كلیه، موارد ابتلا به سل فعال در جهان به شدت در حال افزایش است.
علیرضا توسلی استاد دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران تصریح كرد: سل یكی از مهمترین بیماری ها و عوامل مرگ و میر و ناتوانی در سراسر جهان بوده كه امروز به یكی از بزرگترین مسائل و معضلات بهداشتی و درمانی دنیا تبدیل شده است.

وی با بیان اینكه بیماری سل كماكان به عنوان یكی از بیماری های عفونی مهم با ماهیتی جدید مطرح است اظهار داشت: تبدیل شدن سل نهفته به سل فعال از مهمترین مشكلات مربوط به سل در سال های اخیر است كه در این مشكل عوامل زیادی در ارتباط هستند.

توسلی تاكید كرد: با تغییر الگوهای رفتاری و ماهیت بیماری های مزمن و برخی دیگر از عوامل كه به نوعی با الگوهای رفتاری مردم در ارتباط هستند موارد ابتلا به سل فعال در جهان به شدت در حال افزایش است.

وی تصریح كرد: از جمله موارد شناخته شده كه به نظر می رسد با ایجاد ضعف سیستم ایمنی می تواند در فعال كردن یك سل نهفته به سل فعال و یا با مستعد كردن فرد به ابتلا به توبركلوزیس در صورت تماس با فرد اسمیر مثبت منجر به ایجاد بیماری شوند شامل ایدز یا عفونت HIV، دیابت و نارسایی مزمن كلیه است.

توسلی یادآور شد: مصرف طولانی مدت كورتون، لوسمی، كانسرهای سر و گردن، معتادان تزریقی، مصرف داروهای سركوب كننده ایمنی، آلودگی به عفونت سل در دو سال اخیر، سلیكوزیس، گاستركتومی یا بای پس روده، سندرم های سو جذب مزمن، پایین بودن وزن و برخی دیگر از موارد مرتبط با شیوه زندگی، از عوامل مهم دیگر افزایش سل فعال است.

وی خاطر نشان كرد: با توجه به افزایش موارد ابتلا به سل فعال در سال های اخیر به دلیل تغییر الگوهای رفتاری و ماهیت بیماری های مزمن، توجه بیشتر به پیشگیری از تبدیل شدن سل نهفته به سل فعال به ویژه از طریق اصلاح شیوه های زندگی بسیار ضروری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha