سه‌شنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۰
کد خبر: 310215

دکتر شروین شکوهی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا و متخصص بیماری های عفونی اظهار می دارد: ما تقریبا در حال حاضر ویروس سرماخوردگی در گردش نداریم و اگر باشد بسیار بسیار کم است و نمی توان آن را تشخیص داد. خواهش می کنم همکارانم برای بیماران به سرعت تجویز تست کرونا ندهند چون احتمال مثبت شدن تست کمتر از منفی شدن آن است و اگر منفی شد دیگر زور شما به آن فرد نمی رسد که او را به خانه بفرستید و به خیابان می رود. خواهش می کنم تست و سی تی اسکن بی مورد برای بیماران ننویسید. هموطنان من بدانند که سی تی اسکن نه چیزی را نشان می دهد و نه رد می کند.

دو علامت خطرناک در مبتلایان به کرونا

سلامت نیوز: دکتر شروین شکوهی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا و متخصص بیماری های عفونی اظهار می دارد: ما تقریبا در حال حاضر ویروس سرماخوردگی در گردش نداریم و اگر باشد بسیار بسیار کم است و نمی توان آن را تشخیص داد. خواهش می کنم همکارانم برای بیماران به سرعت تجویز تست کرونا ندهند چون احتمال مثبت شدن تست کمتر از منفی شدن آن است و اگر منفی شد دیگر زور شما به آن فرد نمی رسد که او را به خانه بفرستید و به خیابان می رود. خواهش می کنم تست و سی تی اسکن بی مورد برای بیماران ننویسید. هموطنان من بدانند که سی تی اسکن نه چیزی را نشان می دهد و نه رد می کند.

به گزارش سلامت نیوز، متن گفت وگوی شفقنا زندگی با دکتر شکوهی را می خوانید:

-قبل از عید شما و بسیاری نسبت به سفرهای نوروزی و دید و بازدیدها هشدار داده بودید ولی به این هشدار ها توجهی نشد. امروز افراد زیادی درگیر شده اند و بسیاری استرس این وضعیت را دارند. آیا می توان برای این افراد توصیه هایی داشت؟

تست و سی تی اسکن بی مورد برای بیماران ننویسید

هر کسی کوچک ترین علامت سرماخوردگی دارد، آن را بیمار کرونایی فرض کنید

استرس اشتباه است. من و همکارانم بارها گفته ایم ولی توجه نشد. من از مردم خواهش می کنم هر کسی کوچک ترین علامت سرماخوردگی دارد، آن را بیمار کرونایی فرض کند. چون درصد زیادی کاملا بی علامت هستند. بنابراین باید سعی کنند که خیلی به هم نزدیک نشوند. اما کسی که بیمار است حتما باید قرنطینه کامل شود و در اتاق باشد و بیرون نیاید و اگر کسی وارد اتاق می شود حتما ماسک بزند. مصرف مایعات مهم است. برای این کرونا داروی خوراکی و تزریقی خاصی وجود ندارد و آنقدر بخاطر دارو این در و آن در نزنند. مهمترین کاری که می توانند انجام بدهند این است که اصلا نترسند و حتما خودشان را قرنطینه کنند. هر کدام از همکاران هر روز بیش از صد مریض داریم و بیشتر آنها با خود درمانی و از طریق آشنا و همسایه تشخیص می دهند سرما خورده اند یا همکاران من گفته اند که سرماخورده اند. خواهش می کنم هموطنان و پزشکان در این شرایط دقت کنند؛ ما تقریبا در حال حاضر ویروس سرماخوردگی در گردش نداریم و اگر باشد بسیار بسیار کم است و نمی توان آن را تشخیص داد. خواهش می کنم همکارانم برای بیماران به سرعت تجویز تست کرونا ندهند چون احتمال مثبت شدن تست کمتر از منفی شدن آن است و اگر منفی شد دیگر زور شما به آن فرد نمی رسد که او را به خانه بفرستید و به خیابان می رود. خواهش می کنم تست و سی تی اسکن بی مورد برای بیماران ننویسید. هموطنان من بدانند که سی تی اسکن نه چیزی را نشان می دهد و نه رد می کند.

-برخی مبتلایان از درگیر شدن ریه می ترسند به خاطر همین در تلاش هستند که آزمایش دهند یا سی تی اسکن؟

کسی بستری می شود که اکسیژن خون او کم باشد

اگر بیماری با پای خود آمده و راست راست راه می رود و اکسیژن خون او ۹۶ است و در سی تی درگیری ۴۰ تا ۵۰ درصد ببیند باید با او چه کرد؟  نباید او را بستری کرد. کسی بستری می شود که اکسیژن خون او کم باشد.

-از زمانی که شخص می فهمد علایم سرماخوردگی دارد باید چه بکند؟

تنگی نفس و پایین بودن اکسیژن خون دو علامت خطرناک در مبتلایان به کرونا که باید هر چه سریعتر به اورژانس مراجعه کنند

کسی که علایم سرماخوردگی دارد باید فرض را بر کرونا بگیرد و چند کار انجام بدهد؛ ایشان باید به طور کامل در اتاق خود قرنطینه باشد و بیرون نیاید. بهترین کار این است که با سامانه های موجود و یا با پزشکانی که می شناسد تماس بگیرد و راهنمایی بخواهند. این اولین کار است یعنی باید تلفنی یا آنلاین با یک سیستم پزشکی در ارتباط باشند. چون اگر به طور حضوری برود چند نفر را آلوده خواهد کرد. پس بهترین مساله در ارتباط بودن با پزشک است. نباید بترسند و باید سرنوشت دیگران برایشان مهم باشد. اگر درصد کمی فرض کنند مبتلا نشده اند به آنها اجازه بدهید تا این اتفاق برایشان نیفتد. تبی که طول می کشد ترسناک نیست. سرفه و عطسه هم خطرناک نیست. آنچه خطرناک است تنگی نفس است و همچنین میزان اکسیژن خون پایین که بلافاصله باید به صورت اورژانس به یک سیستم درمانی رسانده شود.

-عدد اکسیژن خون بایستی چند باشد که به بیمارستان مراجعه کنند؟

عدد اکسیژن خون عدد ثابتی نیست و برای هر کسی با شرایط سنی و جسمی متفاوت‌ مختلف است. نشسته و‌ خوابیده و در حال راه رفتن و… انواع و اقسام حالات وجود دارد و شما باید به طور متوسط روزانه نگاه کنید. عدد خاصی ندارد ولی شاید یک نفر سیگاری عدد اکسیژن خون او به طور متوسط روزانه ۸۹ باشد ولی کسی شاید با عدد ۹۷ نرمال باشد پس نمی توانیم عددی را برای این دو نفر تعریف کنیم. اگر کسی عدد اکسیژن خون خود را چک می کند اگر این عدد به طور متوسط رو به پایین و در حال کم شدن باشد باید سیر نزولی این عدد را خطرناک قلمداد کند و حتما به مرکزی درمانی برود، پس عدد خاصی ملاک نیست.

-بسیاری نمی دانند چطور اکسیژن خونشان را اندازه بگیرند آیا روی دستگاه موبایل این امکان فراهم است؟

نه، دستگاه موبایل اصلا اعتبار ندارد. انواع و اقسام مارک ها وجود دارد و به همین دلیل دو دستگاه یک رقم را نشان نمی دهند اگر در خانه و بعد سر کوچه با دستگاه دیگری چک کردید نمی توان این دو عدد را مقایسه کرد. باید با یک دستگاه مقایسه کرد. چون می خواهید اکسیژن خون خودتان را با خودتان مقایسه کنید. این دستگاه در داروخانه ها وجود دارد و هر کسی می تواند به راحتی تهیه کند.

-بهتر است مبتلایان به درمانگاه ها مراجعه کنند یا بیمارستان ها؟

بیمارانی که با سیستم آنلاین یا تلفنی اطلاعات نمی گیرند به درمانگاه‌هاو مطب ها مراجعه کنند ولی کسی که اکسیژن خونش افتاده و تنگی نفس دارد مستقیما به بیمارستان و اورژانس مراجعه کند.

-وقتی برخی از مبتلایان به کرونا فوت می کنند بعضا پزشکان اعلام می کنند که برخی از آنها دیر به مراکز درمانی مراجعه کرده اند. این به چه معناست؟

نه اینطور نیست. وقتی گفته می شود کسی دیر مراجعه کرده یعنی گذاشته اکسیژن خونش بسیار پایین بیاید و بعد مراجعه کرده است. اگر بیماری که تنگی نفس گرفته و اکسیژن خون او از ۹۷ به ۹۱ رسیده است مراجعه نکند و صبر کند و وقتی اکسیژن خون او به ۷۰ رسید مراجعه کند، دیر کرده است؛ خطر در این دو قسمت است. کسی که اکسیژن خون او نیفتاده و تنگی نفس ندارد هر زمان مراجعه کند اشکالی ندارد.

-آیا شما توصیه می کنید همه مبتلایان یک دستگاه تست اکسیژن خون در منزل داشته باشند؟

من این را نگفتم ولی اگر باشد بهتر است.

-آیا وقتی اکسیژن خون می افتد علایم دیگری در بدن ایجاد می شود؟

احساس تنگی نفس بوجود می آید.

-گفته می شود در بسیاری از مبتلایان به کرونای انگلیسی دچار علایم گوارشی می شوند.

نه خیلی گوارشی نیست. ولی جدیدا علایم گوارشی بیشتر از قبل دیده می شود و شاید ما بیشتر به آن توجه می کنیم.

-در مورد استرس در کسانی که تازه متوجه می شوند به کرونا مبتلا شده اند بیشتر توضیح بدهید چه توصیه هایی به این افراد می توان داشت؟

مهمانی ها و دورهمی ها منشاء انتقال است

استرس خوب نیست ولی باید هوای کسانی را که بیماری زمینه ای دارند داشته باشند. این مهمانی ها و دورهمی ها منشا انتقال است. کسانی که آلوده بودند بیشتر از پانزده کیلومتر راه رفته اند درحالیکه باید در خانه می بودند. این ها جنایت است. مردم باید علاوه بر دوست داشتن خودشان مردم دیگر را نیز دوست داشته باشند و به مسائل اجتماعی احترام بگذارند. هر فرد چندین نفر را آلوده می کند و در این مورد بهتر است که کمی بترسند. ولی در مورد خودشان نه؛ چون میزان مرگ و میر نسبت به ابتلا کمتر است. ۳۰٪ از افراد اصلا علامتی ندارند. حدود ۵۰ تا ۵۵ درصد علایم خفیفی مثل بدن درد دارند و بهبود پیدا می کنند. ۱۵٪ از افراد مشکل تنگی نفس پیدا می کنند و شاید بستری شوند و از این میزان درصد بسیار کمی به آی سی یو می روند و این گروه عمدتا مشکلات زمینه ای دارند، در سن بالایی هستند و بیماری های زمینه ای دارند یا وزن بالایی دارند. بنابراین مردم نترسند و دستورات پزشکان خود را گوش کنند و از قرنطینه خارج نشوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha