سلامت نیوز : حفظ تعادل در تغذیه و بویژه تنظیم ساعات خواب در ماه رمضان مهمترین عوامل ایجاد نشاط و سرزندگی در طول روز برای روزه دار است.
فربد فدایی روانپزشك در گفتگوی اختصاصی با باشگاه خبرنگاران افزود: در ماه مبارك رمضان حفظ تعادل برای اینكه شخص روزه دار بتواند با سرزندگی به امور معنوی و نیازهای مادی خود بپردازد ضرورت دارد و این در حالی است كه پرخوری موجب ایجاد احساس خواب آلودگی و كسالت در طول روز شود.

وی با بیان اینكه عدم تنظیم اوقات خواب و استراحت به نحوی كه نتوان به عبادت و انجام فعالیت های روزانه در ماه رمضان پرداخت به طور كلی با فلسفه روزه داری منافات دارد گفت: این امر موجب بروز افسردگی و كم تحملی عصبی در فرد روزه دار می شود.

فدایی با اشاره به اینكه به طور كلی در ایام ماه رمضان 6 ساعت خواب كافی است تاكید كرد: در حال حاضر مهمترین علت بی خوابی و بدخوابی در این ماه تغییر نوبت خواب است كه به صورت ناآگاهانه توسط خود فرد صورت می‌گیرد و یا دیدن برنامه های سرگرم كننده تلویزیون و بیدار ماندن تا ساعات پایانی شب در این امر دخیل هستند.

وی اظهار داشت: عوامل ذكر شده فوق موجب به هم خوردن نظم طبیعی بدن می‌شود زیرا براساس متابولیسم طبیعی بدن هورمونهای ویژه فعالیت در هنگام روز ترشح می‌شوند و از سوی دیگر هورمونهای ویژه استراحت و آرامش در شب ترشح می شوند كه به هم خوردن ساعات تنظیم خواب موجب بروز اختلالات خواب و بدخوابی در میان اغلب روزه داران می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha