چهارشنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۲
کد خبر: 310277

معاون وزیر بهداشت اسفند 98 به مردم اطمینان داد که با رهبری وزیر بهداشت چند هفته ای کرونا را شکست می دهد اما 59 هفته گذشته و همچنان وضعیت ایران به لحاظ کرونا قرمز است و به سمت سیاه شدن می رود .

شکست وعده نابودی "چند هفته ای" کرونا؛ 59 هفته گذشت

سلامت نیوز: معاون وزیر بهداشت اسفند 98 به مردم اطمینان داد که با رهبری وزیر بهداشت چند هفته ای کرونا را شکست می دهد اما 59 هفته گذشته و همچنان وضعیت ایران به لحاظ کرونا قرمز است و به سمت سیاه شدن می رود .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اقتصادنیوز، ‌6 اسفند ماه سال 98 چند روز پس از آن که حضور ویروس کرونا در ایران به طور رسمی اعلام شد ، ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت در ویدیویی اعلام کرد که او هم کرونایی شده است . حریرچی کمی از احساس کوفتگی که بعد از ابتلا به کرونا دچارش شده گفت و بعد درحالی که مشت هایش را گره کرده بود گفت با تلاش خدمتگزاران شما در وزارت بهداشت و با رهبری و پشتیانی دکتر نمکی طی چند هفته آینده با ویروس کرونا مقابله می کنیم .او چند بار به مردم ابراز اطمینان داد که ویروس کرونا را شکست می دهیم .

حالا دقیقا 412 روز از آن پیام تصویری گذشته است یعنی حدود 59 هفته. 4 هزار و 440 نفر بدحال هستند و 64 هزار و 744 نفر فوت کرده اند.

براساس امارهای رسمی اعلام شده از ابتدای ورود کرونا تا کنون به ازای یک میلیون نفر ایرانی 767 نفر بر اثر کرونا فوت کرده اند. فعلا هم چشم اندازی واضحی برای مدیریت ان وجود ندارد.

سعید نمکی وزیر بهداشت که قرار بود با رهبری او طی چند هفته کرونا را شکست بدهیم از سیاه شدن وضعیت کرونایی ایران طی چند روز آینده خبر می دهد. در واقع کرونا نه تنها شکست نخورده بلکه در حال پیش روی است. موج چهارم شروع شده است هنوز رسانه ملی مخاطبانش  را به خانه ماندن تشویق می کند و پیوسته می گوید :‌بهترین واکسن در خانه ماندن است.

اما مردمی که بیش از یک سال تنهایی را تحمل کرده اند دیگر بهترین واکسن را تنها در خانه ماندن نمی دانند . آنها منتظر واکسیناسیون عمومی کشور هستند . واکسنی که این روزها قطره چکان در حال تزریق به گروه های حساس است.

البته برخی مقامات می گویند با وجود تهیه منابع ارزی خرید واکسن در بدترین شرایط، اما واکسن به سختی پیدا می شود زیرا سطح تقاضا بالاست و تحریم ها مانع از دسترسی برابر ایران به این فرآورده همانند سایر کشورها می شوند.

اما سخنان اولیه مسئولان عالی وزارت بهداشت نشان می دهد ظاهرا اطلاعات اولیه آنان با واقعیت بعدی ناهمخوان بوده است. وقتی قائم مقام رهبر مبارزه با کرونا از قرنطینه وعده شکست کرونا در چند هفته را می دهد یعنی تصور از این پدیده زودگذر بوده است. اما ماندگاری این پدیده نشان داد اطلاعات اولیه پایه درستی نداشته است اما برای تصحیح این اشتباهات قدمی برداشته نشد همان چهره هایی که تصور می کردند کرونا چند هفته ای شکست می خورد حال نسبت به وخیم شدن شرایط هشدار می دهند.

طبیعتا در این دوگانه توقع اثر گذاری مطلوب به نمی رسد زیرا از نظر دیپلماسی ارتباطی نمی تواند در وضعیت قرمز از همان چهره ای استفاده کرد که وعده ها و سخنانش قبلا محقق نشده است. نتیجه چنین دیپلماسی ارتباطی این می شود که مسئولان درحال قسم دادن مردم برای رعایت پروتکل بهداشتی است . سعید نمکی به تازگی گفته است که «قبل از پایان سال ۹۹ با شکل های مختلف خدمت مردم   و مسولان   پیش بینی هایی را از شیوه های مختلف و عملکردها و عواقب آن با زبانهای مختلف بیان کردم؛ گاهی با تهدید، گاهی با تمنا و التماس و گاهی با قسم دادن به این که مردم رعایت کنند، سفر نروند و گرفتاری جدید برای کشور ایجاد نکنند. هفته جاری و هفته آتی نقشه کشور به مراتب قرمزتر و حتی به سمت سیاهی خواهد رفت.»

 اشاره او به سخنانش پیش از تعطیلات نوروز است که با قسم حضرت عباس از مردم خواسته بود به سفر نروند .

برخی می گویند وعده چند هفته ای چه شد برای برخی این سوال پیش می‌آید که چرا در واکسیناسیون  نسبت به کشورهای همسایه عقب مانده‌ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha