با توجه به کم بارشی‌ و حاکمیت خشکسالی در بیشتر مناطق کشور و احتمال کاهش حجم آب تالاب‌ها از جمله در استان تهران، رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران، با اشاره به اینکه بیشتر تالاب‌های این استان انسان‌ساخت است، گفت: معمولا آب این دریاچه‌ها تامین می‌شود بنابراین به‌نظر نمی‌رسد در فصل مهاجرت زمستانه ‌برای پرندگان با مشکلی مواجه شوند.

آیا خشکسالی بر مهاجرت ‌پرندگان به استان تهران تاثیر خواهد گذاشت؟

سلامت نیوز:با توجه به کم بارشی‌ و حاکمیت خشکسالی در بیشتر مناطق کشور و احتمال کاهش حجم آب تالاب‌ها از جمله در استان تهران، رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران، با اشاره به اینکه بیشتر تالاب‌های این استان انسان‌ساخت است، گفت: معمولا آب این دریاچه‌ها تامین می‌شود بنابراین به‌نظر نمی‌رسد در فصل مهاجرت زمستانه ‌برای پرندگان با مشکلی مواجه شوند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ،محمد کرمی، ‌با اشاره به اینکه همزمان با آغاز فصل ‌پاییز مهاجرت ‌زمستانه ‌پرندگان مهاجر از عرض‌های شمالی‌ به جنوبی‌ مهاجرت می‌کنند و با فرا رسیدن اسفند ماه که هوا رو به گرم‌تر شدن می‌رود، در همین مسیر به سمت عرض‌های شمالی بازمی‌گردند.


وی ادامه داد: ‌پرندگان مهاجری که طی فصل سرد سال به عرض‌های جنوبی‌تر مهاجرت کرده‌اند با گرم‌ شدن هوا به سمت استان تهران و تالاب‌های سایر شهرهای شمالی‌تر مهاجرت می‌کنند. برخی از این ‌پرندگان ‌پس از مدتی استراحت به عرض‌های شمالی‌تر که هوا معتدل‌تر شده استو و شرایط زیستی مساعدی دارد بازمی‌گردند تا در این مناطق جوجه‌آوری و زادآوری کنند اما برخی دیگر از این ‌پرندگان ممکن است در استان تهران باقی بمانند و گونه‌های بومی این منطقه شوند.


کرمی با اشاره به اینکه معمولا در فصل تابستان تالاب‌ها در استان تهران و سایر تالاب‌های کشور ممکن است آب کمتری داشته باشند، گفت: به‌علت اینکه برخی تالاب‌های کشور در فصل گرما شرایط مساعدی برای زیست ‌پرندگان آبزی و کنار آبزی ندارند، ‌این ‌پرندگان به عرض‌های شمالی مهاجرت می‌کنند.


رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران در ‌پاسخ که با توجه به حاکمیت خشکسالی شدید در بیشتر نقاط کشور آیا ‌پرندگان مهاجری که زمستان سال جاری به تالاب‌های استان تهران مهاجرت خواهند کرد با مشکلی روبه‌رو می‌شوند؟ خاطرنشان کرد: بیشتر دریاچه‌های استان تهران از جمله دریاچه سدهای لتیان و ماملو و دریاچه چیتگر مصنوعی و انسان‌ساخت هستند بنابراین حتی با وجود خشکسالی این دریاچه‌ها از آب کافی برخوردار خواهند بود.

کرمی ادامه داد: برخی تالاب‌های طبیعی مانند قنبرآباد در ری و بندلیخان در ورامین ممکن است از این خشکسالی و کمبود بارش متاثر شوند و زمستان سال آینده مقصد مناسبی برای ‌پرندگان مهاجر نباشد همچنین تالاب‌هایی که آبگیری نشده یا خشک شده‌اند نیز زیستگاه مناسبی برای زمستان‌گذرانی ‌پرندگان مهاجر نیستند بنابراین اگر شرایط تالابی‌ را به‌لحاظ منابع آبی و غذایی مساعد نباشد ‌پرندگان مهاجر به عرض‌های جنوبی‌تر مهاجرت و منطقه مساعدتری را برای توقف انتخاب می‌کنند.


به گفته وی، ‌پرندگان مهاجر تالاب‌هایی را برای زمستان‌گذرانی اتنخاب می‌کنند که به لحاظ منابع غذایی، آب و امنیت از تهدید شکار و صید شرایط مساعدی را داشته باشد.کرمی در ‌پایان ضمن بیان اینکه اکنون با آغاز فصل بهار برخی از ‌پرندگان مهاجر از عرض‌های جنوبی‌تر به برخی تالاب‌های استان تهران آمده‌اند و اواخر فروردین ماه به عرض‌های شمالی‌تر باز خواهند گشت، اظهار کرد: معمولا از شهریور ماه تا اواخر فروردین در تالاب‌های استان تهران گونه‌هایی از جمله خانواده مرغابی‌سانان مانند اردک سرسبز، خوتکا، آنقوت و انواع کاکایی، خروس کولی، و حتی برخی سال‌ها فلامینگو مشاهده می‌شوند.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha