چهارشنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۸
کد خبر: 310288

برخی متخصصان طب سنتی نیز می گویند در ایام کرونا، نوشیدن یکی دو قاشق گلاب بعد از هر غذا به سیستم ایمنی بدن کمک می کند و احتمال ابتلا را تا حدی می کاهد.

گلاب و این همه خاصیت!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصر ایران، گلاب مایعی است که از تقطیر گلبرگ های گل محمدی با بخار به دست می آید . فصل بهار بهترین زمان برای چیدن گل محمدی و تهیه گلاب است.

گلاب یکی از پر مصرف ترین عرقیات می باشد که طبیعت گرم و معتدل دارد گلاب علاوه بر مصرف خوراکی، خواص و فواید بسیاری نیز در درمان بسیاری از بیماری ها دارد و به طور چشمگیری همه کاره است و به دلیل خواص و طبیعت ویژه ای که دارد می توان آن را معجزه طبیعت نامید.

بیشتر بدانید: نوشیدن گلاب برای تپش قلب خوب است؟

در این بخش قصد داریم شما را با گلاب و تمامی خواص شگفت انگیز گلاب برای درمان بیماری ها آشنا می کنیم.


ترکیبات و ارزش غذایی فوق العاده گلاب

در گلاب مواد مفید و مغذی زیر یافت می‌شود :

    تانن
    پکتین
    سیترنلول
    گرانتول
    استاروپنین
    فنیل اتانول
    آنتوسیانین ها
    گلیکوزیدها
    فلاوونوئیدها
    و...

همچنین ارزش غذایی یک بطری گلاب به صورت زیر می باشد:

    کالری :80
    کربوهیدرات :21 گرم
    شکر :20 گرم

نحوه تشخیص گلاب اصل از تقلبی :

هنگام خرید گلاب، باید مطمئن شوید که گلاب 100٪ خالص و اصل خریداری کرده اید ، یعنی آب مقطر گل بدون مواد شیمیایی. اما متاسفانه در سال های اخیر تولید گلاب تقلبی رواج زیادی پیدا کرده است بنابراین نحوه تشخیص گلاب اصل از تقلبی از موضوع هایی است که باید به آن توجه کنیم .

گلاب اصل و باکیفیت عطر ملایم گل محمدی دارد بنابراین اگر گلابی که خریده اید عطر تندی دارد نشان از باکیفیت بودن آن نیست بلکه این عطر تند می تواند ناشی از اسانس‌های تقلبی اضافه‌شده به گلاب باشد.

همچنین مزه گلاب اصل تلخ و گس است اما این تلخی اذیت کننده نیست و سریع از بین می‌رود بنابراین اگر گلابی مزه تندی داشته و سر زبان را بسوزاند تقلبی بود آن را نشان می دهد.

گلاب اصل شفاف،روشن، بی رنگ، بدون رسوب و ذره های معلق است بنابراین اگر ذرات معلقی درون گلاب دیدید این گلاب اصل نیست.

و یکی از روش های تازه نیز برای تشخیص گلاب اصل از تقلبی، اضافه کردن مقداری روغن زیتون یا بادام به گلاب است که طی این مرحله اگر گلاب تقلبی باشد بوی خود را از دست می دهد.

خواص شگفت انگیز گلاب برای درمان بیماری ها، زیبایی و سلامت

گلاب از رایحه خوشی برخوردار است و از آن در صنعت عطرسازی استفاده می شود که علاوه بر آن از این معجون شگفت انگیز در صنعت دارویی و درمانی نیز استفاده می شود.


1. موثر در تقویت مغز و پیشگیری از ابتلا به آلزایمر

پروتئین آمیلوئید ماده ای می باشد که روی عملکرد مغز تاثیر منفی گذاشته و باعث از بین بردن سلول‌های مغزی و کاهش حافظه شده و بیماری آلزایمر را باعث می شود. گلاب با مهار کردن فعالیت این پروتئین باعث تقویت مغز می شود. بنابراین با مصرف و بخور گلاب می توانید از ابتلا به زوال عقل و آلزایمر پیشگیری کنید.


2. درمان سردرد

گلاب به دلیل تقویت سیستم عصبی که دارد برای درمان سردرد و میگرن موثر می باشد شما می توانید پارچه‌ای را به گلاب آغشته کرده و بر روی پیشانی خود قرار دهید تا در کمترین زمان سردردهای خود را درمان کنید.


3. بهبود بیماری های چشمی

گلاب دارای خواص ضد عفونی کننده قدرتمندی است که می تواند از بروز عفونت جلوگیری کند به همین دلیل گلاب سبب پیشگیری از ابتلا به بیماری های چشمی مختلف مانند خشکی چشم، آب مروارید و دژنراسیون ماکولا می شود و حتی از گلاب در قطره های چشمی برای درمان موارد ورم ملتحمه استفاده می شود.

همچنین خاصیت ضد التهابی و خنک کنندگی که این مایع شگفت انگیز دارد برای درمان پف زیر چشم نیز مورد استفاده قرار می گیرد.


4. برای درمان بیماری های پوستی

گلاب دارای ویتامین های A,C,E,B است و ترکیبات آنتی اکسیدانی گلاب سبب قوی و نرم شدن سلول های پوست و درخششی سالم می شود. گلاب باعث متعادل کردن PH پوست شده و همچنین باعث کاهش چین و چروک می شود.

مصرف گلاب به صورت موضعی برای درمان اگزما، التهاب پوستی و آکنه، بریدگی ها، زخم ها و آفتاب سوختگی مفید است.


5. فواید گلاب برای تقویت مو

گلاب با بهبود گردش خون، رشد و سلامت مو را تقویت کرده همچنین به نرم کردن مو، کنترل شوره و التهاب کمک می کند.

همچنین خاصیت ضد التهابی و ضد عفونی کننده گلاب می تواند در درمان درماتیت پوست سر کمک شایانی داشته باشد.


6. درمان مشکلات دستگاه گوارش

مطالعات نشان می دهد مصرف گلاب جریان صفراوی را افزایش داده و باعث بهبود بیماری های دستگاه گوارش نظیر هضم معدی، کاهش نفخ، دردهای شکمی،معد درد،زخم معده و یبوست می‌شود .


7. مبارزه با افسردگی

گلاب خواص ضد افسردگی و ضد استرس قوی دارد بوی گلاب برای قلب و مغز مفید آرام‌ بخش و تسکین‌دهنده است به همین دلیل در مراسم سوگواری و عزاداری از گلاب استفاده می شود.

بنابراین خوردن و بوییدن گلاب می تواند افسردگی و استرس را کاهش داده و باعث بهبود در خلق و خو شود و ناراحتی های عصبی و بی خوابی را کاهش دهد.


8. بهبود گلودرد

گلاب به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی عمل می کند و خواص ضد عفونی کننده و ضد التهابی دارد بنابراین غرغره کردن و یا استنشاق کردن (مکش از طریق بینی) گلاب می تواند برای تسکین گلودرد، آرام‌سازی عضلات گلو و سبب کاهش التهابات و سرخی حلق، لوزه ها، کام و حنجره شود.


9. درمان بیماری های دهانی

نگه‌داشتن گلاب در دهان و غرغره کردن آن علاوه بر استحکام لثه به درمان برفک و آفت دهانی کمک می کند و سرعت از بین رفتن آلودگی‌ها و باکتری‌ها را در دهان بیشتر کرده و باعث از بین رفتن بوی بد دهان می شود.


10. سبب رفع خستگی

یکی از روش‌های طبیعی و موثر برای افزایش نشاط و کاهش خستگی بدن، تقویت قوای عمومی بدن و تجدید انرژی مصرف گلاب می باشد.


11. خواص گلاب در مجاری تنفسی

گلاب برای مجاری هوایی و ریه‌ها مفید بوده و سبب نرم شدگی مجاری هوایی ، گلو و حلق می شود بنابراین افرادی که در شغلشان زیاد از حنجره خود استفاده می‌کنند نظیر مداحان و خوانندگان، آموزگاران، قاریان و امثالهم می توانند از خاصیت بالای گلاب استفاده نمایند.
برخی متخصصان طب سنتی نیز می گویند در ایام کرونا، نوشیدن یکی دو قاشق گلاب بعد از هر غذا به سیستم ایمنی بدن کمک می کند و احتمال ابتلا را تا حدی می کاهد.

در نهایت پس از تمامی خواص این معجون شگفت انگیز مصرف گلاب را به شما توصیه می کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha