سلامت نیوز : رئیس اداره ترویج تغذیه با شیر مادر گفت: تبلیغات شركت‌های خصوصی تولید كننده شیر خشك و غذای شیرخوار ممنوع شده و مجوز متخلفان بعد از 2 با تذكر لغو می‌شود.

به گزارش فارس، حامد بركاتی افزود: در سال 1374 مجلس قانون بسیار خوبی را تصویب كرد و در سال‌های 83 و 86 دو اصلاحیه به آن اضافه شده كه طبق این قانون 6 ماه مرخصی زایمان برای مادران و پاس شیردهی به مدت یك ساعت تا 24 ماهگی نوزاد پیش‌بینی شده است.

وی گفت: در این قانون كمیته‌ای به نام سیاستگذاری شیر مادر پیش‌بینی شده كه مصوبات این كمیته با امضای وزیر بهداشت لازم‌الاجراست. در همین قانون پیش‌بینی شده كه مهد كودك‌ها در جوار محل كار كاركنان خانم باشند تا مادران به راحتی از پاس ساعتی استفاده كنند كه بخشی از مشكلات ما از همین جا شروع می‌شود.

بركاتی اضافه كرد: در قانون برنامه توسعه چهارم و همچنین برنامه توسعه پنجم كه در حال اجراست اینكه دستگاه‌های دولتی دارای مركزی به نام مهد كودك باشند پیش‌بینی نشده و فقط به پرسنل مبلغی به عنوان یارانه داده می‌شود كه خودشان فرزندشان را در مهد‌كودكی ثبت‌نام كنند كه طبیعتاً این مهد كودك نزدیك به محل كار مادر نخواهد بود و در نهایت مادر آن موفقیت را كه می‌‌توانست طی دو شیفت 30 دقیقه‌ای یا سه دوره 20 دقیقه‌ای در طول ساعت كار داشته باشد از دست می‌دهد، چون فقط خروج و ورود پرسنل از محل كار 20 دقیقه طول خواهد كشید.

وی ادامه داد: بحث دیگر مرخصی زایمان است كه در بخش دولتی با این مسئله مشكلی نداریم. طبق برآوردی كه در اجرای قانون داشته‌‌ایم 97 درصد كارگزینی‌های ادارات از این قانون مطلع بودند و قانون در ادارات آنها اجرا می‌شد ولی در بخش‌های خصوصی كه تابع قانون كار هستند به علت عدم امنیت شغلی كه مادران شاید خودشان حس می‌كنند بعد از یكی دو ماه پس از زایمان مادر به محل كارش برمی‌گردد و از مزایای قانون بهره‌مند نمی‌شود كه نیازمند قانونگذاری جدیدی در این مبحث هستیم.

رئیس اداره ترویج تغذیه با شیر مادر با اشاره به اینكه باید به لحاظ قانونی راهكاری برای برخورد با كارفرما برای اجرا نكردن این قانون باشد اظهار داشت: متأسفانه فعلاً راهكاری پیدا نمی‌كنیم كه با كارفرمایان متخلف برخورد كنیم اما باید در اصلاحیه‌های قانون كه در دستور كار داریم این مسئله دیده شود.

وی همچنین در مورد افزایش زمان مرخصی زایمان مادران گفت: در حال بررسی كارشناسی این قانون هستیم كه هم ابعاد سلامتی و تكاملی برای كودك و مادر در نظر گرفته شود و هم بار اقتصادی كه به جامعه وارد می‌شود، از طرفی مرخصی بین یك تا دو هفته را برای پدران پیش‌بینی می‌كنیم.

بركاتی افزود: همچنین سال گذشته وزیر بهداشت طی ابلاغیه‌‌ای به روسای دانشگاه‌ها و بخش صنعت، تبلیغات شركت‌های خصوصی تولید غذای كودك را به‌طور جدی منع كرد و با استفاده از مواد قانون مراتبی به آنها تذكر داده شد كه اگر از این امر تخطی كنند بار اول تذكر كتبی و شفاهی، بار دوم تذكر كتبی و بار سوم مجوز تولید این شركت‌ها توسط معاونت غذا و دارو لغو می‌شود.

به گفته بركاتی مسئله دیگری كه باید به آن توجه كرد این است كه بسیاری از شركت‌ها اسپانسر برگزاری همایش‌های تغذیه كودك می‌شدند كه با ابلاغیه وزارت بهداشت تمام همایش‌هایی كه با اولویت شیر مادر برگزار شود با تأیید كمیته كشوری ترویج شیر مادر می‌توانند به طور رایگان از سالن همایش‌های دانشگاه‌های علوم پزشكی استفاده كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha