سلامت نیوز : خانواده‌ها می‌توانند با حمایت عاطفی از فرزندان خود و همچنین كاهش تنش و عصبانیت در محیط زندگی از بروز بیماری روحی شیزوفرنی در كودك‌شان جلوگیری كنند.
دكتر امیررضا چمنی روانپزشك ضمن اعلام این مطلب، تصریح كرد: بیماری شیزوفرنی یا اسكیزوفرنی كه به اصطلاح روان گسیختگی نامیده می‌شود، در اثر اختلال در ناقل‌های عصبی مغز و ایجاد اختلال در نظم فكر و همچنین اختلال در ساختار آن بروز می‌كند و بعضاً تحت عنوان سرطان روح نیز از آن یاد می‌شود.
وی با بیان این كه علت اصلی بروز بیماری شیزوفرنی هنوز ناشناخته باقیمانده است، گفت: گاهاً عوامل ویروسی در افراد متولد شده در فصول بهار و زمستان، عوامل ژنتیكی و همچنین علل زیستی مانند تغییرات ایجاد شده در ساختار مغز بیمار، می‌توانند زمینه‌ساز بروز این بیماری باشند.
دكتر چمنی خاطرنشان كرد: فاكتورهایی از قبیل ازدواج‌های فامیلی، خانواده‌های پرخاشگر، افزایش تنش و عصبانیت نیز می‌توانند در تشدید این بیماری روانی مؤثر واقع شوند.
وی از علائم پیش فرضی این عارضه به منفعل بودن، گوشه‌گیری، اندك بودن فعالیت‌های اجتماعی فرد و عدم كارآیی در زندگی اجتماعی اشاره كرد و افزود: بروز دردهای مختلف در نواحی بدن، دنبال‌روی از افكار فلسفی و مذهبی، خرافات، علوم ماوراء طبیعه از دیگر نشانه‌های بروز بیماری روانی شیزوفرنی در فرد است.
این روانپزشك گفت: افرادی كه دارای علائمی بالینی همچون هذیان‌گویی، افكارغلط كه به تدریج تبدیل به بدبینی می‌شوند، بزرگ‌منشی و بعضاً توهم، وجود رفتارهای غیرطبیعی و گفتار نابسامان، برای طول دوره‌ 5 تا 6 ماه باشند، یك بیمار اسكیزوفرن شناخته می‌شوند.
دكتر چمنی اظهار كرد: از آنجایی كه بیماری شیزوفرنی یك بیماری صعب‌العلاج است و درمان قطعی و قابل توجهی را نمی‌توان برای آن در نظر گرفت لذا توصیه می‌شود خانواده‌ها سطح توقعات خود را از این بیماران به حداقل برسانند و حتی‌الامكان استرس را در این افراد كاهش دهند.
وی یادآور شد: البته علائمی از قبیل توهم، هذیان، رفتارهای نابسامان و پرخاشگری این بیماران از طریق دارو درمانی قابل بهبودی می‌باشد.
وی با اشاره به این كه بیماری روانی اسكیزوفرنی به طور متوسط در سنین جوانی و به خصوص در سن 25 سالگی شیوع بیشتری دارد، ابراز داشت: بیماری روانی اسكیزوفرنی در زنان دیرتر از مردان بروز می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha